Dämpning av balanserad signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Dämpning av balanserad signal

Inlägg av MadModder »

Satt här och funderade på en sak.
Om jag har en balanserad ljudsignal på två trådar, utan jord alltså, kan jag använda en vanlig spänningsdelarkoppling som passiv volymkontroll, som på en enkel ljudsignal med jord?
Säg att jag använder den "negativa" tråden som gemensam, då kommer ju den andra att bli mer och mer i fas med den första ju lägre volym jag har, och då noll hela tiden vid 50%. Mottagaren förstärker ju visserligen skillnaden, men blir det egentligen bra?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Dämpning av balanserad signal

Inlägg av psynoise »

Skapa en jord via ytterliggare en spänningdelning.

Dock är det intressant och se vilka effekter man får om ena signalens amplitud dämpas jämfört med den andra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, vi får väl se. Har lött ihop en liten dämpare för de 4 kanalerna med ISO-kontakter åt en kompis. Han har köpt en vanlig stereo till sin Saab 9-5 och bara bytt rakt av. Originalslutsteget som sitter en bit bort tar högnivåsignalerna från originalstereon, men nu med nya blir det på tok för högt. Det är normal lyssningsvolym på steg 3 av 35 på stereon. Lite väl högt. :D Gjorde en som dämpar 4 gånger. Risken finns att det måste vara mer.
Undrar hur det blir med störningståligheten när signalen inte längre är symmetrisk. Generatorvin vill man ju inte ha.
Kanske får jag hitta på nåt annat, kanske nåt sånt här för ca 1/5:

Kod: Markera allt

_______
  o---|  270  |---•---o
       ¯¯¯¯¯¯¯    |
                 |¯|
                 |1|
in               |2|   ut
                 |0|
                 |_|
       _______    |
  o---|  270  |---•---o
       ¯¯¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är så man dämpar balanserat, det kan tom sitta en potentiometer i mitten som kortsluter för oändlig dämpning.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja jag tyckte väl att det såg vettigare ut att ha sådär än så som jag gjorde åt honom. :D
Får väl se om han säger något. Han är av den skolan att funkar det som tänkt och det låter något alls så är det bra. :mrgreen:

[edit]
Det blev skitbra ljud sa han, och det blev exakt 4ggr dämpning som jag räknade, alltså steg på volymratten. Normal volym var på 3 innan. Nu är det på 12. :)
Skriv svar