Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
larsmeijer

Re: Jonas ROV

Inlägg av larsmeijer »

När det gäller kupoler får man ju inte glömma buckling. En 4 mm kupol är ju skitstark och klarar säkert stora djup. Men om du stöter till säg en sten och den deformeras en aning och förlorar sin form, ja då kan det smälla...
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Standardkupolerna från Akriform finns i olika tjocklekar beroende på vilken radie och höjd du väljer på kupolen. Jag har i ärlighetens namn inte direkt känsla för hur starka kupolerna är. Skulle t.ex. min 3 mm kupol (men som de sa på Akriform, den är inte jämntjock så i toppen på kupolen kanske tjockleken bara är 1.5 till 2 mm) klara trycket vid 10-20 meters djup? Isåfall kan jag ju använda den. Nackdelen med en kupol är att man får lite fisköga-känsla när man filmar genom den å andra sidan kan man säkert kompensera för det i datorn genom någon smart filtrering.

Krocka tänker jag undvika :)

8-10 m är väl en bra start! Du fick den åtminstone tät ;)

Än så länge kan man inte lägga upp bilder på denna server utan man får antingen använda sin egen eller någon gratis-version på nätet och länka in bilderna.

Jag ska göra ordning en ritning åt dig inom de närmaste dagarna. Tack!
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Lars: Någon ritning har det inte blivit ännu. Funderar nämligen på att göra om fronten helt och hållet.

Jag har uppdaterat första inlägget med några bilder på gaveln nu när jag har hämtat den från verkstaden.

Ni som inte orkar läsa första inlägget :) :
Går det att limma fast en L-format aluminiumprofil mot gaveln med epoxy-lim och få det tillräckligt starkt för klara av elektronik och 3 st ESC:er (vet inte vikten men det rör sig kanske om max ett par hundra gram)? Vilket är det bästa sättet att göra rent ytorna innan jag limmar, T-röd, aceton, bensin? Läser man reklamen ska det ju hålla att lyfta bilar med men reklam och verkligheten är oftast två skilda saker...

Det är alltså detta som ska vila mot L-profilen:
Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det kniviga är om limmet fäster mot plasten normalt ska man rugga upp det hela för att få bra vidhäftning. MEN jag skulle prova att limma fast en liten plastbit och se om limmet reagerar med plasten, ibland fäster det inte alls.

T-dojja duger gott att rengöra med.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

OK, jag var inte tydlig nog :)

Plasten tänker jag skruva fast i aluminiumprofilen så den kommer inte vara några problem.

Däremot ska limmet alltså sitta mellan aluminiumprofilen och aluminiumgaveln eftersom jag definitivt inte vill skapa några fler hål i höljet på ROV (annars hade det varit en enkelt sak att borra några hål rakt igenom gaveln och profilen och fäst den med skruv och muttrar).

Att borra halvvägs genom gaveln för att kunna gänga och skruva dit några skruvar som håller profilen tror jag inte kommer fungera då min gängtapp inte hinner få något grepp innan den bottnar i hålet.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det kan bli ganska starkt, såvida de bitar du limmar ihop är hyfsat stumma i sig. Dvs hela limfogen ska belastas på en gång och inte bara en liten bit i taget pga av att någon bit fjädrar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du ska såklart ha en gängtapp för gängning av icke genomgående hål. Det är annorlunda tappar till det.

Gaveln var väl 8 mm? Då kan du ju borra i alla fall 6 mm djupt.

Alternativt borrar du t.ex. 4 mm hål 6 mm djupt och epoxylimmar fast några bitar M4 gängstång.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nerre: Tack, ibland blir man hemmablind. Lösningen med M4 gängstång får det bli!
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

TIG-svetsa?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Hade säkert varit möjligt men tyvärr ingen utrustning som jag har :(

Ett 4 mm borr och gängstång (eller snarare avsågade skruvar) däremot har jag :D
Mattz Larsson

Inlägg av Mattz Larsson »

Men det är väll bara att borra raktigenom och gänga, sedan i med lite gängtätning det använder man t.ex.vid luftanlägningar och där har du minst 10 bar ( 100 meter ) funkar hur bra som helst

Mattz
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hade du haft TIG misstänker jag att hela ubåten TIG:ats, så hade iaf jag gjort ;)

Lin och pasta garanterar täthet också men man måste ha en mutter som klämmer stången åt endera hållet för att få press på gängorna så att säga. Enklast är att inte borra igenom, men limma först det kanske håller (nästan garanterat)ndet är ju ingen slagborr vi pratar om precis.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jo hade jag haft en TIG svets skulle ROV:en bestått av mindre plexi och mer metall :)

Fler hål vill jag inte ha i höljet även om det inte skulle vara några problem att använda gängtejp. Det är tillräckligt många som de är. Men jag tänkte jag provar att limma fast profilen direkt i gaveln. Det gör ju faktiskt ingen skada och kostar noll kr.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du kan ju kombinera både att limma dit M4-skruvar OCH limma vinkeln.

Fast jag undrar om inte dubbelhäftande tejp (montagetejp) vore vettigare än att limma? Då eventuellt kombinerat med skruvarna. Då kan man lossa på grejerna om man behöver modifiera.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Slipa anliggningsytorna med fin smärgelduk (för att få bort oxidskiktet) och tvätta sedan med aceton så kommer limmet att sitta fruktansvärt hårt.
Skriv svar