Uut=max(U1,U2) med OP-amp?
Uut=max(U1,U2) med OP-amp?
Skulle behöva en funktion där jag får ut en utspänning som är lika med den högsta av två inspänningar (med ca 0.4% noggrannhet). Går det att åstadkomma med en OP-amp på något vis?
Uut = max(u1,u2)
Spänningarna ligger mellan ca 1 och 2 volt.
Uut = max(u1,u2)
Spänningarna ligger mellan ca 1 och 2 volt.
-
Re: Uut=max(U1,U2) med OP-amp?
ja, 2 dioder och en adderare som adderar en diods spännings fall.
Kanske inte jätte exakt men typ
Kanske inte jätte exakt men typ
Två OP och två dioder. OPn bör vara cmos så att den inte blir instabil om utgången inte driver.

Jätteperfekt Pucco, precis vad jag letade efter. Visste att det skulle finnas en sådan koppling.
"OPn bör vara cmos..." jaa, men i värsta fall kan man ju alltid lägga ett motstånd mellan utgången och jord. Å andra sidan är ju CMOS strömsnålt.
Victor-passes idé hade jag redan skippat - här handlar det om millivolt-noggrannhet som ska vara temperaturoberoende
"OPn bör vara cmos..." jaa, men i värsta fall kan man ju alltid lägga ett motstånd mellan utgången och jord. Å andra sidan är ju CMOS strömsnålt.
Victor-passes idé hade jag redan skippat - här handlar det om millivolt-noggrannhet som ska vara temperaturoberoende

Missade att det behövs ett motstånd på den gemensamma utgången. OP-förstärkarna kan bara lyfta sinalen genom dioderna och det behövs ett motstånd till jord eller negativa matningen för att dra ner signalen.
jo, jag förstod det, annars skulle spänningen nog sväva iväg...
Man kallar väl kopplingen för idealdiod, finns kanske också andra sätt att realisera det på. Ett ställe att leta insperation kan vara i rms-till-spänningsomvandlare.
Jo, fast i det här fallet kopplar jag ihop två "idealdioder"... då behöver jag två OP. Jag antar att det inte går att lösa med bara en OP?
Missade det, men varför duger inte två operationsförstärkare i en kapsel, brukar inte vara någon större prisskillnad heller?
nej, det är väl egentligen inget problem, men man söker väl ofta den perfekta lösningen... skulle inte förvåna om någon tillverkare redan gjort en idal 'max av två' förstärkare med buffrad utgång i en fembenad krets...
Fast att försöka använda få förstärkare som möjligt känns mer som 70-tals tänk. Idag är t.ex transistorer och operationsförstärkare så billiga att man ser flertalet av dessa i även kommersiella produkter, annat var det förr.