hid xenon ballast, likström el växelström
hid xenon ballast, likström el växelström
Går det lika bra att driva en hid ballast med växelspänning som med likspänning, eller kommer det att haverera?
/Jonas
/Jonas
Likriktare, shuntregulator (effektzenerdiod på ca 14 Volt) och ett batteri är nog minimum - och HID:en kopplad direkt till batteriets poler via lämplig omkopplare
drar HID och den övriga elförbrukningen mindre ström tillsammans än generatorns strömgräns så kommer du att grilla HID:en med 70 -100 Volts pulser även om du använder likriktare före... - du måste ha regulator och batteriet som sista överspänningsskydd vid höga varvtal samt som 'glättningskondensator' och energireserv vid tex. tomgång.
drar HID och den övriga elförbrukningen mindre ström tillsammans än generatorns strömgräns så kommer du att grilla HID:en med 70 -100 Volts pulser även om du använder likriktare före... - du måste ha regulator och batteriet som sista överspänningsskydd vid höga varvtal samt som 'glättningskondensator' och energireserv vid tex. tomgång.
Jag köper att dom ska drivas med likström... men
Anledningen till att jag funderar är att jag sett en snöskoter med xenonkonverterade lyktor, mig veterligen har alla (dom flesta) snöskotrar växelströmsystem för lyktor och handtagsvärmare etc. Dessa var inkopplade utan någon form av likriktare.
xxargs>> jag tror att du är väl försiktig med ditt förslag, mig veterligen så finns det redan system för att hålla spänningen på en konstant nivå oavsett motorvarv (voltregulator kallas det på skoterspråk) det är ju även viktigt för vanliga glödlampor att spänningen hålls på en någotrlunda konstant nivå.
Det är förvisso svänghjulet som alstrar strömmen inte ngn generator, men du har rätt i att kretsen är känslig för allt för låg förbrukning, det som brukar hända då är att kablar och annat överhettas... Detta brukar dock inte vara något problem så länge som lyktan lyser.
Anledningen till att jag funderar är att jag sett en snöskoter med xenonkonverterade lyktor, mig veterligen har alla (dom flesta) snöskotrar växelströmsystem för lyktor och handtagsvärmare etc. Dessa var inkopplade utan någon form av likriktare.
xxargs>> jag tror att du är väl försiktig med ditt förslag, mig veterligen så finns det redan system för att hålla spänningen på en konstant nivå oavsett motorvarv (voltregulator kallas det på skoterspråk) det är ju även viktigt för vanliga glödlampor att spänningen hålls på en någotrlunda konstant nivå.
Det är förvisso svänghjulet som alstrar strömmen inte ngn generator, men du har rätt i att kretsen är känslig för allt för låg förbrukning, det som brukar hända då är att kablar och annat överhettas... Detta brukar dock inte vara något problem så länge som lyktan lyser.
Senast redigerad av vannar 23 augusti 2008, 22:50:15, redigerad totalt 2 gånger.
-
kilimanjaro
- EF Sponsor
- Inlägg: 293
- Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
- Ort: Timrå
- Kontakt:
Det är likspänning som gäller
Har labbat ganska mycket med xenonlysen på mina endurohojar (hjälmljus framförallt) men även på hojen.
Tvivlar att det funkar med växelströmmen men jag har aldrig ens provat för ballasten drar uppemot 10 A i startström och ingen generator orkar med det utan det ska till ett batteri som tar den smällen.
När sedan lampan väl tänt stabiliserar sig förbrukningen på ca 2,5 - 3 A (12 volt och i runda tal 35-40 W) och lyser tills spänningen sjunker till under 10 volt. Här börjar lampan blinka för att till slut slockna.
Det är ganska enkelt att bygga om ett elsystem, hoj eller skoter för dom är likadant konstruerade, till likström. Många hojar har idag elstart och då matas belysningen med växel och ett annat via en simpel likriktare laddar batteriet som servar startmotor och typ blinkers eller ett ledbakljus eller signalhorn.
För att få xenonlyse att funka (eg tillräckligt mycket effekt) brukar man byta likriktaren till en helvågs och på hojarna iaf. löda om statorn så att de ursprungliga två spolarna i generatorn seriekoppalas till en lindning vilken då matar helvågslikriktaren. Resultatet blir ett likströmsystem för hela fordonet.
Lätt som en plätt och ett jäkla bra lyse blir det.
Lycka till Karl B.
Tvivlar att det funkar med växelströmmen men jag har aldrig ens provat för ballasten drar uppemot 10 A i startström och ingen generator orkar med det utan det ska till ett batteri som tar den smällen.
När sedan lampan väl tänt stabiliserar sig förbrukningen på ca 2,5 - 3 A (12 volt och i runda tal 35-40 W) och lyser tills spänningen sjunker till under 10 volt. Här börjar lampan blinka för att till slut slockna.
Det är ganska enkelt att bygga om ett elsystem, hoj eller skoter för dom är likadant konstruerade, till likström. Många hojar har idag elstart och då matas belysningen med växel och ett annat via en simpel likriktare laddar batteriet som servar startmotor och typ blinkers eller ett ledbakljus eller signalhorn.
För att få xenonlyse att funka (eg tillräckligt mycket effekt) brukar man byta likriktaren till en helvågs och på hojarna iaf. löda om statorn så att de ursprungliga två spolarna i generatorn seriekoppalas till en lindning vilken då matar helvågslikriktaren. Resultatet blir ett likströmsystem för hela fordonet.
Lätt som en plätt och ett jäkla bra lyse blir det.
Lycka till Karl B.
-
el_loco :)
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 22 oktober 2009, 07:26:59
Re: hid xenon ballast, likström el växelström
Så, om jag vill bygga en voltregulator/likriktar kombo så behöver jag;
1. Dioder?
2. Voltregulator?.
Eller Zenerdioder, reglerar volten och likriktar.?
Inköpes på Elfa men hur kopplar man grejjerna då?
Förutsättningarna är 150W på elsystemet.
jag vill att det ska likriktas för att kunna köra både xenon och för att ladda batteri.
Spännande
D
1. Dioder?
2. Voltregulator?.
Eller Zenerdioder, reglerar volten och likriktar.?
Inköpes på Elfa men hur kopplar man grejjerna då?
Förutsättningarna är 150W på elsystemet.
jag vill att det ska likriktas för att kunna köra både xenon och för att ladda batteri.
Spännande
D
