Rörförstärkarbygge Dynaco Mark III
Rörförstärkarbygge Dynaco Mark III
Jag har fått den uppfattningen att det är en del här på forumet som
håller på med rörförstärkare.
Nu undrar jag om någon har byggt den rörförstärkare som
ELFA har schema till på sina faktasidor och som tydligen ska vara en
av de bättre som konstruerades på 60-talet.
Vore spännande om någon kan berätta om resultatet i så fall.
håller på med rörförstärkare.
Nu undrar jag om någon har byggt den rörförstärkare som
ELFA har schema till på sina faktasidor och som tydligen ska vara en
av de bättre som konstruerades på 60-talet.
Vore spännande om någon kan berätta om resultatet i så fall.
Re: Rörförstärkarbygge Dynaco Mark III
Bättre och bättre, den var väl en av dom kraftigare med sin 60 W om jag inte finns fel.
lycka till att hitta ett par orginalutgångstrafos...
Men annars så är det ju en ganska enkel konstruktion, grejjen med den förstärkaren är just mycket utgångstransformatorerna dock.
Men annars så är det ju en ganska enkel konstruktion, grejjen med den förstärkaren är just mycket utgångstransformatorerna dock.
http://tty0.changeip.org/dynaco/
Innehåller lite om förstärkaren ifråga, blandannat en länk till datablad på utgångstrafon.
Innehåller lite om förstärkaren ifråga, blandannat en länk till datablad på utgångstrafon.
Den länken var bra!
Därifrån hittade jag bland annat ett företag som tillverkar audiotrafos och en
person har tydligen använt en av deras trafos i en Dynaco...
"I installed a pair of PAT-4006 output transformers in a Dynaco ST70 amp with a Curcio Audio Engineering (www.curcioaudio.com) driver and power supply board. The stock ST70 transformers are pretty good transformers, but the PAT-4006s transformed the amp into one of the best sounding amps I've heard to date. This is a must hear combination. Bass is strong and deep and the high-end seems to go on forever. The sound quality of your transformers will be hard, if not impossible, to beat. Excellent product." George E. Lewis"
http://www.plitron.com
Verkar alltså inte helt omöjligt att kanske bygga en Mark III.
Den ska tydligen låta väldigt bra enligt flera websidor.
Därifrån hittade jag bland annat ett företag som tillverkar audiotrafos och en
person har tydligen använt en av deras trafos i en Dynaco...
"I installed a pair of PAT-4006 output transformers in a Dynaco ST70 amp with a Curcio Audio Engineering (www.curcioaudio.com) driver and power supply board. The stock ST70 transformers are pretty good transformers, but the PAT-4006s transformed the amp into one of the best sounding amps I've heard to date. This is a must hear combination. Bass is strong and deep and the high-end seems to go on forever. The sound quality of your transformers will be hard, if not impossible, to beat. Excellent product." George E. Lewis"
http://www.plitron.com
Verkar alltså inte helt omöjligt att kanske bygga en Mark III.
Den ska tydligen låta väldigt bra enligt flera websidor.
jag kan ge dig massor av länkar till utgångstrafos som har samma impedansvärden, men det är inte byggda på samma sätt som orginalen.
Utgångstransformatorn är den viktigaste delen i en rörförstärkare, det kommer inte bli en mark III utan orginaltrafon. Men ingen säger att du inte kan bygga en kopia, det har gjorts tusentals gånger innan. Men man kan inte kalla det för en Dynaco mark III, det vore en lögn.
Utgångstransformatorn är den viktigaste delen i en rörförstärkare, det kommer inte bli en mark III utan orginaltrafon. Men ingen säger att du inte kan bygga en kopia, det har gjorts tusentals gånger innan. Men man kan inte kalla det för en Dynaco mark III, det vore en lögn.
ELFA skriver på sina faktasidor att med analogkunskaper så bör det gå bra att
bygga en MARK III utifrån schemat där. Men det klart om man inte exakt har
samma originalkomponenter så blir det viss skillnad. Men även originalkomponenterna
måste väl ha viss spridning i komponentdata så visst borde det gå hamna ganska nära.
Själva kretslösningen är ju också en del av den unika konstruktionen.
bygga en MARK III utifrån schemat där. Men det klart om man inte exakt har
samma originalkomponenter så blir det viss skillnad. Men även originalkomponenterna
måste väl ha viss spridning i komponentdata så visst borde det gå hamna ganska nära.
Själva kretslösningen är ju också en del av den unika konstruktionen.
Men det kommer fortfarande inte vara en mark III som man bygger
Det unika med den är inte konstruktionen, det finns mycket bättre lösningar idag om man vill bygga en rörstärkare. 6AN8 är inte ett vanligt rör idag och det finns mycket bättre rör lämpade för den uppgiften.
Det unika med just mark III är utgångstransformatorn, det är just den som kostar pengar och det är just den som gör att folk vill ha en mark III, Du kan självklart bygga en kopia med en annan transformator, men säg då inte att du byggt en mark III utan en kopia baserad på kretslösningen i mark III.
