Agile - Konsten att slutföra projekt
Re: Agile - Konsten att slutföra projekt
Verkar vara spännande läsning, 33 sidor redan...
eller är det tråkig inledning?
Gammal skåpmat eller nya insikter?
eller är det tråkig inledning?
Gammal skåpmat eller nya insikter?
Läs snabbt så kan jag komma och låna den senMadModder skrev:.
Läste lite grann direkt jag packat upp. Är på sidan 33...
Det finns en rätt och lättläst bra pdf om scrum skriven av en svensk (på engelska...)
http://www.crisp.se/henrik.kniberg/Scru ... enches.pdf
Orkar man registrera sig finns det nyare versioner av den...
Köpte en jag med. Nya infallsvinklar och synsätt är alltid intressant.
Edit, hum...samköp kanske hade varit ngt, vet inte hur det är med mängdrabatt på adlibirs?
/ Tompa
Edit, hum...samköp kanske hade varit ngt, vet inte hur det är med mängdrabatt på adlibirs?
/ Tompa
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Läste lite medan datorn startade...
Är på sidan 43 nu. Första och andra kapitlet (t.o.m s.49) förklarar vad agile är och var det kommer från. Texten är lättläst.
Hittills har jag kommit fram till att det här bli knepigt att tillämpa på egna projekt hemmavid.
Först och främst har man ju ingen direkt kund. Det är ju jag själv.
Sen har man ingen annan att presentera några färdiga delmoment för. Klart man blir glad om man gjort färdigt en del i det hela, och så slänger man upp någon bild på forumet.
Det är inte svårt att ändra saker och ting i ett ensamprojekt, då det inte finns fler personer som måste styras om. Det är ju bara att ändra det.
Det finns ingen egentlig deadline på de flesta hemmaprojekt, och då ingen press.
Tid - resultat - kostnad. Kostnaden begränsas ju bara av vad man har i plånboken. Tiden blir vad den blir. Resultatet blir också vad det blir. Blir plånboken tom, är det bara att vänta på att den fylls på. Alla tre aspekter är tämligen flytande. Nåja...
Hittills har jag kommit fram till att det här bli knepigt att tillämpa på egna projekt hemmavid.
Först och främst har man ju ingen direkt kund. Det är ju jag själv.
Sen har man ingen annan att presentera några färdiga delmoment för. Klart man blir glad om man gjort färdigt en del i det hela, och så slänger man upp någon bild på forumet.
Det är inte svårt att ändra saker och ting i ett ensamprojekt, då det inte finns fler personer som måste styras om. Det är ju bara att ändra det.
Det finns ingen egentlig deadline på de flesta hemmaprojekt, och då ingen press.
Tid - resultat - kostnad. Kostnaden begränsas ju bara av vad man har i plånboken. Tiden blir vad den blir. Resultatet blir också vad det blir. Blir plånboken tom, är det bara att vänta på att den fylls på. Alla tre aspekter är tämligen flytande. Nåja...
Snubblade över en jobbannons idag där dom eftersökte agile kunnande. 
Angående att applicera på hemmaprojekt så får vi väl spåna och hitta på något större och jobba tillsammans på forumet i ett större projekt. Vi borde kunna bygga stora tuffa saker om vi sammarbetar!
Angående att applicera på hemmaprojekt så får vi väl spåna och hitta på något större och jobba tillsammans på forumet i ett större projekt. Vi borde kunna bygga stora tuffa saker om vi sammarbetar!
Alla bygger en parabol som letar efter signaler från universum.
Insamlad data bearbetas av alla uppkopplade datorer och en kurva
presenteras per automatik var 4:e timme i en forumtråd.
Ett sånt projekt kanske kräver agile-itet när var och en ska programmera
ett bidrag till det avancerade multiprocessor/nätverks-programmet?
Insamlad data bearbetas av alla uppkopplade datorer och en kurva
presenteras per automatik var 4:e timme i en forumtråd.
Ett sånt projekt kanske kräver agile-itet när var och en ska programmera
ett bidrag till det avancerade multiprocessor/nätverks-programmet?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nu ska vi inte försöka hitta på FLER projekt, bara för att kunna använda agile. 
Jag har tillräckligt många i luften som det är...
Jag har tillräckligt många i luften som det är...