Styrt rundmatningsbord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Sastrom

Styrt rundmatningsbord

Inlägg av Sastrom »

Har ett gamalt rundmatningsbord står. Lagom stort. Funderar på am det inte skulle gå att bygga om det lite enkelt till ett styrt rundmatningsbord, 4e axel.
Borde bara vara att sätta motor på vevaxeln samt encorer.
Någon som gjort något liknande?

Jag har en tom plats på mitt styrkort för en 4e axel
Sastrom

Re: Styrt rundmatningsbord

Inlägg av Sastrom »

Rundmatningsbord är fel av mig. Delningsapparat är det jag har
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Får gärna lägga upp en liten bild på grejerna så tror jag det är lättare att komma med förslag och åsikter :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, borde väl vara samma princip som alla CNC projekt här, i princip har du två grundalternativ att välja på om du tänkt dig detta, dvs, antingen stegmotorer, eller DC motorer med encoder.

Fördel stegmotorer: Enklare och billigare elektronik
Nackdel: Grövre precicion.
(Stegmotorer behöver som regel ingen encoder för funktionen i sig då de kan ge teknisk feedback själva (läs teoretiskt värde med enbart motorfeedback).)

Fördel servo: Bättre precicion (med rätt motorer) och något billigare motorer (då det finns många fina standardmotorer som funkar med gott resultat).
Nackdel: Dyrare styrelektronik.

Edit: Tex HO här på forumet kör egenbygge med servomotorer, han har även testat några olika drivare Edit: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=23455

Edit2: Dock måste vi nog veta litet mer om ditt styrkort för att kunna säga mer exakt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du vill ha motorn direkt utan remtransmision bör du ha en klokoppling (vad den nu korrekt heter) (av samma typ som brukar sitta på tex horisontella vattenpumpar, etc, dvs två "klor med en hårdplastklots emellan för att minska risken att lager och annat tar all stryk då motormonteringen inte blir absolut i våg vid handmontering men det är en ganska enkel pryl, väljer du att tillverka en egen så kom ihåg att det skall vara litet hårdare plast, tex nylon och inte gummi i mellanstycket))

Om du har ingång för återföring via encoder så är det troligen (men inte garranterat då även många större stegmotor system kör med encoders för att få fysiskt garranterad position) ett DC servo system, men vi behöver, som sagt mer info för att kunna räkna ut specar.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jag ska ta bilder å lägga upp.
Jag kör nu med styrkort fron www.dynomotion.com Kflop + Kanalgo som styr mina analoga servoförstärkare till fräsen.
Tror Kanalog kan styra stegmotorer med.
Hur många steg är normalt att få ut av en stegmotor? Delningsapparaten har en utväxling på 40:1 . 40 varv på veven är 360 grader
I prinsip bara en stegmotor som jag skulle behöva då!?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det vanligaste på stegmotorer är 200 helsteg på ett varv. Med mikrostegning kan man öka det ca 10 ggr (över det ger ingen märkbar förbättring i praktiken). Men redan vid helsteg har du 360/(200*40) = 0.045 graders upplösning.
Ofta vill man köra mikrostegning eftersom det ger jämnare gång även om man inte behöver den högre upplösningen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En spontan fundering, om drivare redan finnes är det då någon vinst att köra stegmotor?
(eller var det endast kortet)

Personligen skulle jag valt en bra DCmotor eftersom resten av systemet verkar ha stöd för detta om det gäller litet högre hög precicion.
Då jag misstänker att kostnaden inte skiljer så våldsamt mycket (om drivare icke finnes, om man i så fall kan använda till exempel någon av de typer H.O provat, några av dem tycker jag verkar ganska prisvärda, tror nämnligen inte det skiljer mer än några hundralappar i så fall om du får tag på en bra encoder från begagnat eller surplus (brukar dyka upp här på forumet ibland, annars finns det garranterat bra prylar på Ebay tror jag, resten av prylarna borde landa på ungefär samma kostnad om det är kompatiblet, skulle tippa på det landar runt en tusenlapp + motor oavsett vad du väljer om det funkar med något av dessa budget alternativ)).
H.O

Inlägg av H.O »

KFlop lämnar väl steg o riktning ut, sen har du byggt på KAnalog för att få +/-10V till dina analoga servo-förstärkare. Detta gör ju att du har optimal valfrihet.

** En analog förstärkare med servomotor och enkoder, styrd av en analog-utgång precis som de andra tre axlarna. Eventuellt tacho återföring till förstärkaren (om den behöver det). Enkoderåterföring till KFlop.
** En digital servo-förstärkare med servomotor och enkoder, styrd av steg- och riktning från KFlop, enkoderåterföring till servo-förststärkaren.
** En stegmotordrivare och motor styrd med steg- och riktning från KFlop, ingen återföring.

Detta förutsätter att det går att blanda analog och S/D på DynMotion-prylarna. Det är ingen jag kollat upp men jag förutsätter att det går.

Varken KFlop eller KAnalog har några effektsteg så extern drivare krävs oavsett val av motor - stegmotor, DC, AC, BLDC.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Jag trodde jag skulle slippa extern drivare om jag körde stegmotor.
Då känns det som att jag skall fortsätta på dc motorstyning. Fast var hittar man lite mindre dc motorer att köpa?
H.O

Inlägg av H.O »

Nä, naturligvis måste du ha drivsteg, det finns iofs stegmotorer som har drivsteget inbyggt men det är inte så vanligt. Ska man bara ha en så är nog EBAY ett bra alternativ, hur stor motor behöver du?
Skriv svar