Mäta nivå i hydrofor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mäta nivå i hydrofor

Inlägg av TomasL »

Värre med hydroforerna, faktiskt.
Dessuom, när man tömmer en hydrofor så brukar vattnet vara rätt skitigt

Och ja, jag har väl monterat/bytt ut nått halvt tusental hydroforer/hydropresser, genom åren, så jag vet exakt hur de ser ut.
Joe

Inlägg av Joe »

Ingen som har hört talas om kapacitiva givare?
En sån utanpå nivåröret och saken är biff!

Annars om man har en kolvpump så finns det speciella luftflottörer att montera in i tanken som ser till att hålla nivån rätt helt mekaniskt... :vissla:
Tugga

Inlägg av Tugga »

Angående syresättningen så kommer man ju trycka in mer luft med jämna mellanrum och man kan ju faktiskt fixa en speciell sekvens som går ut på att "byta ut luften" automatiskt med jämna mellanrum. Sedan absorberas väl alltid lite luft av vattnet över tiden, så även om det är tätt så försvinner luften?
Sen ser jag även en annan stor fördel och det är när det är strömavbrott så kan man tappa ut så mycket vatten som möjligt utan att rubba vatten/luft förhållandet för det återställs sedan igen av sig själv.
Sedan är det väl alltid kul att fixa och trixa?
Jag kommer också inkludera någon som kan beskrivas som safe mode där pumpen som vanligt bara styrs av en tryckbrytare, ifall något skulle hända så får man ändå vatten...

Det lutar mot att jag kommer använda elektroder, känns som det enklaste sättet och om de slutar fungera är det ett starkt täcken på att hydroforen behövs rengöras...
Skriv svar