Förstärka Hallgivarsignal?
Förstärka Hallgivarsignal?
Hej ny på detta forum
är ingen ingengör i elektronink och behöver lite hjälp
problemet är
i min traktor finns en signal från växellådan som går till traktorns dator (hallgivare) som visar datorn hastighet på traktorn
jag har tänkt låna signalen till nått annat roligt
och det jag vill göra är förstärka denna signal från 0,3v 50-4000Hz till minst 17v 50-4000hz
finns det något lätt sätt att göra detta och hur??
är ingen ingengör i elektronink och behöver lite hjälp
problemet är
i min traktor finns en signal från växellådan som går till traktorns dator (hallgivare) som visar datorn hastighet på traktorn
jag har tänkt låna signalen till nått annat roligt
och det jag vill göra är förstärka denna signal från 0,3v 50-4000Hz till minst 17v 50-4000hz
finns det något lätt sätt att göra detta och hur??
- electronix
Re: Förstärka Hallgivarsignal?
Får man lov att fråga vad du ska styra? Låter intressant 
Insignalen är alltså 0 - 0,3V? Och ut vill du ha 0 - >17V?
Hur mycket ström kommer du behöva plocka ut från utsignalen?
Och denna traktorn hade 24V-system? "ja dom större" säger ju inget om just denna har det.
Insignalen är alltså 0 - 0,3V? Och ut vill du ha 0 - >17V?
Hur mycket ström kommer du behöva plocka ut från utsignalen?
Och denna traktorn hade 24V-system? "ja dom större" säger ju inget om just denna har det.
har en aggregat påhängd bak på traktorn och skall stå utanför och köra traktorn
och vill ha en signal från hastigeten för att bestämma styrningens dämpning.
signalen skall in i ett styrsystem men detta system läser inte signaler under 17v
så jag vill förstärka signalen (ser ut som en sinusvåg fast vassare i topparna) från 0-0,3v till minst 0-17v jag har tillgång till 24v från maskinen som drivkälla
nån som har enbra lösning
och vill ha en signal från hastigeten för att bestämma styrningens dämpning.
signalen skall in i ett styrsystem men detta system läser inte signaler under 17v
så jag vill förstärka signalen (ser ut som en sinusvåg fast vassare i topparna) från 0-0,3v till minst 0-17v jag har tillgång till 24v från maskinen som drivkälla
nån som har enbra lösning
-
danielr112
Om den inte läser signaler under 17v ska du väl inte ha en insignalr 0-17 utan en insignal 17-24 eller nåt ?
förlåt signalen måste pendla mellan under 17v till över 17v för att registreras som en puls
mao 0-17,1v skulle fundera i pulserna bäst 0-20v så det finns marginal
mao 0-17,1v skulle fundera i pulserna bäst 0-20v så det finns marginal
- electronix
Låter ju onekligen som ett jobb för en OP kopplad som förstärkare.
-
danielr112
kan du förklara lite bättreelectronix skrev:Låter ju onekligen som ett jobb för en OP kopplad som förstärkare.
op?
- electronix
Något liknande den här kopplingen. http://geting.se/viewimage.php?image=200081-741.JPG
har byggt så men jag får in en massa störningar mao jag förstärker även överlagrade toner.
sätter hallgivaren i en bänk och kör går det fint men ite i maskinen
om detta är det ända sättet att bygga går det att filtrera signalen??
sätter hallgivaren i en bänk och kör går det fint men ite i maskinen
om detta är det ända sättet att bygga går det att filtrera signalen??
det kan ju bero på kabeln från sensorn till OP:n . Den kanske ska vara skärmad, eller åtminstonde partvinnad för att dämpa störningar. Ju kortare desto bättre. Om du kan dra ström från signalkällan kan det hjälpa med ett termineringsmotstånd (parallellt över ingången) så att du får en ström i kabeln på kanske 1-10 mA. Detta minskar känsligheten.
Sen bör ingången på förstärkaren vara "schmitt-trigger", med en triggnivå runt halva inspänningen. Som du ser på ritningen så är den kopplad precis tvärt om jämfört med electronix ritning - med positiv återkoppling. Detta eliminerar en del störningar.
Sen bör ingången på förstärkaren vara "schmitt-trigger", med en triggnivå runt halva inspänningen. Som du ser på ritningen så är den kopplad precis tvärt om jämfört med electronix ritning - med positiv återkoppling. Detta eliminerar en del störningar.