Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av mr.olle.norell »

Precis, det är också en fördel!
Borre

Inlägg av Borre »

Om det är hörbar "prestanda" du är ute efter så tror jag inte du hör någon skillnad alls mellan layouterna. Det finns nog bra många mer saker som har större inverkan än layouten i detta fall, tex kondensatorn på ADJ.
Jag skulle använt det heltäckande planet.

Prova med att ändra textens Font till vector och mixtra lite med size och ratio så ska du se att det blir finare täckning av jordplanet runt texten.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det vanligaste jag sett är att lägga D1 och D2 parallellt med
ingångskondingarna så att säkringarna blåser vid polfel och
backspänningen inte blir mer än 1V. Det finns kanske en liten
risk med att koppla som du gjort då det kan smyga sig in
en otrevlig, om än kort, spik. Dioden har ju viss kapacitans
och spärrar inte alldeles direkt. Det bästa är ju att testa och
se vad som händer.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Vi kör på heltäckande plan! :)

Vektorfont var ett bra tips! :) Mycket snyggare! Ska uppdatera bilderna när jag är nöjd.
Kondensator till ADJ ska kontempleras :wink:

4kTRB: Man borde kunna kombinera dessa metoder! Om jag tänker rätt nu såhär mitt i natten... :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Tycker jag att du gör rätt i. Jag skulle offrat texten för att få ett ännu mer heltäckande jordplan.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Nu har fixat till efter era förslag! :)

*Det sitter nu 10µF mellan ADJ på stabbarna och jord. Det ska ge något bättre prestanda...
*Jag har lagt till dioder som kortsluter ner matningsspänningen till jord om man polvänder fel. Dessutom lade jag till säkringar på kortet så att de helt enkelt brinner av då dioden sänker lite stor ström då man kopplar fel. :)
*Texten togs bort.

Tror att det är vettigt.

För att fixa allt det så fick jag flytta om lite, och jag tror det blev till det bättre! :)
Bild
PDF
Schema:
Bild

Om ingen har några förbättringsförslag så känner jag mig nöjd nu :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag tycker att du ska vara försiktigt med att säkra av plus/minus matningen inviduellt, går den ena säkringen så kommer OP:ns utgång förmodligen få en kraftig DC offset på utgången. Eftersom du inte har någon DC-block på OP- utgången så kommer du att skicka DC:n rakt ut till effektföstärkaren och sen vidare ut i högtalarna...

Du får försöka att koppla rätt istället...

Har du något DC-skydds krets efter LM3886:an ?

Finns det något schema på det svarta förstärkarkortet? Jag har förstått att det kommer från något samköp, vilket jag missade. Nu sitter jag och funderar på att bygga chipamp, därav nyfikenheten.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ingången på IC5 och IC6 har du väl kopplat till slutstegstrissorna?
Ryker en säkring så finns ingen ström att leverera till slutsteget
och ingen högtalare att förstöra.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag skulle tro att slutsteget sitter försörjt innan säkringarna...

Sen är det integrerade kretsar, så jag undar vad de skickar ut om ena spänningen försvinner.

Är det inte så, Olle?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

anders_bzn skrev:Har du något DC-skydds krets efter LM3886:an ?

Finns det något schema på det svarta förstärkarkortet? Jag har förstått att det kommer från något samköp, vilket jag missade. Nu sitter jag och funderar på att bygga chipamp, därav nyfikenheten.
Javisst! Det var ett gruppköp på audioforumet faktiskt.se Länk
Tråden är lång, men schema layout och massor diskussioner finns där.
Vill man bara åt schema och layout kan man kolla här på första och andra sidan: Länk

Mycket inspiration kommer härifrån: http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf

Jag tog bort säkringarna! Att få DC ut är inte kul vid ett eventuellt fel :o
Jag sparade seriedioderna så det blev som från början. Även om de inte skyddar till 100% kanske de ger lite skydd iallfall :)
Man kan ju bygla dem om man vill annars.
4kTRB skrev:Ingången på IC5 och IC6 har du väl kopplat till slutstegstrissorna?
Ryker en säkring så finns ingen ström att leverera till slutsteget
och ingen högtalare att förstöra.
Slutsteget försörjs av en stor nätdel som är kopplad till förstärkarmodulerna. Detta lilla signalkort är bara kopplat parallellt på spänningsaggregatet.

Precis som Anders skriver här alltså! Jag skulle gissa att dessa IC-kretsar har skydd som ingriper om ena spänningen försvinner faktiskt. De har också temperaturskydd, överspänningsskydd, underspänningsskydd, mute, och kortslutningsskydd :) Inbyggda skydd är bra!

