G-man bygger Oddwatt rörförstärkare!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: G-man bygger Oddwatt rörförstärkare!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kindingen sitter där nog mest för att .... ja vad vet jag. Stabilisera DC-nivån lite??
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Spänningsdelaren sitter ju över nätdelen där det redan är DC... Kanske kan man skippa kondingen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske det.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

I schemat så finns ju redan den här kopplingen :) Den hade jag tänkt att köra på! (dessutom har jag redan komponenterna) den är ju som olles ritning typ

Hoppas jag får lite tid att bygga här de närmaste dagarna...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Idag har jag faktiskt hunnit löda flera kablar ;)

Innan jag går vidare nu så måste jag ställa 2 kontrollfrågor dock...

Signaljorden ska kopplas till chassi/övrig jord?

I Schemat så är det ju pedagogiskt utmärkt var man ska ansluta vilken kabel till trafon... en fråga till Soudbrigade då :) Stämmer ordningen rakt av? ytterst är ytters osv osv?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Såhär skulle jag gjort med jordningen typ :)
Bild

Som jordbussar kan man använda exempelvis EKK, alltså enkardelig kopparledare.
Den har ingen lack vilket är bra :)
Jag har både 1,5mm2 och 2,5mm2 om du inte har!

Sen kan man försöka dra kablar, motstånd, komponenter och så parallellt och 90 grader korsande i den mån det går så att det blir som ett rutnät. Det blir kanske något lite bättre om man gör så, även om detta är lågfrekvens :)

Detta jordsystem tror jag kallas trippeljordsystem och det skriver LennArt om i tråden på hififorum.
Tror att mätinstrument ofta görs såhär...

Ni får gärna tillägga saker ni som har koll!

Jag skulle gissa att jorden från respektive ingångskontakt ska dras till respektive kanals stjärnpunkt och inte till den centrala punkten, men jag är inte säker...

Kommentarer/kritik?

ps. Sounbrigade: Ordet jordbuss är sär skrivet på ett av ställena i figuren! :shock: Du missade inte det va? :D
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kanske kan det vara kul med ett ingångsfilter med Finns inte i schemat. Det räcker med första ordningens RC-filter på ingången.
Det finns ju en del radiotrafik i luften, och den minskar ju inte direkt med tiden... :wink:

Eller så lägger man bara till det om man får in störningar och rysk radio :mrgreen:
Det blir bara en konding till jord och ett motstånd i serie så det är ju ingen större modd :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hmmm ser ut som att jag får tänka om lite här då... har dragit alla punkter till i princip 2 punkter som är kopplad till skyddsjord...(och som är kopplad till chassit)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Mitt förslag är ett sätt att göra det på. Det finns alltid flera! Du har ju inte så många jordanslutningar heller.

Mitt förslag tycker jag själv är riktigt smidigt när man har många jordanslutningar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Signaljorden ska kopplas till chassi/övrig jord?
Du har en himla bra beskrivning av jordning på HiFi-forums hemsida: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302. Titta mot slutet, där hittar du en pdf-fil.
I Schemat så är det ju pedagogiskt utmärkt var man ska ansluta vilken kabel till trafon... en fråga till Soudbrigade då :) Stämmer ordningen rakt av? ytterst är ytters osv osv?
Japp! Nu minns jag i hastigheten inte om det körs med återkoppling. I så fall kan du drabbas av att återkopplingen kommer i fas med signalerna och du får ett djäkla tutande. Det fixas med att man kastar om anslutningarna till utgångsrören; alltså att det andra röret ansluts till ingångsröret och det gallret på första röret dras mot jord.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Precis, det finns motkoppling och medkoppling. Det tidigare är att föredra i en förstärkare :)

Mitt förslag på jordning är mycket likt det som LennArt föreslår. Skillnaden är att det är "dubbelspänning" i hans förstärkarexempel, och att jag satt ett R mellan signaljord och skyddsjord/chassiejord.

Detta är till för att bryta eventuella jordloopar som kan uppstå om man kör flera jordade apparater ihop. Jorden kan då både gå i signalkablarna och genom skyddsjord. Det bildas då en loop som nog ofta skapar brum.
Ett litet motstånd fixar biffen!
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har suttit och försökt komma på ett bra sätt att montera alla dess jordpunkter som blir...

Är det alltså bra att göra en sammling av jord runt ingångsrör(däri kopplat signaljord med ett motstånd mot den jorden) och sen en egen runt utgångsrör och sist i kedjan med en egen punkt från närdelen och resterande så att säga? den biten kopplas direkt mot jorden i utgången och från utgången så kopplar jag ett motstånd med en konding över...

då har jag inte fattat fel?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag fattar inget alls :humm: :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju för varje kanal fixa ett par "lokala jordpunkter": utgångsrörens gemensamma punkt (där LM317 går i backen) och där motstånd från rörens styrgaller går till jord, ingångsrörens (via katod-R och C) jordpunkt, ingångskontakternas jord. Vidare har du ju en nolla/jord i nätdelen - kanske fler om du likriktar glöden.
Du knyter ihop alla dessa lokala jordpunkter via separata sladdar till EN och bara EN punkt, företrädesvis punkten vid ingångskontakterna.
Du kan också därifrån dra en tamp som ansluter chassit till jord. Enligt EMC-experter behövs inget motstånd men vill du, sätt dit 10-20 Ohm. Kolla så transformatorernas järn har god kontakt med chassi/jord.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

10-20 ohm mellan nätdelsjord och chassijord/skyddsjord är en bra idé! :)

Tänk om man ansluter två apparater där nätdelsjord sitter ihop med chassi/skyddsjord.
Då kan ju jorden antingen gå i signalkabelns skärm, eller lika gärna i skyddsjord, och det blir en jordloop...

För man gissar ju att G-man kommer bygga fler apparater :)
Skriv svar