Motorstyrning - 32 bit @ 72MHz

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
E85

Re: Motorstyrning - 32 bit @ 60MHz

Inlägg av E85 »

Jag tycker den verkar trevlig. Går tydligen köra ett avancerat SPI-mode så slipper man analoga utgången också. :tumupp:

Fast vad ska du använda för sensor? Det lilla jag läst så verkar folk inte lita på knacksensorn som sitter i bilen från fabrik utan köra med bromsrör mot hörselkåpor och andra skumma knep. Om det är för att dom inte kan ställa in den ordentligt eller om det ligger nåt i det vet jag inte...

Frågar igen: Är det här nåt du kommer släppa fritt eller hålla för dig själv/sälja?
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Jo jag tycker också att den verkar fin.. men jag blir inte riktigt klok på det som skickas i OUT porten. I exemplen så skickar dom i en sinusvåg inom banpassfiltrets ramar. Drar INT/HOLD och då skickas en analog signal på OUT. Men varför är inte denna analoga signal konstant? Den avtar ju och går ner till 0??

Alla knacksensorer bygger på ett piezoelektrisk element så det skiljer sig inte allt för mycket mellan olika modeller. Däremot så är frekvensen på "ping" ljudet man letar efter helt beroende på vilken typ av motor du har. Endel påstår att man kan räkna ut det beroende på vilken bore man har. Men om man ska göra det rätt så kopplar man bara in knacksensorn i ljudkortet och spelar in en ljudsnutt när motorn knackar.

Allt det här är lite bökigt för en som bara vill få det att funka. Så jag tänkte programmera ett autokalibreringsläge.
sveper bandpassfiltret på tomgång.
avancerar tändningen mot 30-40 grader i 5 graders steg. (Så lambdan hinner kalibrera om AFR)
(manuel gas för att hålla motorn på tomgång)
sveper bandpassfiltret igen
presenterar differensen vid varje frekvens
manuellt välja frekvens samt gain
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

E85 skrev:Frågar igen: Är det här nåt du kommer släppa fritt eller hålla för dig själv/sälja?
Sorry! Höll på att missa frågan igen :P

Jag vet inte än. Om någon är intresserad att hoppa på projektet så delar jag gärna med mig info, men jag tror inte jag kommer lägga upp alla scheman och kod.

Kommer bara vara i hobbysyfte, än så länge. Om det funkar bra så kanske det finns en möjlighet att sälja... Men det brukar alltid bli 2-3 version senare :P
Vet inte heller hur det riktigt är med alla EMC kraven om man ska sälja det i liten skala..

Nån som vet om man måste göra EMC tester på eftermarknads bilelektronik?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Okej. Vore kul om du bestämde dig för open source som GenBoard och MS. Det verkar ju gå att sälja byggsatser och "assembled kits" ändå.

Jag tolkar databladet som att man integrerar insignalen genom att sätta INT/HOLD hög en bestämd tid, sen sätter man den låg (HOLD) och läser av värdet. Utsignalen minskar alltså inte, den ökar tills man avslutar integreringen.
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Ska fundera på det.. har inte hunnit programmera nånting än och bara hunnit göra delvisa scheman.

Jo jag uppfattade det så också.. Känns lite halvjobbigt om jag förstått rätt, isf borde jag ändra "int" konstanten och tiden jag drar INT/HOLD hög beroende på varvtalet på motorn för att hålla det inom samma fönster hela tiden.. hmm. Känns som att det kan krävas en hel del testande innan man fått de att lira.

Annars blir fönstret jag lyssnar i helt olika beroende på varvtal. Vid 2000 rpm kanske det funkar 12-40 grader ATDC. Men vid 4000 rpm blir ju det 12-68 grader ATDC...

edit: Samt att om jag bara ändrar integrations-tiden så kommer OUT värdet bli lägre vid höga varv med lika mycket knack...

hmm.. kan nog simulera lite i Matlab så att en lagom "int" konstant används vid olika integrations tider så att OUT värdet är proportionerligt oberoende av varvtal.. aja.. det är ju en mjukvarufråga som man kan ta sen :)
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

eller iofs så är ju "ping" signalen ungefär lika lång varje gång så det kanske är helt onödigt att justera "INTEGRATOR TIME CONSTANT" och "GAIN" beroende på varvtal. :) Vilken lättnad... hehe

Om det är så, så är det ju enkelt att bara lyssna inom det angivna fönstret man vill lyssna, tex 12-40 grader ATDC
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag föreställer mig att man inte kommer få speciellt hög Out-signal när det inte finns nåt knack, så det är väl bara att när den läses av och är över en viss nivå så backar man tändningen?
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Det är nog ganska mycket annat bakgrundsljud som kan störa samt att när man ska ha ut mycke power ur motorn så har man alltid lite tendens till knack. Det är ju inte "knack"/"inte knack" som man registrerar. Det är ju hur mycket knack man ska tolerera innan man måste backa tändningen.

Det får nog bli en hel del testning på Supran :D hö hö
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Med en "snubber" borde man ju få mycke bättre kontroll på spridarna än med en flybackdiod. Hittade ett dokument som kan hjälpa mig med att designa en RCD http://www.cde.com/tech/design.pdf
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ja, det får man men om jag inte minns fel så hade snubber någon annan nackdel för styrning av spridare. Hittar dock inte källan nu (bör dock ha dokumentet hemma) men jag valde bort det när jag byggde mitt etanolkonverteringskit av någon orsak :humm: .
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror en zenerdiod med relativt hög spänning stänger spridaren ännu snabbare än en RCD-snubber. Nackdelen med snabbare stängning kanske är högre mekaniskt slitage.
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Men är en zener nog snabb?
Vill ju inte bränna mina MOSFETs.. eller tycker ni IGBT är ett bättre val?
Spridarna ska PWMas när dom är öppna.. Har inte kommit fram till någon lämplig frekvens än.. men kring 1-10KHz..

edit: måste kanske upp i 10-20kHz.
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

En transient skyddsdiod skulle nog vara att föredra isf.. men det blir lite dyrare.
bearing

Inlägg av bearing »

zener snabb nog? Det vet jag inte. Om du ska PWM:a (lågohmiga spridare förstår jag) är kanske RCD-snubber bättre eftersom att det (väl) är en fördel under pwm-fasen att energin inte lämnar spolen direkt. Lågohmiga spridare har väl(?) betydligt lägre induktans än högohmiga, så det kanske inte är så stor vinst att tömma spolen fort med tanke på att den mekaniska trögheten nog är högre.

Fördelen med zener är väl att urladdningstiden endast beror på strömmen, är oberoende av batterispänning och duty.

zener över kondensatorn kanske är en bra kompromiss.
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Jo exakt.. en låg ohmig spridare har färre lindningar -> lägre induktans.

Får nog bli en liten kompromiss med en RCD där energiförlusterna inte är för stora samt att spridarramptiderna hålls inom ramarna..
Borde nog köra designen i bänk innan man bygger ett kort :S
Skriv svar