Tänkte bara kolla med er vad ni använder för fett samt vilka sprutor ni använder när ni fettar in era CNC-maskiner.
Finns ju både manuella och batteridrivna och jag vet ingenting inom detta område
Jag har visserligen ingen CNC men väl andra verkstadsmaskiner och jag använder universalfett och handjagad spruta (av litet bättre utförande men den var inte särskillt dyr, har för mig jag gav några hundralappar för den med slangförlängningar, munstycken och annat).
Automatiska sprutor har jag inte testat men de brukar vara hiskeligt dyra och mer motiverat om man tex har en maskinpark av fordon eller liknande man behöver underhålla ute i fält eller kallgarage där det går åt stora mängder fett.
Fett eller olja beror väldigt mycket på mer exakt vad du skall ha det till, ofta behöver man olika typer för olika maskindelar.
Edit: Tex till finare axlar, banor, etc som inte utsätts för extem belastning kan du ta någon fin olja tex SAE 10 eller liknande.
Universalfett funkar till det mesta om det gäller grovmekanik, grafitfett, teflon och liknande om det gäller axlar med tung belastning, osv.
Läste att jag var tionde drift-timme skall köra vanlig symaskinsolja på axlar och "skruvar".......och var femtionde timme så skall man köra "fettning". Jag är väl inte uppe i närheten av 50 timmar än men man kan ju vara ute i god tid för en gångs skull
Vad är det för maskin du har då?
Gäller det växel lådor och annat brukar ofta tillverkaren ha rekomendationer om vilka typer som fungerar.
Till allmänt klet utan särskilda specifikationer kan man nog använda vanligt universalfett eller tex grafit eller teflon fett på hårdare belastade partier där det skall vara fett och inte olja. (fyll däremot inte oljelager med fett! då kommer du att få problem senare.)
Det är denna som jag har. Det är inte någon superseriös sak men ändå ingen "leksak". Kör som sagt var bara trä/mdf med den och är än så länge supernöjd med den.
/Markus http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=29851
Ok, ja det var ju en annan femma, personligen skulle jag investerat i en tub grafitfett då detta håller länge och minskar friktion bra (Litet overkill kanske i sammanhanget men går nog åt ganska lite till dendär), samt litet vanlig symaskins olja till resten.
(Bäst att avvakta fler synpuynkter fall jag missat något...)
Nejdå, brukar mest vara mm eller tum och sedan jämna dimensioner normalt sett, så det borde vara nemas problemas med den biten.
(Ursäkta mitt tomma svamlande om oljor och fett, men hittar ingen standardbenämning på universalfett)
Jag har alltid smörjt mina hembyggda fräsar med olja till spikpistoler och andra luftverktyg.
Den påminner mycketom symaskinsolja, det kanske är samma?
Lätt att få tag på och funkar bra! Pajjar inte gummitätningar heller vilket är bra.
Ju snabbare ett lager går desto tunnare olja behövs för att inte skapa drag och värme. Kulskruvar är det olja som gäller som jag ser det och hade varit vad jag personligen använt, men om det är vad som rekommenderas vet jag inte. Det är dessutom lätt att torka rent och drar inte till sig damm och dylikt lika lätt som fett. Vill man vara lite överambitiös så kan man gegga i lite grafit eller molybdendisufidfett i lite tunnare olja så får man en olja som är tunn men ändå tåler högre tryck än original och när oljan i princip försvunnit efter en tid så finns ändå grafiten eller molybdendisufiden kvar och smörjer.