Pakkos CNC äventyr!

Berätta om dina pågående projekt.
Pakko

Pakkos CNC äventyr!

Inlägg av Pakko »

Hejhej!
Jag har beställt ett cnc-kit från http://www.easy-cnc.com/kit3axis.html och har börjat bygget av själva maskinen.
Kan hända att jag bygger lite väl stort/tungt för detta lilla kit jag har beställt utifrån det jag har läst nu, men vi får ju se vad som händer.
Jag jobbar med en Okuma Lb300m på jobbet och tänkte att det skulle vara kul att lära sig lite mach3 och andra cad/cam program så man kan fräsa nån fin skylt eller så.

Maskinen i fråga blir i arbetsområdet ca x800 y900 z500. 16mm trapetz skruvar 20mm slipad axel till y led 16mm till x och z. Kulbussningar till linjärerna. Själva portalen för x/z blir i aluminium så det inte blir så tungt. Blir alltså fast bord.
http://www.ladda-upp.com/bilder/25738/fr-C3-A4sen
Här borrar jag hålen för linjärerna i y led och trapetz stången. (lite bevis att det inte bara är snack) :wink:

Jag kör med denna inställning inför detta bygge: skiter det sig så har jag iaf lärt mig något. Kostar ju inte en förmögenhet iaf :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Pakkos Cnc äventyr!

Inlägg av jojje »

Den där drivaren har diskuterats tidigare. Det sitter "urgamla" drivarkretsar där, som tom sitter i sockel, = totalfel.

Sen följer det med runda motorer. Dom är troligen också från förra tusentalet och är mindre effektiva än fyrkantiga.
Pakko

Inlägg av Pakko »

okey, ja det låter ju inte bra alls.... :(
nåja, jag ger det ett försök. Funkar det inte kan man ju ha dom som hyllvärmare
Pakko

Inlägg av Pakko »

kommer den att gå att använda överhuvudtaget? Har ju inga krav på snabbhet eller så nu i början.
annars verkar ju han här ha bra grejor
http://butik.brundin.biz/
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Dom säljs ju inte som attrapper, så funkar dom inte så gäller väl garantin.

Sen om dom orkar driva din fräs får väl tiden utvisa.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jojje skrev:Den där drivaren har diskuterats tidigare. Det sitter "urgamla" drivarkretsar där, som tom sitter i sockel, = totalfel.
Fel om man vill ha hög prestandra ja men kanske ok om man vill lära sig och helt enkelt räknar med att något kommer att gå fel längs vägen och att vissa saker kommer att behöva bytas ut.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är riktigt, som Jojje säger, att runda motorer har sämre prestanda i förhållande till en fyrkantig i samma storlek men det betyder ju inte att dom inte fungerar. Om du behöver 1Nm så behöver du ju 1Nm, om motorn levererar det så spelar det ju ingen roll om den är rund eller fyrkantig.

Det stämmer också att runda är sämre än fyrkantiga på att fördela mikrostegen jämnt över ett helsteg men det betyder inte heller att dom inte "kan" köra mikrosteg - dom är bara lite sämre på det. Jag har själv tre äldre, runda, stegmotorer på 3.5Nm (hållmoment) på mitt hembygge, Gecko G210 inställda på 10uSteg - funkar helt OK.

Hurvida just DEN motorn räcker till just DIN maskin är inte så enkelt att svara på eftersom det beror på så många olika saker, massa, friktion, önskad hastighet & acceleration, önskad linjär kraft osv osv. Bygg maskinen så DEN klarar det du vill (stadig och stabil alltså) om sedan inte motorerna du har fungerar till det så får du uppgradera. Att bygga maskinen efter vilka motorer man har känns helt fel.
Pakko

Inlägg av Pakko »

japp, men då blir det nog som jag har tänkt. Jag bygger grunden stabilt så att om jag lyckas lära mig och tycker det är givande att pyssla med detta så kan jag köpa bättre motorer/drivare m.m. :tumupp:
Pakko

Inlägg av Pakko »

Lilla julafton idag :D

http://www.ladda-upp.com/bilder/25784/paket här är kittet

http://www.ladda-upp.com/bilder/25785/motor det var inte runda motorer.... om dessa är bättre eller sämre?

så till helgen blir det mer joxande :D
H.O

Inlägg av H.O »

VEXTA är bra kvalitietsgrejer, frågan är om det står 2.4V eller 7.4V på skylten? Om det är 2.4V kan du nog få upp motorn i hyggligt varvtal med ~30V matning men står det 7.4V så blir det betydligt lägre.
Pakko

Inlägg av Pakko »

tyvärr står det 7.4v. :doubt:
H.O

Inlägg av H.O »

Det var ju lite synd, då kommer du att ha begränsad prestanda vad gäller varvtal men det kanske räcker ändå - bara att koppla upp och prova.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Står det inte 1A också?
Pakko

Inlägg av Pakko »

jopp
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Vilken seriös säljare när man får andra motorer än man beställt, speciellt när de KAN vara sämre, data saknas ju...

Men jag tror nog ändå att de är bättre än de "90oz/in torque" som anges på säljaren sida även om spänningen (resistansen/induktansen) är något högre.
Skriv svar