LED på 50W+

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
marQs^

LED på 50W+

Inlägg av marQs^ »

Jag sitter och funderar på att bygga om min dyklampa till LED.

För tillfället är den på ca 100W och har en hög ljustemperatur. I grunden är det en 50W Osram Decostar ES som jag kör på 18V istället för 12V.... det innebär att det lyser rätt så bra ;)

Om jag ska byta till LED måste den lysa rätt så mycket mer för att jag skall tycka att det är värt det. Tidigare har det bara funnits 3W led, och inte ens 7st lyser lika bra som min lampa. Den bör lysa mer än 50W HID.

Men när jag såg de på 10,20 och 50W på dealextreme blev jag lite sugen :)

Jag skulle antingen kunna ta 5st 20W LED (mer än 100W vill jag nog inte ha eftersom batteritiden blir så pass dålig då).
Problemet då är att hitta någon lämplig reflektor. Jag vill ha en bred ljusbild. Just nu kör jag på 60 grader.

Väljer jag istället att köra på en 50W LED är det lättare att hitta en passande reflektor, men frågan är om LEDen är så bra...

Det får inte bli för stort heller eftersom platsen i lamphuvudet är rätt begränsat. Max 53-54mm som bredast längst fram och lite smalare bakåt. Därför kan jag inte ha för många LEDs heller.

Är det någon som testat dessa LED?
Några övriga tankar?
danielr112

Re: LED på 50W+

Inlägg av danielr112 »

Både 20 och 50wattarna är väl från grunden flera små leddar ihopsatta?

Intressant ivf och grymt intresserad vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

"Den bör lysa mer än 50W HID".... HID har väl bra mycket bättre effektivitet än en LED vid dessa effekter? Alltså kommer det ju krävas mycket mer. Varför inte satsa på HID istället? :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Exakt, LED är inte bra på allt.

Visst går det men det blir ganska stort. Ett flertal P7 med någon form av rolig lins / reflektor.

Om han gör HID idag ... hur kan han då köra den på 18V istället för 12V?

En fördel med LED är ju att han skulle kunna köra "blött". Dvs ha 100 - 200st 0,5W LED i 10mm förpackning (dvs med inbyggd lins). Lysdioderna kan spridas över en större yta, tex över hela framsidan på en hjälm.
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

chille skrev:"Den bör lysa mer än 50W HID".... HID har väl bra mycket bättre effektivitet än en LED vid dessa effekter? Altså kommer det ju krävas mycket mer. Varför inte satsa på HID istället? :)
Enligt wikipedia så ger en xenon lampa ca 30-50 lm/W och en SSC P7 diod kan ge 90lm/W i bästa fall och runt 50 vid max effekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ska det lysa mer än 50W HID så hamnar vi i det området där det faktiskt rent effektivitetsmässigt är bättre att köra med HID.

Det scysstaste är väl att få tag på nya Philips D1S lampor och köra med XeVisions (rätt dyra men bra kvalitet) 75w-ballaster:
http://www.xevision.com/hid_specs.html - XV1D eller XV4D

Då får du ut ca 8300 lumen ur sen sån setup att jämföra med dom ca 4100 lumen du får ut just nu, och detta med mindre effekt :)

Wikipedia verkar inte vara helt uppdaterad då dessa lampor i 35W-version i dag ger 3200 lumen som standard,
dvs 90lm/w som standard och kan ge uppemot 110 lm/w i högre effekter

Med Cree MC-E så får du ut ca 750lm @ 700mA (@ ca 12.8v) vilket blir ca 9W, med 10st så får du då ut 7500 lumen @ 90W

Dom går med den kylning du har under vattnet också att drivas hårdare, 1A per chip är inga problem, och då är du snarare uppe på
precis under 1000 lumen @ 12W, ta detta gånger 9 så har du motsvarande en 75w-hid fast på ~110W och dubbla ljuset från din
nuvarande lampa, eller bara gånger 5 så har du en lampa som är lite starkare än din nuvarande, 5000 lumen, och drar 60W.

