hid xenon ballast, likström el växelström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vannar

hid xenon ballast, likström el växelström

Inlägg av vannar »

Går det lika bra att driva en hid ballast med växelspänning som med likspänning, eller kommer det att haverera?

/Jonas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Läs vad det står på din Ballast, står det DC så lär det vara det som gäller... du kan ju alltid prova men risken för att bränna något är rätt stor, bättre att likrikta innan för att vara säker.
vannar

Inlägg av vannar »

Nej det står bara 12v på ballasterna.

På en bil är det ju inget problem men dessa satser säljs ju äve för motorcykel å på dessa kan jag tänka mig att lyktorna (iaf på vissa modeller) drivs med växelspänning.

Tänkte undvika att prova mig fram om ngn hade erfarenhet.
Matte

Inlägg av Matte »

De HID ballaster jag har sett är 230V varianter men då är det likriktar brygga->PFC->H-brygga->resonant nät-> lampa.
(+plus en del annat skit)

jag skulle inte tro att AC är så bra. jag skulle kopplat en likriktarbrygga + glättnings kondensatorer innan.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Den ska matas med DC.

De små motorcyklar som driver strålkastare med AC kan inte direktdriva en HID-ballast utan omkoppling av elen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Likriktare, shuntregulator (effektzenerdiod på ca 14 Volt) och ett batteri är nog minimum - och HID:en kopplad direkt till batteriets poler via lämplig omkopplare

drar HID och den övriga elförbrukningen mindre ström tillsammans än generatorns strömgräns så kommer du att grilla HID:en med 70 -100 Volts pulser även om du använder likriktare före... - du måste ha regulator och batteriet som sista överspänningsskydd vid höga varvtal samt som 'glättningskondensator' och energireserv vid tex. tomgång.
vannar

Inlägg av vannar »

Jag köper att dom ska drivas med likström... men

Anledningen till att jag funderar är att jag sett en snöskoter med xenonkonverterade lyktor, mig veterligen har alla (dom flesta) snöskotrar växelströmsystem för lyktor och handtagsvärmare etc. Dessa var inkopplade utan någon form av likriktare.

xxargs>> jag tror att du är väl försiktig med ditt förslag, mig veterligen så finns det redan system för att hålla spänningen på en konstant nivå oavsett motorvarv (voltregulator kallas det på skoterspråk) det är ju även viktigt för vanliga glödlampor att spänningen hålls på en någotrlunda konstant nivå.

Det är förvisso svänghjulet som alstrar strömmen inte ngn generator, men du har rätt i att kretsen är känslig för allt för låg förbrukning, det som brukar hända då är att kablar och annat överhettas... Detta brukar dock inte vara något problem så länge som lyktan lyser.
Senast redigerad av vannar 23 augusti 2008, 22:50:15, redigerad totalt 2 gånger.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Det är likspänning som gäller

Inlägg av kilimanjaro »

Har labbat ganska mycket med xenonlysen på mina endurohojar (hjälmljus framförallt) men även på hojen.
Tvivlar att det funkar med växelströmmen men jag har aldrig ens provat för ballasten drar uppemot 10 A i startström och ingen generator orkar med det utan det ska till ett batteri som tar den smällen.
När sedan lampan väl tänt stabiliserar sig förbrukningen på ca 2,5 - 3 A (12 volt och i runda tal 35-40 W) och lyser tills spänningen sjunker till under 10 volt. Här börjar lampan blinka för att till slut slockna.
Det är ganska enkelt att bygga om ett elsystem, hoj eller skoter för dom är likadant konstruerade, till likström. Många hojar har idag elstart och då matas belysningen med växel och ett annat via en simpel likriktare laddar batteriet som servar startmotor och typ blinkers eller ett ledbakljus eller signalhorn.
För att få xenonlyse att funka (eg tillräckligt mycket effekt) brukar man byta likriktaren till en helvågs och på hojarna iaf. löda om statorn så att de ursprungliga två spolarna i generatorn seriekoppalas till en lindning vilken då matar helvågslikriktaren. Resultatet blir ett likströmsystem för hela fordonet.
Lätt som en plätt och ett jäkla bra lyse blir det.

Lycka till Karl B.
el_loco :)

Re: hid xenon ballast, likström el växelström

Inlägg av el_loco :) »

Så, om jag vill bygga en voltregulator/likriktar kombo så behöver jag;
1. Dioder?
2. Voltregulator?.
Eller Zenerdioder, reglerar volten och likriktar.?
Inköpes på Elfa men hur kopplar man grejjerna då?

Förutsättningarna är 150W på elsystemet.
jag vill att det ska likriktas för att kunna köra både xenon och för att ladda batteri.

Spännande ;)
D
Skriv svar