Tips på hur man bygger en mätomvandlare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Tips på hur man bygger en mätomvandlare?

Inlägg av EPG »

Jag behöver något som omvandlar signalen från nivåmätaren i min bensintank till att passa insignalen på mitt visarinstrument som jag har köpt.

Nivåmätarens utsignal är 300Ω när tanken är tom och 38Ω när den är full om man mäter med en vanlig multimeter direkt på flottörens kontakt.

Visarinstrumentet förväntar sig en signal som varierar mellan 240Ω när tanken är tom och 33Ω när den är full.

Jag antar att man kan få visarinstrumentet att röra sig om man skickar in en strömsignal som ligger mellan 12-14V DELATMED (visarinstrumentets impedans PLUS 33Ω) OCH 12-14V DELATMED (visarinstrumentets impedans PLUS 240Ω)

Men hur bygger man en sån mätomvandlare?
Linjäriteten bör vara hyffsad men är den inte helt hundra så gråter jag inte för det.
En lösning där man får kalibrera omvandlaren med små potentiometrar (span och nolla på både ut och ingång) duger för mig.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Re: Tips på hur man bygger en mätomvandlare?

Inlägg av EPG »

Jag mätte upp impedansen på instrumentet till 89Ω idag.

33 + 89 = 122
240 + 89 = 329

13,8 / 122 = 0,11
13,8 / 329 = 0,04

Insignalen till mitt visarinstrument måste alltså variera mellan 40 och 110mA.

Hur bygger jag en sådan omvandlare?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Jag testade med ett instrument som man kan sourca ut mA-signal med.

Dessvärre så klarade inte instrumentet att skicka ut mer än 22mA.
Dock visade det sig att visarinstrumentet krävde ungefär 6,5mA för att visaren ska orka sig upp till "Empty" och cirka 15mA krävdes för att komma upp till halv tank. Hur mycket ström som behövs för att visaren ska hamna på "Full" vet jag inte men vid 22mA så var visaren strax över 3/4 tank.

Jag kan nog inte ge mer information nu om jag inte ska mäta på nivågivaren på något sätt så snälla hjälp mig nu!
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Men hallå!

Den här utrustningen måste ju vara skitsimpel egentligen, den ska ju egentligen fungera som ett helt vanligt förstärkarsteg, det gäller bara att få till spannet rätt.

Vilka komponenter ska jag ha?

Hjälp mig nu! :doh:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nivåmätarens utsignal är 300Ω när tanken är tom och 38Ω när den är full om man mäter med en vanlig multimeter direkt på flottörens kontakt.
Visarinstrumentet förväntar sig en signal som varierar mellan 240Ω när tanken är tom och 33Ω när den är full.
Lite begreppsförvirring här... nivågivaren har en resistans på mellan 38-300 ohm. Detta ger i kombination med spänningen hos bilbatteriet en ström. Denna ström är sedan vad mätaren visar.

Du skriver att mätaren förväntar sig en signal på 33-240ohm. Var kommer dessa siffror ifrån? Den kan inte förvänta sig en signal på ett visst antal ohm, resistans är ingen signalstyrka. Jag antar att den förväntar sig att givaren ska ha en resistans mellan 33-240ohm?
Lite räkning med ohms lag:
U=R*I
Imax=13,8/33=0,42
Imin=13,8/240=0,06

Mätaren ska alltså ha 420mA om vi räknar med 13,8volt, låter lite högt. 5 volt ger:
5/33=0,15
5/240=0,02

Givaren ger:
5/38=0,13
300=0,016

Givaren ger 130 mA i ena läget, mätaren vill ha 150.
I andra läget, 16mA respektive 20mA.

Hmm...
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Ja det är helt riktigt att visarinstrumentet förväntar sig att nivågivaren har ett mätområde på 33 - 240Ω.

Ber om ursäkt om jag är otydlig, ibland så skriver man som man tänker, inte som man menar.

Jag kollade lite i elschemana och hittade att visarinstrumentet (samt visarinstrumentet till motortemperaturen) får sin ström via en spänningsstabilisator.
Eftersom att bilen i fråga är nerskruvad så kan jag inte mäta upp vilken spänning som visarinstrumenten matas med men 15mA och 4 st R6 (AA)-batterier räckte ju för att visa halv tank på det nya visarinstrumentet.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Det kan hända att det går att koppla en resistans på 1,2kΩ parallellt med nivåmätaren.
Det sitter en spänningsstabilisator som ser till att det hela tiden matas ut 12V.
Signalen kommer att vara 50mA vid tom tank och 350mA när den är full.

Jag får experimentera vidare...
Skriv svar