Jag är så sjukt less mitt VEMS v3.3 på min bil! (Supra MK3 -90) http://www.garaget.org/effet_
VEMS har sjukt dålig Acc.enrichment algoritm. Cranking egenskaperna är kassa. Man måste ha effektmotstånd för att driva lågohms spridare. Den klarar bara av 8 spolar- och 8 spridar-kanaler och då får du inte använda nån av dom till tomgångsmotor, boost controll eller annat gott. Finns mycke mer som jag stör mig på..
VEMS går bara på 16MHz och det är alldeles för lite om man ska köra en 6a på 9000 rpm. Alla analoga konverteringar, beräkningar för all PID reglering, tändpunkterna och mycket mer blir försämrat när processorn blir hårt belastad. Man kan till och med märka av det på acceleration enrichment när man tvärgasar, den mäter TPSen så sällan att man hinner känna lagget... de är inte okej.
Sen så har den inte fullt stöd för CAN och LIN.
Sitter och ritar på ett system nu som ska ha domhär specsen:
72 MHz
128 MB loggdata
12 tändkanaler
16 spridarkanaler
Pri-trigg Hall/VR
Sec-trigg Hall/VR
Wheel speed Hall/VR
4 PWM kanaler. tex Boost control, Gasspjäll, tomgångsmotor, misc.
16 Analoga ingångar (MAP, IAT, CLT, TPS, 2xEGT, 2xWBO, oljetryck, bränsletryck, Volt, Avgastryck, 2x misc resestiva, 2x 0-5V)
2 Analoga utgångar. (externa mätare)
8 Digitala utgångar. (relä och lampor)
8 Digitala ingångar.
LCD
CAN 2.0A & 2.0A kompatibel
LIN
USB (för kalibrering)
CDI med justerbar 90-300mJ gnista för att kunna tända allt från bensin till metanol i alla tänkbara laddtryck. (MSD har 115mJ på deras Street versioner och 325mJ på deras dragracing modeller)
Ion-sense. Känner ledningsförmågan av gaserna i cylindern efter den skickat gnista och kan på så sätt få fram vid vilken punkt man har högst cylindertryck och om knack eller misständning inträffat. Justera tändningen automatiskt individuellt på varje cylinder så att trycktoppen är ca 15grader efter TDC och justera den om det knackar.
Automatisk identifiering av fördröjning, ramp up och ramp ner tid på varje spridare. Känner av om det är låg eller hög ohm och justerar för de.
Har säker glömt nå.. Det är bara i planerings/ritningsstadiet än.. Men förhoppningsvis så kanske jag får lyfta över den till Projekttråden i framtiden..
Kommentera!!