Kylningsbehov för bensinmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all

Re: Kylningsbehov för bensinmotor

Inlägg av limpan4all »

DEN beskrivningen gillade jag :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Johanb

Inlägg av Johanb »

En detalj bara, jag tror att etanolens (E85) högre oktan gör den populär bland turbo-nissarna då de kan höja laddtrycket en hel del. Att man kan få ut mer effekt / luftmängd är nog en bonus för många :)
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jo, bra förklarning xxargs! Tack för den.

I uträkningen använder du samma specifika värmekapacitet för metanolen i gasfas som i vätskefas. De är inte samma, men i det här fallet påverkar det bara marginellt resultatet. Antagligen vet du det redan, men jag tänkte ändå anmärka om det...

Förvånansvärt stor temperaturminsking blir det i alla fall (om allt skulle förgasas). Samma princip används för övrigt för att kyla vatten i kyltorn, när det inte som i norden finns kallt vatten att tillgå.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är fullt medveten om detta, dessutom en del avrundat etc. därav reservation. - det tar tid all leta fram alla konstanter etc. då dom ofta inte är lättfunna - eller ens är helt rätt i google då allt sådant också kan vara slarvigt avrundat, varierar med temperaturen, en del har 20 grader, andra har 25 grader och några har 290K som tempref etc.

När det gäller tex. vatten som finns det minst 20 olika definitioner på vinkeln mellan väteatomerna på vattenmolekylen och alla anse sig lika 'rätt'. vetenskapen är en exakt konst ;-)

Det intressanta är att temperaturhöjningen vid avbränning inte varierar speciellt mycket om gasblandningen är komprimerad eller undertryck när den flammar av - det handlar om starttemperatur, energiinnehåll och ämnenas värmekapacivitet - speciellt då avgasernas värmekapacivitet. och där är vattenångan känd värmeslukare. Syreinnehållet i etanolet och metanolen gör att man får in mer energi per kolvslag än med bensin/luftblandning, kanske lite ironiskt då metanol/etanol i sig har mycket lägre energiinnehåll än bensin per viktdel, men ändå genom rätt utblandning med luft ger hetare låga än bensin-luftblandning.

intercooler kan vara vettigt - speciellt då turbon värmer upp luften mer än vad som motiveras av själva kompressionen och varm insugningsluft ger då högre bränntempereratur i cylindern än dito sval luft - även om bränslet kyler lika mycket i båda fallen.

Etanol/metanol i tidigare inlägg avser ren etanol/metanol - inte E85

metanol/etanol har hög oktantal och jag har sett siffror på allt mellan 104 - 120 beroende på vilken oktanstandard man refererar till (ron eller mon) och bensininblandningen i E85 faktiskt sänker etanolen potentiella höga oktanhalt till runt 102 - 104 Oktan.

om jag mins rätt så har SAAB provat att göra rena etanolmotorer med i stort sett dieselkompression på ottomotorn tack vare etanolen/metanolens knacktålighet och den vägen ökat verkningsgraden till i klass med diesel trots att det är en 'bensinare' med tändstift.

teoretiskt har en ottomotor högre verkningsgrad än en diesel vid samma kompression och skillnaden har att göra hur gasinnehållet värms upp under de olika takterna
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Den här finns ju alltid:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

(viss vill-ha faktor)
Skriv svar