Jag har ett par mycket grundläggande frågor vars svar jag inte lyckats hitta. Kan tillägga att jag inte kan någonting om praktisk mekanik.
I mitt projekt ingår en gängad stång som ska vridas av en stegmotor.
1. Hur kopplar man ihop stången med motorn?
2. Finns det någon generell regel för gränssnittet hos den utgående axeln från stegmotorn?
Mekanisk överföring från stegmotor
1) Ett riktigt billigt sätt som också verkar fungera riktigt bra är att använda en bit armerad trädgårdsslang eller liknande och ett par slangklämmor. Vill man göra det "professionellt" finns det axelkopplingar att köpa hos t.ex. Elfa.
2) Vad menar du? Jag fattar inte heller riktigt vad du menar med "gränssnittet hos den utgående axeln"...
Arvid
2) Vad menar du? Jag fattar inte heller riktigt vad du menar med "gränssnittet hos den utgående axeln"...
Arvid
Förstår inte varför folk börjar kasta paj på varandra nuförtiden för minsta lilla. Jag tycker honnörsordet här hela tiden har varit att hjälpa, och det är jag glad för.Icecap skrev: Just det, det är de rätta svar men inte vad du vill veta. Testa att fråga på människospråk om riktiga grejor.
"gränssnittet på en utgående axel...".....vilken planet kommer du ifrån?
Ska man nu vara petnoga så har du ju faktiskt fel - gränssnitt och funktion är ju inte samma sak. Tittar man sen lite närmre på vad ordet gränssnitt betyder så kan man läsa i NE "i tekniska sammanhang en väldefinierad och formellt beskriven kontaktyta mellan två system eller enheter".
Men för att svara på frågorna, enligt min bästa förmåga:
1) Gå in på Elfa och sök på axelkopplingar så hittar du säkert det du söker
2) Enklast att kolla i databladet för respektive motor