Fråga ang. fyrkantsvågsinverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Fråga ang. fyrkantsvågsinverter

Inlägg av DjAlbert »

Hola!
Jag har en 230V 200W inverter här hemma, en 12V modell. En gedigen klump med några år på nacken från clas i sjön.
Dock så ger den fyrkantsvåg ut, så den lämpar ju sig inte direkt för laptop-laddaren och sådan känslig utrustning. Men dock så hade jag en kompis här hemma igår, och han har en äldre compaq bärbar maskin, som vi testade att plugga in i inverten och slog på, och se på fan när datorn startade upp och funkade prima på denna fyrkantsvåg. Vi hade även batteriet i under testet i datorn så den drog maximalt med effekt då det laddar, men det som inte hör till saken är att batteriet är kasst och håller datorn igång i ca fem minuter, och invertern hängde med perfekt och varken datorn eller laddaren verkade lida av det. Detta leder då till att två frågor dyker upp i mitt huvud.
Ett, tror ni att detta kan skada invertern eller laddaren på lång sikt ? De tio min vi körde testat verkade ingenting bli ovanligt varmt eller låta ovanligt illa. Men man har ju hört så mycket om dessa fyrkantsvågsinvertrarna.
Två, går det att byta några transistorer eller nån annan rolig krets i invertern så den ger sinus eller nästan ren sinus ut, istället för fyrkantsvåg. Allt närmare ren sinuskruva är ju en förbättring, Invertern är byggd så att fyrkantsvågen görs på 12V sidan och sen matas in i en hederlig järnkärnetransformator. Tror ni att det går att förbättra apparaten eller är de enklare/billigare att köpa en ny i samma effektklass med ren sinus ut?!
Mätte upp datorns maximala last till 60W på 230V linan, så alltså testlastade vi den med ett switchat nätagg på 60W, och den klagade iaf inte då.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Fråga ang. fyrkantsvågsinverter

Inlägg av grym »

dom gamle med riktigt 50hz trafo är mindre känsliga för kapacitiv last, men dom märker av det

du kan inte gåra något vettigt medsjälva växelriktaren
men du kan sätta ett filter mellan växelriktaren och lasten
LC filter med stor spole och mindre konding än normalt

enklast är det att prova sig fram medans man kollar spänning och ström i skop

något som även hjälper är lite resistiv last på förbrukarsidan av filtret
kanske någon eller några watt
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ahh, den gick via järntrafo, det förklarar en del.

järntrafo har så pass mycket serieinduktans att flanken på polväxlingen går lungnare och det blir inte så stor strömstöt i växlingen pga. avstörningsfiltren i den switchade aggregatet.

fungerar det bra utan att något blir onormalt varmt efter en tid så kan man troligen fortsätta utan risk.

Att försöka med passiv filtrering mellan växelriktare och last är inget jag rekomenderar, dels för att drosslarna blir gärna väldigt stora innan de börja bita och med med konding efter drosseln så kan de i vissa fall fungerar som en serieresonans med mycket hög spänning mellan drosseln och kondingen (punkten man kopplar in mot lasten) och skada inkopplad utrustning.

Just laptopaggregat är många gånger ganska välbyggda (görs i enorma serie och därför måste man tänka till två gånger extra för inte få garanti på flera miljoner enheter som inte går att öppna för rep) och en del har till och med PFC-kretsar i sig trots att effektklassen som dessa verkar inom inte kräver det i många fall.

Det som i regel tar mest stryk av laster med kapacitiva ingångar pga. EMC-filter är i regel fyrkantomvandlare själv - dvs. går varmare och kanske tom i skyddsläge i vissa fall i drift av inkopplad utrustning än för motsvarande samma effekt som glödlampa/värmeelement.

utrustning som tex lysrörs-takamaturer är olämpliga att koppla in till fyrkantvågriktare då dessa oftast har faskompenseringskondensator i sig - om man tar bort kondensatorn på 2-6 µF någonstans i amarturen så går det oftast mycket bättre. Bords och golvlysröslampor etc. från IKEA med svart tung klump som stickpropp eller med tung klump på sladden, går oftast bra då dessa belysningsarmturer oftast inte har någon faskompenseringskondensator i sig.

När man provar runt mot olika laster och förutom att lasten skall fungera som tänkt utan bieffekter (stereoförstärkare kan tex. ger starkt brum eller knatter från fyrkantvågen, dess trafo kan gå varmare etc.) så skall man också ha koll på själva växelriktare och se om den är onormalt varm efter en stunds körning.

Ibland så kan man åka ut för oväntade effekter som att det börja ryka bakom instrumentpanelen i bilen och ciggarettproppen smälte ihop bara för att man precis kopplade in en switchad laddare på max 10 Watt effekt för att ladda en komradio (stod motorola på den...) till sin växelriktare av fyrkantmodell...
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nu är det ju så att en laptopladdare skiter fullt i om det är fyrkant eller sinus, då den är switchad

det första som händer i din laptopladdare är att spänningen likriktas därför kan man faktiskt tom köra en laptopladdare på DC

Det du inte skall köra med en fyrkantsvåg är transformatorer, men det lär du inte ha i någon laptop som tillverkats de senaste 25 åren...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det där är inte riktigt rätt

själva switchdelen är ok med fyrkantsvåg, men filtrerna och nätspäningskondingen gör livet surt för en fyrkantsväxelriktare

om filter, japp det är inte helt enkelt men med En känd last och man kollar med skop på ström och spänning så kan man göra det relativt bra, om man även tar lite resistiv last
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har kört 3 olika laptop på lite olika billiga 4-kant invertera utan problem!

Ska belastningen de utgör vara ett problem för invertern behöver de ha en hel del större värden på de kondensatorer som sitter på 230V sidan. Och att laptop nätdelar skulle vara speciellt känsliga stämmer definitivt inte med min erfarenhet.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Anledningen till att jag ens provade invertern var att den stod på bänken i verkstaden och jag hade plockat isär adaptern för att byta apparatkontakten från trepolig triangel med rundade hörn o kanter åt alla håll, ala. hpkontakt, till en vanlig apparatkontakt. Och vad jag kunde se var filtret gjort som så att det satt några pyttekondingar och nån liten spole mot skyddsjord i apdaptern. Så när jag var klar blev det bara så att jag provade den i invertern.

Men det ni säger kan nog stämma, för min far som använde den tidigare har haft en TV/VHS kombi och en digitalmottagare ansluten till den, och iaf i mottagaren var det en switchad nätdel i, säkert i tvn också. Och lasten borde ha vart en 150W rimligtvis, men invertern tuffade på som ingenting hänt ungefär.
Jag hade faktiskt tankarna åt det hållet som ni var inne på, att trafon i den hjälpte till så att det gick att köra adaptern. Att den elektriska trögheten i trafon jämnade ut spänningen lite lr vad man ska säga.

Men då ska det väl vara lungt då att köra iaf den laptopen på denna inverter, och säkert nån annan också. Typ två st i samma effektklass borde gå, då lasten ligger tryggt under maxlast.

Tack för visat intresse, och att ni sparade mig lite pengar på detta, så slipper jag köpa en ny för att tryggt köra laptop utan extra kostnad i bilen (behöver ej köpa speciellt 12V nätagg)
Skriv svar