Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Funderat på en liten knivig fråga, När jag läste PLC programmering så styrde vi en bilbana med en PLC för att den skulle gå optimalt utan att sladda ut.
Tänkte att ni som är duktiga på elektronik. Skulle man inte kunna göra nån typ av styrning med elektronik för att kunna styra hastigheten, sakta ner i kurvor och gasa på raksträckorna.
Vi hade på den tiden fotoceller som talade om när det kom en kurva.
Bara en allmän fråga bara. Kan ju bli ett projekt sen när man lärt sig lite mer, Banan har jag redan
Tänkte att ni som är duktiga på elektronik. Skulle man inte kunna göra nån typ av styrning med elektronik för att kunna styra hastigheten, sakta ner i kurvor och gasa på raksträckorna.
Vi hade på den tiden fotoceller som talade om när det kom en kurva.
Bara en allmän fråga bara. Kan ju bli ett projekt sen när man lärt sig lite mer, Banan har jag redan
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
eller sätta in en lite accelerometer som känner av när bilen får sladd?
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Ja det kan ju vara en bra lösning på det
-
victor_passe
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Man kan montera på en större/starkare magnet på bilarna, då får man mer friktion mot banan.
Jag gjorde det på min när jag hade bilbana och bilen kunde åka upp och ner på utan problem och maxfart i kurvorna.
Även när jag moddade så jag körde på 24V istället för 12V. Dock fick jag även montera en stor kylfläns på motorn så den inte brann upp.
Kan säga att jag alltid vann med min bil, bara att ge fullgas och vänta.
Jag gjorde det på min när jag hade bilbana och bilen kunde åka upp och ner på utan problem och maxfart i kurvorna.
Även när jag moddade så jag körde på 24V istället för 12V. Dock fick jag även montera en stor kylfläns på motorn så den inte brann upp.
Kan säga att jag alltid vann med min bil, bara att ge fullgas och vänta.
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Riktiga bilbanor kör inte med magneter alls
Jag tror inte det funkar med en accelerometer som känner av det, eller ja, i teorin gör det väl det, men jag tror inte man fixar det i praktiken.
Jag tror inte det funkar med en accelerometer som känner av det, eller ja, i teorin gör det väl det, men jag tror inte man fixar det i praktiken.
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Men om man sätter nån form av sensor i strömskenorna som känner av typ induktansen från motorn för då skulle systemet veta vart bilen befinner sig och anpassa farten efter det eller nåt sånt. Är ju lite för enkelt att sätta fotoceller innan kurvorna.
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
eller dela upp strömskenan i sektioner, om man bara vill ha positioneringen.
Ungefär som man gör på modelljärnvägar (och även fullskalajärnväg tror jag)
Ungefär som man gör på modelljärnvägar (och även fullskalajärnväg tror jag)
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Tänkte att positioneringen av bilen skulle bestämma hastigheten, saktare i kurvorna m.m.
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
På elektrifierade fullskalejärnvägar har man alltid minst tre "ledningar", till exempel två skenor och tråden ovanför tråden, eller 3/4 skenor. På så vis kan en vara "ström in", en vara "jord" och en användas för att känna av om det finns fordon på en specifik sträcka.Glenn skrev:eller dela upp strömskenan i sektioner, om man bara vill ha positioneringen.
Ungefär som man gör på modelljärnvägar (och även fullskalajärnväg tror jag)
Det gamla hederliga sättet är att skarva skenorna med isoleringsskarvar och på så vis ha fasta sektioner. En modern metod är att istället skicka ut en ac-signal med lämplig frekvens och med en källimpedans i klass med impedansen som en oändlig längt spår ger, och låta tågets kortslutande av spåren ge reflektion av signalen, och på så vis vet man avståndet mellan tåg och mätpunkt.
Undrar om man kan använda samma princip även på en bilbana, eller om själva drivningen av bilarna ger för starka störningar?
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4765
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Måla kurvan i en annan färg och sätt en färgsensor under bilen....
Eller varför inte... skriv ut en streckkodsremsa med lämplig hastighet och sätt på banan...
Swech
Eller varför inte... skriv ut en streckkodsremsa med lämplig hastighet och sätt på banan...
Swech
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Varför inte köra webbkamera + dator? 
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Tror på Swech's idé!
Måla hela banan randig där rändernas bredd styr vilken gas man ska ha. Dvs är det tätare mellan strecken sakta ner, då tiden mellan varje streck ska vara konstant. I kurvor har man då lämpligen tätare...
Måla hela banan randig där rändernas bredd styr vilken gas man ska ha. Dvs är det tätare mellan strecken sakta ner, då tiden mellan varje streck ska vara konstant. I kurvor har man då lämpligen tätare...
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
En microbrytare som ger fullgas på "kompisens" bil... 
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
Sätt en fotosensor före varje kurva där du vill bromsa.
Koppla fotosensorn till en box som sänder bromspunktens ID via en CAN-bus eller dyligt.
Sedan lysnar man av alla bromspunkter och styr spänningen ut till spåret.
Eftersom varje bromspunkt får ett eget ID kan man programera in önskad acceleration per ID.
På detta sätt borde man relativt enkelt kunna styra en bilbana med hög tillförlitlighet.
Koppla fotosensorn till en box som sänder bromspunktens ID via en CAN-bus eller dyligt.
Sedan lysnar man av alla bromspunkter och styr spänningen ut till spåret.
Eftersom varje bromspunkt får ett eget ID kan man programera in önskad acceleration per ID.
På detta sätt borde man relativt enkelt kunna styra en bilbana med hög tillförlitlighet.
Re: Fundering kring att optimera en 25 meter lång bilbana.
En fundering från en okunnig...
Bör man inte kunna estimera bilens position längs med spåret m.h.a resistans? (typ linjärpotentiometer)
Alternativt att placera en tunn ledare längs med spåret med samma funktionalitet där bilen kortsluter den ledaren med en av strömskenorna.
Bör man inte kunna estimera bilens position längs med spåret m.h.a resistans? (typ linjärpotentiometer)
Alternativt att placera en tunn ledare längs med spåret med samma funktionalitet där bilen kortsluter den ledaren med en av strömskenorna.
