Plattskärm blir svart efter någon sekund.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pudde

Plattskärm blir svart efter någon sekund.

Inlägg av Pudde »

Har en HP Pavilion F1904 som bara blinkar till vid start, sen försvinner bilden. Har googlat på detta men har inte hittat något intressant.Ska tillägga skärmen inte är helt död, utan knappen för av o påslag lyser som vanligt. Skiftar färg när inte det blir ngn bild.

Rubrik (var: Svart plattskärm) /blueint
DeeJayPA2

Re: Svart plattskärm

Inlägg av DeeJayPA2 »

Börja med att kolla kondensatorerna i strömförsörjningen. Troligen hittar du då felet.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Har bytt dom 4 största lytarna. Sitter 2 små 10 volts lytar på 22uF kvar som jag inte har bytt.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Kolla eventuell säkring till invertern. Vissa säkringar brukar funka som resistorer efter att de gått sönder, och då blir resultatet att skärmen bara blinkar till pga. att kondensatorerna laddas upp via "säkrings-resistorn", och sedan innehåller tillräckligt med energi för att få backlighten att blinka till när den försöker starta.
Har varit med om det på ett par BenQ-skärmar efter att ha bytt kortslutna transistorer i invertern.
G-man
EF Sponsor

Re: Plattskärm blir svart efter någon sekund.

Inlägg av G-man »

Låter som backlighten, blir så där när TFT skärmar går sönder iaf, ibland hinner man se att det är ett eller 2 rör som inte tänds alls.. har dock inte lagat så många sånna, har alltid funnits nån annan med ett annat fel att plocka drivaren ifrån...
svix

Re: Plattskärm blir svart efter någon sekund.

Inlägg av svix »

Det felet känner jag igen. Jag har även reparerat min f1904 2 ggr.
Troligtvis är det nåt med tändningen av ena lysröret. Jag plockade isär min och upptäckte att bara ena lysröret tändes.
Den stänger tydligen av efter någon sekund om inte båda tänds.
Jag hittade två brända transistorer och en trasig konding på ena sidan. Bytte ut dessa och den fungerade i ca två år.
Nu har jag fått byta dessa igen. Transistorerna heter C5706 eller C5707. Jag beställde ett 10-pack av C5706 på E-bay och de fungerar. Finns även att beställa "HP MONITOR REPAIR KIT" på E-bay
Skriv svar