Spel som måste köras som administratör??

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre

Spel som måste köras som administratör??

Inlägg av Nerre »

Vad finns det för knep där?

Ungarna har fått nya burkar (förut hade de 700 MHz-burkar med 256 MB minne, nu har de fått P4:or med 1 GB och vill ju då spela en massa spel). Det är XP som gäller.

Det första spelet jag installerade till grabben var TMN ESWC (så vi kunde LAN:a lite:-), men den sparar inget om man inte kör den som adminstratör...

Sen har han tjatat och fick köpa Warcraft III, men inte heller den funkar att spara om man inte kör som administratör.

Jag vill ju inte låta ungarna köra som administratör av säkerhetsskäl...

Man kan lösa det genom att låta bli att installera under C:\Program? Och istället installera under användarens Documents and settings?

XP har ju stöd för att köra program som annan användare, men det går ju inte att "spara" vilken användare det skall köras som utan jag måste ju i såna fall ge ungarna lösenordet till admin-kontot och det är ju lika illa som att ge dem adminrättigheter på vanliga kontot...

Hur tänker speltillverkarna egentligen? Är dessa spel så gamla att de egentligen är gjorda för Win98 eller?
johano

Re: Spel som måste köras som administratör??

Inlägg av johano »

Varför kan de inte köra som admins på sina egna burkar??

/johan
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tyvärr ganska många spel som är så, ett av mina favoritspel "Empire earth AOC" exempelvis.

oklart varför eller vad man gör åt det.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det är ju enkelt att ta reda på.
Kör procmon.exe och filtrera på spelets exe som Process Name:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... 96645.aspx

Då ser du exakt var den vill in och pilla, både i filsystemet och i registryt.
Med den kunskapen kan du skapa en grupp du kallar för "gamers" t ex, och ge den gruppen nödvändiga rättigheter på de relevanta mapparna på disken och nycklarna i registryt.

Sen gör du ungen medlem i gamers-gruppen, och sköter han sig inte så blir han urplockad ur gruppen igen. :razz:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Kod: Markera allt

chown root wc3.exe
chmod u+S wc3.exe
:)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Maalobs skrev: Med den kunskapen kan du skapa en grupp du kallar för "gamers" t ex, och ge den gruppen nödvändiga rättigheter på de relevanta mapparna på disken och nycklarna i registryt.
Vad använder man för verktyg för att ge användare/grupper rättigheter till mappar/registernycklar? På jobbet där vi kör med AD-domän högerklickar man och väljer Egenskaper (och nån knapp där, jag brukar använda det för att kolla vem som äger filer som sparats på fel ställe), men hemma kör vi bara en Workgroup och då hittar jag inget sånt under mappens egenskaper.

I de här två fallet verkade det dock funka att bara flytta grejerna till en mapp under användarens Documents and setting.

WC3 kopierade jag bara eftersom han köpte Frozen Throne också som vi inte installerat än.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

I regedit.exe sätter man DACLs på nycklar.
Högerklicka på en nyckel och välj "Behörigheter...".

Du kan bara sätta DACLs på NTFS-filsystem.
Kolla i Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering för att se om det är det som är problemet.

Konvertering till NTFS gör du med:
convert C: /FS:NTFS
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ah, burkarna var förinstallerade så det är möjligt att de är FAT32... får kolla det sen.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Utan NTFS på systempartitionen är det ganska meningslöst att ha begränsade konton till ungarna, men å andra sidan är det helt klart att det är behörighet i Registryt som är begränsningen just nu, om du har FAT32 som filsystem.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som jag skrivit funkade det utmärkt om jag flyttade det hela till mappar under aktuell användare. Programmen ville väl helt enkelt spara inställningarna i program-mappen istället för under aktuell användare.

Registret tror jag inte ens var inblandat.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det låter istället som att du redan har NTFS på det aktuella filsystemet.
Som sagt; Kolla det hemma först, och spela sedan in med procmon.exe.
Det enklaste sättet att använda procmon i ett sånt här fall, är att logga in som grabben och starta procmon och sen starta spelet.
Sök på ACCESS DENIED i procmons resultat efteråt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det bara med NTFS som C:\Program-mapparna är skrivskyddade för icke administratörer? Jag trodde hela vitsen med vanliga användare var just att de inte kan skriva över saker där, oavsett om man har NTFS eller FAT32?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det är filsystemet som är mekanismen för det skyddet.
Använder du inte NTFS så har du samma systemskydd som Windows 95.
Skriv svar