Detektera om tändning är på eller inte.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elf98
Kontakt:

Re: Detektera om tändning är på eller inte.

Inlägg av elf98 »

Ursäkta språkvalet, självklart är det en DC-DC omvandlare.

Enklast med relä, troligtvis inte. Mycket skrynmmande och är bökigare att koppla in och fästa.

Billigare, troligtvis inte, optokopplaren för fordonsbruk var billig och kräver mycket få kringkomponenter.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hallå, det är ju en lastbil vi pratar om. Finns det inte plats i den så måste det vara en tuc-tuc som pimp my ride varit inne i! :lol:

Reläet kostar 25kr, det är allt som behövs, ja och ett buntband och ett par kabeldojor då om tejpen är slut. :wink:
Sen är alla bekymmer med anpassning för elak spänning och spikar ur världen. Dessutom finns kapacitet för 20A.

Men men, alla tycker vi olika, och tur är väl det. Men behöver man rådgöra ett forum och räkna på komponenter så låter det som ett relä är ett bättre alternativ enligt mig.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Plats är alltid en bristvara!

Att fästa med tejp/buntband är inte ett alternativ.

Behöver man fråga i ett forum vill man kanske lära sig. Vill man inte lära sig tar man ett relä.

Som tidigare har specats kommer kretsen att dra max 100mA, att fläska på med en klumpig lösning som klarar 200ggr denna ström kankse inte är förstahandsvalet.

Gällande kostnaden:
Reläet kostar 25kr, flatstiftshylsor några kronor, kabeln några kronor, fästmaterial några kronor. säg 35kr totalt. Sedan tar det ca 10-15 minuter att koppla in och fästa reläet.

Optokopplaren med kringkomponenter kostar ~35kr. Att löda fast en optokopplare med kringkomponenter tar kanske 2 minuter högt räknat.

Timkostnaden är ~350kr. Relälösningen är inte så billig längre.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det var ju inte det att du var tvungen att använda ett relä. Absolut inte.
Men ska man räkna pengar som en företagare med timpenning på installation, så var är timpengen på att bygga ihop optokopplaren med kringkomponenterna, samt tiden på utredning av vilka komponenter som ska användas? Och sen bör man ju testa av sin krets så den verkligen klarar specarna. Då rusar ju tiden avsevärt.
Och om ett relä fäst med buntband går bort för att det inte är ett alternativ vilket jag gissar grundar sig i att man vill "göra det proffsigt", då borde ett hembygge med elektronik gått bort för längesen med alla krav som ställs om garanti ska lämnas.
Fånigt räknat med tiderna vs. priserna med andra ord.

Däremot håller jag med till 110% att vill man så ska man bygga själv, och gärna elektroniskt! Men det är en helt annan sak.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Sedan behövs även skyddskomponenter för strömförsörjningen även om ett relä används, så den kostnaden kommer man inte undan.

Hur låg spänning ska du kunna driva enheten på? Crank är nått liknande 6V på 12V-system och 10V på 24V.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

FormerMazda:
Du tänker att det är 1st system som skall byggas, och då har du helt rätt gällande utvecklingskostnaden. Nu är det mer än 1 system som skall byggas, så om inte utvecklingstiden springer i väg allt för många dagar så kommer 10 min besparing per enhet att vara bra.

Optokopplaren är konstruerad för fordonsbruk och tål transienter på 240V. Skulle det mot förmodan uppstå ännu högre transienter någon enstaka gång som förstör något kort så får väl det kortet bytas ut.

Optokopplarlösningen kan dessutom placeras på samma kretskort som övriga komponenter vilket spar plats.

eqlazer:
Som jag tidigare har specat finns det redan +5V som är transientskyddad och stabiliserad. Det enda jag vill åstadkomma nu är att detektera om huvudströmbrytaren i fordonet är på eller inte.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Aha! Info som helt klart ändrar mitt svar!
Självklart ska man inte reläa då, om man inte kör med nåt litet sött kretskortsrelä då. Men de är ju dyrare förståss.
Skriv svar