EDIT: Glömde skriva... 20, 50 och 100w LED från DX är inget att ha i dessa sammanhang, ineffektiva är dom och svårfokuserade till en tajt stråle pga sin stora ljusemmiterande yta...
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Jag kommer använda lampan som videobelysning, så jag vill ha en relativt bred stråle. Om man dessutom dyker i dålig sikt spelar det inte så stor roll om man har dubbel effekt på en 10 graders spridning eller inte....

Jag tänkte köpa en 165 graders lins till kameran just för att kunna komma närmare objektet jag filmar och då är det extra bra med stor spridningsvinkel. Jag kör just nu som sagt på 60 grader och det tycker jag är rätt lagom, men det blir lite för dåligt upplyst på längre håll när det är bra sikt.

Det största problemet med HID är att de tar så förskräckligt stor plats. Batteripacket är visserligen stort och där skulle jag kunna få plats med ballasten, men det är inte så bra att ha så höga spänningar i en 1,2m lång sladd...
Själva bulben är också så pass stor att jag måste ha en reflektor med stor diameter (större än 50mm) för att få ut något ljus.

Annars vore en 75W HID alldeles lagom :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Du vill ha en bra "belysning per yta".

60grader vs 165grader, det är rätt stor skillnad i mängden belyst yta.

Så vill du även lysa upp på längre håll. Då ökar ytan extremt.

Dvs du vill ha en lampa som lyser 165grader men extremt starkt.

Har du funderat på 10 x 2000W 230V med förlängningssladd?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I ett 50mm lamphuvud är det mesta jag har lyckats rita in 7st Cree MC-E, fast då måste man ha ett specialgjort kretskort för att få plats med det.

Det är då denna optik som gäller:
http://www.polymer-optics.co.uk/Cree%20 ... 0Range.pdf

Det är då motsvarande ungefär 60W HID eller 170W superhårt driven halogen (livstid på ett fåtal timmar) fast drar 85W.
marQs^

Inlägg av marQs^ »

netrunner: Jag sa aldrig att jag ville ha en lampa som lös 165 grader... Jag kommer köpa en 165 graders lins till kameran.
60 grader på lampan tycker jag är lagom, och ja, jag inser att jag inte kommer kunna belysa allt kameran ser om jag inte är väldigt nära objektet.

Meduza: Jo, jag satt och kollade på det i en annan tråd. Men optiken är bara 10 eller 25 grader och jag skulle vilja ha större spridning. Om jag hittade passande optik skulle det vara en helt klart godkänd lösning :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det går att lösa genom att montera ett Diffusionsfilter mellan optik och glas så kommer det bli ett avsevärt bredare ljus.

Börja med 25-graders optik och montera sen en bit frostfilter avsett för scenstrålkastare mellan optiken och glaslinsen så kommer du få vinkeln du vill,
du kan sen prova med lite olika aggresiva frostfilter för att få exakt den spridningen du vill, finns X antal modeller av sån film och särskilt dyrt är det inte.

http://rosco.com/uk/filters/ecolourplus ... display=33
http://rosco.com/uk/filters/supergel.as ... =10#colors
http://rosco.com/uk/filters/roscolux.asp - Längst ner på sidan
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Men kommer jag inte förlora lite ljus då?

Det bästa vore ju att ha en anpassad optik för att minska den förlusten...

Vet du föresten någon billig och bra återförsäljare av de där filtren?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Absolut kommer du att förlora ett par % ljus, och visst vore det bättre med anpassad optik, men vad jag vet finns
det ingen så liten vidvinklig optik på marknaden, nästa storlek är 20mm i diameter runda Carclo och Ledil-linser.

Teaterteknik i stockholm är bra, men åk till närmaste företag som jobbar med scenljus och tigg lite, du behöver ju inte direkt några större bitar :)
Skriv svar