AC Motorstyrning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Dr. Rob

AC Motorstyrning?

Inlägg av Dr. Rob »

Fick ett par Allen-Bradley motor drives, läs VFDar eller frekvensare, nyligen. Det var lite svårt att få igång grejen med all programmering å så, men det gick till sist. Fick igång en liten Varator pelarborrmaskin så den snurrade fint... en stund. Sen kom den där lilla vita rökpuffen som visar att en ny påve är vald.... Suck.

Maskinen är en Allen-Bradley 1331, med 380v in (alltså, 3 tåtar á 230v) och likadant ut.

Men, när jag slår upp specen på nätet ser jag att det kallas för en AC drive, till skillnad från DC.

Åfan. Visste inte att det fanns nåt sånt... vad menas med det? Jag trodde väl att trefasmotorer alltid var DC. Hur kan man ha tre tåtar till en AC-motor? Och vad händer om man petar in sån kräm in i en vanlig DC-motor?

(egentligen bör jag här erkänna att elektronisk teknobabbel går mig oftast förbi; jag ser knappt skillnad på faser och årstider. Jag vill bara veta ifall VFDn går att använda till mina verkstadsmaskiner-- svarvar, fräsar o dyl som ju har vanliga 380v trefasmotorer...

TPFH....
Senast redigerad av Dr. Rob 25 oktober 2009, 09:36:42, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Re: AC Motorstyrning?

Inlägg av X-IL »

AC = Alternating current, växelström, det du har i vägguttaget, och därmed det du kör dina svarvar och fräsar på.
Dr. Rob

Re: AC Motorstyrning?

Inlägg av Dr. Rob »

Det var inget; det löste sig...

.
Skriv svar