Fast jag funderar på ett DC-skydd iallfall efter slutstegsmodulerna. Men först ska jag bygga klart detta!

Bilderna är nu uppdaterade.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det ser bra ut. Hur har du tänk med jorden, hur ska alla korten kopplas ihop?

Har kollat lite på de där korten nu, läste några sidor i tråden på faktiskt.se, man skulle haft ett par av de korten... De är väldigt likt vad jag tänkt bygga. Jag tänkte två parallella kretsar, DC-servo och DC-skydd med relä. Dubbel stabbad nätdel.. Lite OT, förlåt.

Nu vill vi se monterade KORT!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Vill du se monterade förstärkarkort alltså? Det finns Här!
Menar du det här signalkorten ska en sväng förbi Uppsala, sen ska jag etsa :)

Men behöver du stabbad nätdel? LM3886 har ganska bra PSRR och det känns spontant bättre med en ostabbad då man kan bygga den lite större för samma pengar som en stabbad... Förlusterna ökar ju med.

Angående min jordning så är mina fyra förstärkarmoduler (4 kort) anslutna med var sin kabel till nätdelens jord. De har också plus och minusmatning.
Kraftjord och signaljord sitter ihop på korten så man får inte jorda signaljorden också, då blir det ju två jordanslutningar och en jordloop.

Så vid ingångarna (två rca-kontakter) dras signalen till mitt instegskort jag just caddat. Skärmen dras däremot till kraftjord som är min centrala jordpunkt. Där sitter också förstärkarmodulerna som jag skrev.

Helt optimalt är det inte att låta signaljord gå i spänningsmatningens kablar, men hellre det än jordloopar gissar jag.
Dessutom går nog ingen större ström i nollan då jag kör bryggkopplat så steget går balanserat :)

Kul att du tänker bygga! Jag funderar på en 6-kanals gainclone med ett chipp per kanal :) Men först detta! :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

För att förtydliga hur jag tänkt så gjorde jag en skiss:

Bild

De fyra blocken är förstärkarmodulerna och notera att deras ingångar har en jordanslutning, men att den är inte ansluten.
Skulle jag jorda dessa skulle jordloopar uppstå...

Tror att jag ska klara mig från jordloopar som det är, samt att ledningsdragningen är ok.
PSU GND är alltså nätaggregatets jordpunkt. Den positiva och negativa matningen ritade jag inte in helt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo, det gäller ju att inte bara skydda sig mot jordslingor. Om man har stora slingor mellan signalen och jord så kan ju en störning ta sig in där också. Det kan bli lite pill med detta.

Jag menade att jag ville se dina kort etsade monterade och provade! Det ska bli spännande.

Jag kanske skulle ta och kolla med dem på faktiskt.se om det är någon som har några kort över. Då känns det som projektet skulle bli lite mer hanterbart. Jag börjar få svår abstinens, jag har inte byggt något sen i våras då jag byggde denna hörlursförstärkaren. Sen blev det flytt... Nu ska snart verkstan bli klar sen ska det byggas!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är egentligen inte slingorna i sig som är problemet. Problemet är jordpotentialskillnad mellan de olika delarna. Att bryta upp signaljorden mellan enheterna som i din bild är faktiskt oftast det sämsta man kan göra när det gäller obalanserade signaler då det ökar potentialskillnaderna snarare än minskar dem.

Har man balanserade signaler kan det å andra sidan i vissa fall hjälpa att lyfta jorden längs signalvägen om problemet är att slingströmmen flyter på något olämpligt ställe; det kan till exempel vara att det blir ett spänningsfall över en intern jord i en enhet som orsakar problem. I det balanserade fallet är inte jorden referens för signalen, och det är därför det går att bryta jorden.

Om ditt bryggkopplingskort har balanserade in- och utgångar så är nog det bästa att se till att de två ingångskontakterna, bryggkopplingskortet och de fyra förstärkarkortens ingångsjordar är anslutna till varandra med så låg impedans som möjligt, samt att signalledningarna förläggs nära sina respektive jordledningar så gott som möjligt för att minska induktiv upptagning. Kraftjorden bör också förläggas nära "signaljorden" av samma anledning. Frågan är i och för sig om det ens är någon idé att ha de två separata jordningarna, och då slutar man ju ändå med i princip samma koppling som i din bild. Nåja, se till att signalerna och jordarna följer varandra så ska det nog fungera.

Det skulle ju gå att ge bryggkopplingskortet utgångar som kompenserar för potentiallskillnad mellan de fyra förstärkarkortens ingångar, men det är kanske overkill.
Skriv svar