Pic 12F629 och Pic 12F675
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Pic 12F629 och Pic 12F675
Jag har under många år använt PICar och sällan haft sönder någon, men dess söta 8-benare verkar vara otroligt ömtåliga. Har lyckats döda ett tiotal nu och har lessnat och återgår till 16f628, 16f870 och 16f876a igen. Någon annan som haft problem med att de bara avlider tvärt när man programerar om dem ? Och Nej, jag har inte klantat mig med OSCAL, kör dem med resonator för att kunna ticka på med 20 MHz.
Skumt är det onekligen och vore kul att veta om det bara är jag som har problem med dem. Jag utsätter dem inte för överspänning, har en bra programerare som aldrig bråkar, jag utsätter dem inte för alltför mycket ESD - varför dör de ?
Skumt är det onekligen och vore kul att veta om det bara är jag som har problem med dem. Jag utsätter dem inte för överspänning, har en bra programerare som aldrig bråkar, jag utsätter dem inte för alltför mycket ESD - varför dör de ?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ISP-PRO
Ifrån Basic Micro kör jag med. Tyvärr behöver jag oftast köra dem i 20MHz för att få tillräcklig fart och den är ganska strömsnål även vid den farten. Fattar bara inte varför de dör. Skäms över min senaste konstruktion då jag använder en 28-pinarskapsel (16f870) för en aplikation där jag använder 2 I/O pinnar... Pinsamt, men törs inte använda 8-pinnarns innan jag rett ut varför de dör för mig.
Trivs de kanske inte att köra vid 20MHz trots att databladet säger att det skall gå bra ? Kan det vara så enkelt ?
Trivs de kanske inte att köra vid 20MHz trots att databladet säger att det skall gå bra ? Kan det vara så enkelt ?
- grapetonix
Har använt en del och har sällan lyckats mörda någon. Då var det höga spänningar på fel ben. Har du induktiva laster kanske? Skyddsdioderna i dina PIC kanske är i klenaste laget?
En lärare berättade en kul grej om de gamla /JW (de med fönster), en elev hade lyckats kortsluta så länge så att den glimrade fint rött. Efter att den svalnat funkade den igen (fast hur länge förtäljer inte historien).
En lärare berättade en kul grej om de gamla /JW (de med fönster), en elev hade lyckats kortsluta så länge så att den glimrade fint rött. Efter att den svalnat funkade den igen (fast hur länge förtäljer inte historien).
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tror att jag fått en taskig omgång..
PICar brukar vara extremt seglivade och jag brukar inte misshandla sönder dem heller... Stör mig oerhört... Min sista dog idag... Fattar det inte !! Sällan man inte ens har en idé om varför, men strår helt still.. Nåväl fortsätter väl att slösa ben med onödigt stora kretsar ett tag till..... håhåjaja
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det enda som plågar dem..
Är höga frekvenser, men snälla gulliga laster och så fort jag drar lite ström så åker de kära ULN2003 fram.
Har du pratat med Pic om dina problem?
Deras support verar ju faktiskt svara "oss enkla användare" oxå.
Det var ju någon annan här på forumet som hade problem med att krestarna helt plötsligt blev kokheta utan anledning. Honom gav dom endel tips till osv.
Så maila o kolla läget.
Du verkar ju dessutom ha endel erfarenhet när det gäller elektroniken så du skall nog kunna pressa den stackars tech-supporten till gränserna om dom ger dig massa dumma svar.
Deras support verar ju faktiskt svara "oss enkla användare" oxå.
Det var ju någon annan här på forumet som hade problem med att krestarna helt plötsligt blev kokheta utan anledning. Honom gav dom endel tips till osv.
Så maila o kolla läget.
Du verkar ju dessutom ha endel erfarenhet när det gäller elektroniken så du skall nog kunna pressa den stackars tech-supporten till gränserna om dom ger dig massa dumma svar.