Det handlar inte om komponentvärden utan det handlar om hur man lindade transformatorn rent mekaniskt, att linda en likadan idag kostar väldigt mycket pengar och då får man slanta upp därefter.
Du kommer inte hitta en likadan utgångstransformator, jämför bara storleken på dem så kommer du se skillnader. men det finns gott om transformatorer med samma impedansvärden.
Vill du bygga en rörförstärkare billigt rekommenderar jag Hammonds utgångstransformatorer, de har massor av bra och billiga järn.
Det är väldigt enkelt att bygga vilken rörförstärkare som helst med simpla elektronikkunskaper, Fast bygga det bra kostar idag ganska mycket pengar
Det unika med den är inte konstruktionen, det finns mycket bättre lösningar idag om man vill bygga en rörstärkare. 6AN8 är inte ett vanligt rör idag och det finns mycket bättre rör lämpade för den uppgiften.
Det unika med just mark III är utgångstransformatorn, det är just den som kostar pengar och det är just den som gör att folk vill ha en mark III, Du kan självklart bygga en kopia med en annan transformator, men säg då inte att du byggt en mark III utan en kopia baserad på kretslösningen i mark III.
Det handlar inte om komponentvärden utan det handlar om hur man lindade transformatorn rent mekaniskt, att linda en likadan idag kostar väldigt mycket pengar och då får man slanta upp därefter.
Du kommer inte hitta en likadan utgångstransformator, jämför bara storleken på dem så kommer du se skillnader. men det finns gott om transformatorer med samma impedansvärden.
Vill du bygga en rörförstärkare billigt rekommenderar jag Hammonds utgångstransformatorer, de har massor av bra och billiga järn.
Det är väldigt enkelt att bygga vilken rörförstärkare som helst med simpla elektronikkunskaper, Fast bygga det bra kostar idag ganska mycket pengar
Man kan ju även hitta Mark III begagnade ibland, två stycken gick inte för mer än 5500 kr på tradera för några år sedan om jag minns rätt. Lär ju dyka upp en och annan på e-bay också.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag är säker på att jag (för omkring 20 år sedan) både betalade mindre för den begagnade Dynaco Mark III jag köpte, och att jag fick mindre för den när jag sålde den senare. Den lät väldigt bra, passade bland annat utmärkt till lite äldre inspelningar av jazz, men i längden tröttnade jag på att behöva köpa nya rör titt som tätt.Man kan ju även hitta Mark III begagnade ibland, två stycken gick inte för mer än 5500 kr på tradera för några år sedan om jag minns rätt.
Har två Mark III:or som jag kört med en hemmabyggd Kaneda förförstärkare samt ett par
Rauna Leira högtalare ............. WHAOOOO.
Bästa hittills !
Kommer inte ihåg att jag har bytt rör mer än en gång så de drar väl inte mer än vanligt,
men jag har två set matchade som reserv om det skulle behövas.
Nu är det A4-14 som gäller, så kanske Mark III:orna kommer att säljas.....får smälta detta lite.
Meddelar om försäljning kommer att ske.
Har även ett par riktigt gamla (troligen 40-50tals) LEAC monoblock med försteg som inte låter
fy skam heller, tyvärr aldrig provade med matchande högtalare, men det lilla
jag hört låter mycket lovande.
Rauna Leira högtalare ............. WHAOOOO.
Bästa hittills !
Kommer inte ihåg att jag har bytt rör mer än en gång så de drar väl inte mer än vanligt,
men jag har två set matchade som reserv om det skulle behövas.
Nu är det A4-14 som gäller, så kanske Mark III:orna kommer att säljas.....får smälta detta lite.
Meddelar om försäljning kommer att ske.
Har även ett par riktigt gamla (troligen 40-50tals) LEAC monoblock med försteg som inte låter
fy skam heller, tyvärr aldrig provade med matchande högtalare, men det lilla
jag hört låter mycket lovande.
Senast redigerad av largasso 14 oktober 2009, 20:41:20, redigerad totalt 1 gång.
Psynoise skrev:
I Helsingborg!Vart har du prylarna, vilken stad?
Hade även ett Stereo70 Kit för ett antal år sedan, men sålde det runt 95!
Lät också mycket bra men går inte att jämföra med Mark III:orna.

OT:
Har också en QUAD 33 med tillhörande Slutsteg 303 som står och dammar för tillfället
Steget använde jag till lyssningen i min Studio.....grymt, dock ej 33:an som åtminstonde jag
tycker låter lite träig........Så är det ju inte rör heller !
Lät också mycket bra men går inte att jämföra med Mark III:orna.

OT:
Har också en QUAD 33 med tillhörande Slutsteg 303 som står och dammar för tillfället
Steget använde jag till lyssningen i min Studio.....grymt, dock ej 33:an som åtminstonde jag
tycker låter lite träig........Så är det ju inte rör heller !