Internationella licensfria radioband

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Internationella licensfria radioband

Inlägg av thepirateboy »

Jag har planer på att sälja en produkt med radiokommunikation över hela världen.

Jag funderar på att använda 868/915 Mhz men vad jag förstår är detta band endast
tillåtet i Nordamerika/Europa, och jag kommer inte kunna sälja produkten lagligt
i Asien/Africa/Sydamerika, är det rätt tänkt?

Är den enda frekvensen 2.4 GHz för att kunna sälja den över hela världen?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Internationella licensfria radioband

Inlägg av Swech »

Ja och knappt det...

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nä, enl tidigare dikussion är ju inte amerikanska 2.4Ghz-radiostyrningar godkända i europa tex..

fast det går ju säkert att få världsgodkännande på 2.4Ghz..
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Mitt intryck är att "de stora", de multinationella etablerade företagen, väljer att tillverka olika versioner för olika marknader. Jag är inte någon entreprenör, men kanske deras beslut är välgrundat och användbart även för dig. Kanske det vore idé att titta på hur större företag väljer att utforma sina produkter, vad gäller frekvensband för olika marknader, och göra något liknande själv?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Du har inte angett några krav på räckvidder. Borde inte blåtand vara en internationell standard? Då är man ju iof låst till det protokollet, men stod inget om det i första posten.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Blåtand är i sig ingen frekvens.. snarare ett protokoll.. Nu går den ju på 2.4GHz och frekvenshoppar mm....
Skall man licensiera en produkt med blåtand så får man lämna mormor i pant....
Annars får man köpa en färdig modul.

Kolla med Nordicsemi.com

Swech
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Formulerade mig kanske lite kort. Självklart vet jag att blåtand inte är en frekvens. Men tänkte att färdiga blåtandmoduler kanske skulle kunna lösa thepirateboys uppgift, och förenkla att få produkten internationellt ok. Men det beror ju på storlek på serien och andra för oss okända parametrar om det skulle kunna fungera tekniskt/ekonomiskt.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jo, det var lite knapphändiga uppgifter i första inlägget.
När det gäller räckvidd är det ca 25 meter inomhus som gäller och det betyder att det
ligger på gränsen med t ex Nordicsemi-kretsarna, därför vill jag köra en lägre frekvens
för att få lite marginal på räckvidden. Radiodelen får inte kosta mer än en femtilapp
och ett litet batteri ska räcka minst 5 år, därför faller lösningar som t ex Bluetooth och WLAN bort.

868/915 MHz hade varit perfekt om det gick att köra i hela världen, men man kanske får begränsa sig.
Verkar ju som man täcker in större delen av västvärlden iaf.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Går du inte på specialfallen med de extra höga sändeffekter som man får ha i US så har du rätt fritt fram på 2.4Ghz banden.
Frankrike har väll till slut släppt hela bandet, japanerna är som jag förstått det fortfarande lite kinkiga på högre delarna av bandet. (Fast de är väll i allmänhet kinkiga, och annorlunda att göra affärer med, men väldigt petiga när det kommer till att testa saker...)

Och med dina krav på 5 år på ett batteri vill du endå inte kräma på med några höga effekter. Vad pratar vi för batteri? ett 2032 eller?

Min favokrets för tillfället är TI CC2530,det är en 802.14.5 radio utan tvång att använda zigbee ovanpå. Hyffsat strömsnål och din pengabudget ska den helt klart klara..

Är det batteridrift i bägge ändarna? Är det stora datamängder? Tänker du Mesh nätverk eller bara point to point eller star?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jo, det är ju det som är trevligt med 2,4 GHz att det är rätt få restriktioner.
CC2530 är najs men det som oroar mig är som sagt räckvidden, 25m med
kanske en vägg emellan och säkert en massa annat på 2,4 GHz som kan störa.

CR2450 batteri är nog inga problem att få dit på sensorerna, mottagaren har nätdrift.
Star network är det som gäller.

Har tittat lite på AT86RF212 som också är en 802.14.5 radio men kör på 915/868 MHz.
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc8168.pdf
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vill du ha det internationellt så är nog enbart 2.4GHz enda vägen att gå som jag ser det för det är väl det som är mest spritt här i världen och godkänt i en hel del länder och då är det kanke inte så mycket att göra än att göra lite avkall på räckvidden måhända, 915/868 MHz är det nog en hel del kinkigare med skulle jag tro att få igenom även om räckvidden nu kan bli bättre pga dess lägre frekvens.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det finns massor av störningar på 868/915 banden också, speciellt i usa... Ganska bra i sverige dock, men det hjälper föga när du ska sälja internationellt!

Jag har gjort prov med 2530, om man kan kosta på sig en bra antenn och kanske tom en antennförstärkare på mottagarsidan och på sändarsidan bara har en inverterad F / chipantenn så når man + 700 m line of sight utomhus. 25m genom en vägg eller två inomhus tror jag är helt görbart.

Batteriförbrukningen är ju beroende på hur ofta mätvärdena ska skickas in och hur mycket tid det tar att läsa av ett värde...
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Intressant tråd! :)

Generelt kan man sammanfatta att ska man göra någon internationellt så är det 2.4 Ghz som gäller? Av dessa lägre frekvenser finns de som ett omfång som funkar i EU, ett i US, och ett i Asien eller nått liknande? Tänkte lite på de tre olika versionerna av rfPIC.. Om det hade att göra med något sånt?

@AndLi, kan du förklara lite mer exakt hur din test gick till? Vet inte exakt vad en "inverterad F / chipantenn" är tex, kanske nån du någon bild? Sen funderade jag på om radio delen i CC2530 är det samma som en CC2500?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja, det krävs olika band för olika länder/område då..

Nä det är inte samma radio i cc2500 och CC2530,
Däremot är jag ganska säker på att det är samma radio i cc2530 och cc2520 men i 30 får du med en 8051 i samma kisel.

Ska det göras strömsnålt kan det vara värt att jämföra mellan cc2520 och en MSP430 med bara en cc2530.

Bild
http://www.tik.ee.ethz.ch/~beutel/proje ... ester.html
Eftersom jag faktiskt cadade kortet han har kopierat så borde jag ju få sno hans bild på hans kopia av mitt verk :)
Detta är altså en inverterad F antenn, en chipantenn ser ut som en ytmonterat tjockt motstånd, men är en antenn.

Bild

Mitt test gick till så att jag tog två st utvärderingskort(cc2530DK) för CC2530, satte det ena på min plastsoptunna ca 1.2 meter över marken. Aktiverade kontinuerlig utsändning på 250 kb(it)ps
Tog det andra kortet där jag satt en chipantennkort i antennkontakten och gick längre och längre bort från soptunnan. Detta över våra hagar som är i princip platta men inringade med elstaket (som var på/ingen skillnad med det av...)
Jag trodde våra 250 m tomt skulle räcka, men inte då, fortfarande 0 packetloss, vid ca 600m (mätt om avståndet nu..) gick en rätt skarp gräns. Fick fortfarande igenom paket, men inte 100%.

Det var http://focus.ti.com/lit/ug/swru208a/swru208a.pdf kittet jag använde..

Jag är väldigt sugen på att göra ett CC2520 kort med nån AVR µC och en hyffsat F/chip antenn.. (och möjlighet till antennkontakt...)
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Ser fint ut.. :) Så för att förtydliga, kan man etsa ett sådant kort själv? Eller måste det vara något special för att en chipantenn ska funka? Kortet på bilden ser professionellt ut.. :P
Skriv svar