>bengt-re:
Är det verkligen som jag fattar ditt första inlägg, att kretsarna dör vid programering? Om så är fallet måste ju programeraren spöka på nå't vis, eller?
Du säger att du dödat ett tiotal, men hur många kopplingar bygger du? Har alla dött eller fungerar vissa som dom ska?
Kan du sänka din OSC eller krävs 20MHz för att det överhuvud taget ska gå att köra?
Kan du koppla upp ett par kretsar på labbdäck och de om dom svimmar även där?
Känns som det här blev början på "1000 frågor" eller nå't liknande, men den där typen av "ska-bara-inte-inträffa-fel" är så fruktansvärt frustrerande.
Jag hade nyligen själv en liten leksak jag plockat ihop med en 16F84, där den vägrade spara korrekt i interna eepromet vid batterimatning. Körde jag på labbaggregatet funkade det klockrent.
Slarv med avkopplingskondensatorer visade sig vara boven den gången...
Nu gick ju denna F84 inte sönder, men jag kliade mig i huvet både en och yvå gånger innan jag kom på det.
Mycket text men inte så mycket nyttogt åt dig...
Är det verkligen som jag fattar ditt första inlägg, att kretsarna dör vid programering? Om så är fallet måste ju programeraren spöka på nå't vis, eller?
Du säger att du dödat ett tiotal, men hur många kopplingar bygger du? Har alla dött eller fungerar vissa som dom ska?
Kan du sänka din OSC eller krävs 20MHz för att det överhuvud taget ska gå att köra?
Kan du koppla upp ett par kretsar på labbdäck och de om dom svimmar även där?
Känns som det här blev början på "1000 frågor" eller nå't liknande, men den där typen av "ska-bara-inte-inträffa-fel" är så fruktansvärt frustrerande.
Jag hade nyligen själv en liten leksak jag plockat ihop med en 16F84, där den vägrade spara korrekt i interna eepromet vid batterimatning. Körde jag på labbaggregatet funkade det klockrent.
Slarv med avkopplingskondensatorer visade sig vara boven den gången...
Nu gick ju denna F84 inte sönder, men jag kliade mig i huvet både en och yvå gånger innan jag kom på det.
Mycket text men inte så mycket nyttogt åt dig...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nej
De dör efter några omprogrameringar, typiskt efter färre än 10 omprogrameringar och blir helt döda efteråt. De käkar ström och snurrar resonatorn, men något annat gör de inte. Går inte heller att dumpa minnet ifrån dem, så vet inte redigt vad som händer. När EEpromet dör (har hänt på 16f628 ibland efter lång tid) så brukar det gå läsa minnet iaf. Skall testa och höra av mig till microchip för detta retar mig oerhört.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kan säkert vara något enkelt..
Även här, men kan banne mig inte komma på vad ! Testade för övrigt att misshandla en väl begagnad 16f870 och de överlever banne mig bra mycket mer än vad som står i databladet... Plågade den med kraftig ESD, stoppade in den i en kristaugn som är 80 grader varm när jag körde den i 20MHz och kortslöt utågångar. Kopplade ihop en hel port, alla utgångar och slumpade ut växlande ettor och noller på utgången. Den blev varm, men dog inte... Skumt, skumt.... Testade att för en kort stund vända matningsspänningen och den dog inte ens av det..... Lägga på 24 V DC på en port dödade den tillslut.... Men herregud, 12F har inte varit i närheten av den behandlingen....
- grapetonix
kanske be någon annan programera en krets tills den dör?
man måste ju börja någonstans
och om man inte får kål på den med en annan programerare så vet man ju vart det var
det är eländigt att börja leta fel när man har för många saker som kan vara galet , men vad gör man?, bara börja på ett lämpligt ställe och köra på
man måste ju börja någonstans
och om man inte får kål på den med en annan programerare så vet man ju vart det var
det är eländigt att börja leta fel när man har för många saker som kan vara galet , men vad gör man?, bara börja på ett lämpligt ställe och köra på