Mäta nivå i hydrofor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Tugga

Mäta nivå i hydrofor

Inlägg av Tugga »

Jag hade tänkt få hydroforen att automatiskt regelera förhållandet mellan luft/vatten så den hela tiden ligger på en optimal nivå. Frågan är vilken sorts givare som passar till detta? En ultraljudsgivare skulle nog vara det ultimata men har ej hittat en som passar både i pris och klarar miljön...

Några förslag?
limpan4all

Re: Mäta nivå i hydrofor

Inlägg av limpan4all »

Montera in en analog tryckgivare, du kan mäta på valfritt ställe i systemet (någorlunda nära hydroforen).
Du tillför vatten, som komprimerar luften vattnetts tryck=luftens tryck=fyllnadsgraden.
Detta gäller så länge som du inte har vatten som absorberar luften, då blir det lite annorlunda.
Då behöver ditt styrsystem kunna signalera att luften behöver fyllas på. Lämplig styrinformation kan vara derivatan på tryckökningen när pumpen går.
Tugga

Inlägg av Tugga »

Detta gäller så länge som du inte har vatten som absorberar luften, då blir det lite annorlunda.
Då behöver ditt styrsystem kunna signalera att luften behöver fyllas på. Lämplig styrinformation kan vara derivatan på tryckökningen när pumpen går.
Det är detta problemet jag avser.
Man skulle kunna lösa det på det sättet, men om pumpen av någon anledning blir ojämn i sitt flöde är det väl problem? Sedan skulle jag helst vilja kunna se nivån i någon sorts "process-övervakning" där man även kan se andra intressanta data från olika saker i huset.
PTC

Inlägg av PTC »

Kan man inte använda en nivågivare likt denna?
http://www.ifm.com/ifms/web/dsfs!LK3123.html
Tugga

Inlägg av Tugga »

Något åt det hållet skulle fungera, dock inte den, klarar bara 0,5 bars tryck...

Jag har även funderat lite på någon sorts tryckgivare eller 2st rättare sagt, en i toppen på hydroforen och en på botten, så mäter man trycket från botten-sensorn minus trycket från toppen-sensorn så borde man få ut var nivån ligger? Men det lär inte handla om några stora tryckförändringar med ca 1m vattendjup...
Skulle detta vara möjligt ens? :humm:
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har sett att man kan sätta ett plaströr i tanken och sensordelen inne i det så klarar den högre tryck.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kommer man åt och kan stoppa saker inuti tanken kan man enkelt stoppa i två st rostfria elektroder som man mäter ledning mellan (alltså en billig fuktmätare). När då vattnet når upp till dessa så är det för lite luft.

Alternativt kanske man kunde sätta någon slags optisk sensor på vattenståndsmätaren om du nu har en sån.
Tugga

Inlägg av Tugga »

Man kan komma till och sätta elektroder, jag har redan tänkt ut ett system för det med fyra elektroder, en gemensam, högnivå, normalnivå och lågnivå. Låg och högnivå är mest säkerhet. För elektroder har en tendens att få avlagringar på sig och sluta fungera, jag har egen erfarenhet från jobbet och driftsäkerhet och lågt servicebehov är mina högsta prioriteringar. (Sedan är kostnaderna ofta ofrivilligt en hög prioritering.)
Elektroder känns lite stenålder tycker jag och man får ju ingen fin analog signal från dem, vilket jag skulle föredra, elektroder är min back up lösning.

Vattenståndsmätaren är också ett alternativ dock tycker jag den sitter väldigt långt ner så om man har 1/3 luft och 2/3 vatten i tanken (vilket jag har hört ska vara det bästa?) så kommer vattennivån väldigt högt upp i mätaren och då är det lika bra att köra på elektroder tycker jag p.g.a det är enklare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Släng ut hydroforen och ersätt den med en hydropress istället.
Tugga

Inlägg av Tugga »

Av vilken anledning skulle en hydropress vara bättre än en hydrofor? :humm:
En hydropress har ju även en gummiblåsa som en yttligare felkälla och vattnet brukar även ha en tendens att bli bättre när det får luftas i en hyrdofor.
En av de stora fördelarna med hydropress är att den brukar vara mindre men jag har gott om plats till min hydrofor! :)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

De festa hydroforer har ett glasrör på utsidan.
Lägg i en flottör och läs av med en läsgaffel.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Det enklaste är väl att sätta in en flottör på den optimala nivån vatten. Skulle trycket bli för lågt när flottören är påverkad så är det bara att pumpa in luft i stället för att pumpa vatten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tugga, att det är bättre med en hydropress i de allra flesta fallen beror på att dels så har den större kapacitet, dvs pumpen får färre start/stopp och dels att den stillastående vattenmassan är mindre, dvs bättre vatten.
Att vattnet skulle luftas är nog inte riktigt sant, då syret i hydroforen förbrukas relativt snabbt, samt att det bara är ytlagret, dvs det stillastående vattnet som luftas.
Det blir ingen omröring att tala om i en hydrofor, och även om det finns en viss omröring, så tar syret slut efter ett par dagar i vilket fall som helst.
Det är just syresättningen som i vissa lägen kan förbättra vattnet.
Som jämförelse kan man tillexempel ta det där med att lufta ett vin, att bara dra korken och låta vinet stå är meningslöst, man behöver dekantera vinet.
Samma gäller ett akvarium, enda orsaken till att man har en luftsten och en luftpump är att skapa omröring av vattnet, en vattenpump funkar lika bra, förutsatt att locket inte är tätt, syrediffusionen sker alltid i ytlagret, är dock locket lufttätt och man enbart har en vattenpump blir det snabbt syrefattigt (utan växter vill säga).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Dessutom kan jag inte riktigt förstå vad du är ute efter.
Så länge Hydroforen inte läcker ut luften, så är den optimal (eller borde vara om jobbet gjordes riktigt från början)..
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

TomasL: Om du sett en gammal hydropress ser ut invädigt efter några år så kanske du tycker annorlunda :D
Skriv svar