Tänkte höra om det finns någon på forumet som är insatt på dessa lite äldre Plasmaskärare, Modellen heter då VikingPlasma Ström 50A ska enligt uppgift vara samma som AGA maskinerna alltså Transformator baserade 3-fas maskiner något svensk tillverkat.
Tanken är då att jag vill byta ut slangpaketet mot ett tryckluft drivet istället för det nuvarande kvävgas drivna paketet. vet någon om dessa kinesiska plasmaskärare har pilotbåge?
Här finns ett schema på skäraren.
Måste nog ha ett slangpacket som har återledning från elektråden som synes på bild för att hålla igång bågen.
Finns det några europeiska alternativ för att köpa slangpaket annat än ebay från staterna?
Har haft ett problem när jag testa skäraren, när jag tänder pilotbågen och skär kan det hända att Resistor R1 på bild blir väldigt varm samt säkringen 20A (83) på bild (omringat) bränns samt en så kallad block funktion aktiveras finns snack i texten om det,
Har försökt att justera Resistorn enligt uppgift till 40mm från botten läge samt testat andra lägen men det verkar inte funka riktigt ändå.
Vad jag minns så har resistorn tagit lite stryk kanske inte resistansen som inte stämmer på den lägre?
Ska inte denna del av kopplingen hålla igång pilot bågen genom resistorn ? eller är det meningen att säkringen ska brinna om man kör pilotbågen för länge utan att ha bra kontakt med arbetsstycket?