FeatureCAM Mera postprocessorer...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

FeatureCAM Mera postprocessorer...

Inlägg av sniffer »

Hej. Har ju äntligen hittat ett helt underbart program att jobba med när de gäller CAM-biten. Et program som ser vettigt ut och inte ställer massa "konstiga" frågor som man ej begriper som nybörjare. Sen så funkar de mera stabilt än något annat program jag använt.

Men nu till de lite tråkigare. Programmet innehåller väldigt få postprocessorer till heidenhain. Tråkigt nog endast till TNC426HS. Så antar att fräsen min som har systemet TNC410CA kommer klaga på mina NC-koder till jag sår sönder?

Så tänkte kolla lite här hur illa det brukar lika i liknande fall som mitt? Och även om någon vet en bra lösning på mitt problem.
Eller om någon känner till någon bra omvandlare från typ G-kod till lite olika TNC-system?

Helst skulle jag ju vilja kunna känna mig bevandrad i ett CAM-program som har postprocessor för TNC 410 men tycker just denna postprocessor verkar saknas i vartenda CAM-program jag provat.

Fräsen skall ju även klara något som kallas Heidenhain ISO. Men de vet jag indre om. Är de någon form av G-kod den hanterar då? För ISO känns som att de kan finnas många standarder för?

Så gärna idéer på hur jag skall få bukt med detta.
persa

Re: FeatureCAM Mera postprocessorer...

Inlägg av persa »

Hej,

Tror inte det blir något större problem, förutsatt att FeatureCAM har gjort postprocessorn för Heidenhains variant av ISO-kod. Är den mot förmodan gjord för Heidenhans dialogspråk så är det ju däremot kört med den postprocessorn. Men vad postprocessorn är gjord för måste ju FeatureCAM kunna svara på om dom vill sälja mjukvaran

Är den bara gjord för Heidenhains ISO-kod så tror jag inte det spelar så stor roll att det står TNC426HS. Det skiljer nog ytterst lite om ens något mellan Heidenhains ISO-kod för TNC426 och TNC410. Möjligtvis kan det finnas koder för höghastighetskörning i 3D för TNC426HS som inte stöds av TNC410. Men då är det ju bara att be FeatureCAM att ändra postprocessorn så att den inte lägger ut just dessa koder. Vilka koder det i så fall gäller kan dom ju tala om på Heidenhain i Stockholm om inte FeatureCAM kan bena ut det. Bägge styrsystemen fanns i alla fall under samma tidsperiod vilket borde göra dom snarlika

ISO-kod innefattar bl.a. G-koder
sniffer

Inlägg av sniffer »

Ser dock ut som dialogspråk när jag kollar NC-koden.

10 BEGIN PGM Avgasfläns 3 MM
15 CYCL DEF 7.0 DATUM SHIFT
20 CYCL DEF 7.1 #2
25 TOOL CALL 0 Z
30 TOOL CALL 1 Z S5200
35 L R0 FMAX M6
40 L X38.012 Y16.704 R FMAX M3
45 CYCL DEF 32.0 TOLERANCE
50 CYCL DEF 32.1 T0.002
55 L R F M8
60 L Z3.0 FMAX
65 L X37.523 Y16.386 Z2.954 F6240
70 L X36.867 Y16.421 Z2.903 F

Hur skall jag då gå tillväga tro?
persa

Inlägg av persa »

Hej,

Kollade nu på morgonen med en verktygsmakare jag känner som kör 3D via CAM mot Heidenhain styrda maskiner. Han kör inte FeatureCAM men det spelar nog ingen roll

Han sa att vad gäller Heidenhain kan man använda BÅDE dialogkoden och ISO-koden när man kör 3D. Så en postprocessor för Heidenhain dialog duger också bra

Det kan som tidigare nämnt finnas vissa nya koder i TNC426 som inte finns i TNC410. Hur det är på den fronten fick jag en bra kontakt att ringa och fråga. Tomas på TNC-Akuten AB tel. 070-3193360 (tomas@tncakuten.se). FeatureCAM borde kunna redigera postprocessorn så att den INTE lägger ut dessa eventuella koder om dom vill sälja ett system. I annat fall får du väl överväga en annan leverantör som är villig hjälpa till med postprocessorer. Jag tror inte att man som relativ nybörjare ska försöka att ändra postprocessorer själv
Skriv svar