Bästa sättet att överföra musik, lågnivå eller hög högnivå?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Bästa sättet att överföra musik, lågnivå eller hög högnivå?

Inlägg av orvar-e »

Jag funderar allvarligt på hur jag ska få ut musiken i min dator (läs youtube) till min nybyggda veranda. Tanken att sitta i den inglasade verandan medans solen steker och det är kallt ute och varmt på verandan med god musik strömandes ur högtalarna är lockande. Kanske det finns nått gott att dricka med i bilden.
Men vilket sätt är bäst att överföra musik, lågnivå till en förstärkare närmare där högtalarna sitter. Eller en förstärkare direkt vid datorn och kablar ut till högtalarna. Sträckan vi talar om kan vara 15 - 20 meter. Det blir ju lite sick sack dragning innan oavsett kabeln kommer fram.
Vad säger forumets förståsigpåare? :)
cosmox
EF Sponsor

Re: Bästa sättet att överföra musik, lågnivå eller hög högnivå?

Inlägg av cosmox »

Om det bara är YouTube som ska höras så spelar det nog inte så stor roll eftersom ljudkvalitén inte är så bra. Men man kan ju vilja spela annat också så jag rekommenderar att du sätter förstärkaren i närheten av datorn istället. Nackdelen är något högre kostnad för högtalarkabel.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Digitalt såklart:-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ethernet överföring till en laptop i verandan med S/P-dif till förstärkaren.
Alternativt HDMI-förstärkare med HDMI-kabel till PCn.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Antingen takhögtalare eller små högtalare för utomhusbruk. En förstärkare som du gömmer undan nånstans direkt på insidan väggen eller i taket. Försök hitta en förstärkare som stänger av sig själv när det inte kommer signal (lätt att bygga). Och sen en enkel signalkabel till förstärkaren.
Jag skulle välja så korta högtalarkablar det går pga. svårigheten att gömma tjocka kablar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Liten idé som kanske är enkel att genomföra. TV-Antennkabel från ev signalkälla till förstärkares lågnivå ingång. Anledning karakteristisk impedans 75 ohm, och tjockare ledare än vanlig lågnivå kabel och därmed förhoppningsvis mindre förluster. Bra tänkt?

Givetvis är väl synkad och felkorrigerad digital överföring överlägset alla gånger. Men ibland kan snabbfixar-nöden vara stor ;)
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Sticker in med en liten fråga på ämnet, hur är det egentligen med att överföra ljud trådlöst? Alltså att ha högtalarna vid dator på samt trådlöst till rummet bredvid, är det svårt att få bra? Tänkte mest lätt blev problem med fördröjningar...?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Latenstid bör ej spela någon roll, utom möjligtvis för TCP-window/fragmentering. Men störningar kan göra det. Och trådlösa överföringar kan vara opålitliga.
Det är väldigt populärt med trådlöst för tiden, men det finns nackdelar som det inte pratas högt om.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

En gammal trådlös analog telefon "olagliga har de blivit har jag läst någonstans" kanske man skulle kunna använda sig av?
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint skrev: Liten idé som kanske är enkel att genomföra. TV-Antennkabel från ev signalkälla till förstärkares lågnivå ingång. Anledning karakteristisk impedans 75 ohm, och tjockare ledare än vanlig lågnivå kabel och därmed förhoppningsvis mindre förluster. Bra tänkt?
'karatärististisk impedans' 75, 50 100 Ohm etc. gäller dessvärre inte för frekvenser under 100 - 200 kHz utan är då till största delen komplex kapacitivt och varierar kraftigt med frekvens från 1000 Ohm till under 200 Ohm mellan 20Hz och 20kHz på samma kabel. koax har ofta högre kapacitans per meter än tex. parledare som i CAT5-kabel

För korta sträckor under 100 meter och låga frekvenser (<= 20 kHz) har impedanserna och dess ev. avslutande inte någon större betydelse, ja eller om det har betydelse så är det kabelns sammanlagda kapacitans kontra utgångens drivförmåga som bestämmer hur mycket det vill rulla av på diskanten.

Det är först när kablarna börja vara km-långa som impedanser och komplexa matchningar börja vara viktiga parametrar
Senast redigerad av xxargs 14 oktober 2009, 19:31:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Men vilket sätt är bäst att överföra musik"

Beror på vad man har för krav, brus, distrotion, kontroll över volym, låtbyte...

Utan en massa krångel röstar jag på cosmox föreslag, dock kanske man inte ska ha högtalarkablarna precis intill varandra för att minska den kapacitivakopplingen mellan kanalerna.

Vill man även vara noga med frekvensgången bör man mäta ut kapacitansen per meter mellen ledara och återledare för varje kanal och ställe upp en enkel model, typ RC-filter. Tror den kapacitivakopplingen blir ett större problem än den induktiva ledare och återledare går parallellt med varandra.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tack för många bra svar :) .
Jag ska fatta mig kort, ska stax stressa vidare.

Förstärkare vid dator = dyrare pga av högtalarkabeln.
Förstärkare gömd i väggen på verandan = enklare att justera volumen alt stänga av på plats.

Bluint menar du att jag ska använda koax för lågnivå? Den borde ju vara bättre skärmad? Och som du sa mer metall som leder signalen. Intressant ..... :)

Digital överföring ...... hehe :lol: .... så nördig är jag då rakt inte. :) ..... jag har alldeles för många projekt som vill upp på bordet för att kunna fördjupa mig så djupt i detta.

/Edit xxargs och psynoise hann posta sina inlägg medan jag skrev på mitt.

Jag kanske satte rubriken lite fel, det behöver inte vara "bästa" sättet utan ett "bra" sätt duger. Ska ju ändå sitta på verandan och lyssna. Där kan man höra tåg, bilar, grannensungar och fågelkvitter igenom väggarna. Så ett bra sätt duger. :)
Senast redigerad av orvar-e 14 oktober 2009, 19:04:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

xxargs svarade på varför koxialkabel inte är att föredra, satsa på ballanserad överföring om du vill ha bättre egenskaper än vanlig RCA-kabel.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som signalkabel i lägenhet tror jag att vanlig CAT5-kabel duger ganska bra - är man rädd för överhörning mellan kanalerna så kanske man får titta på de senare CAT-kablarna där varje par har sin egen skärm - men skärm ökar kapacitansen om man inte har balanserad utgång - så man får ge och ta lite där.

när det gäller högtalarkabel så är knappast kapacitiv koppling den största problemet - ej heller induktiv koppling mot andra högtalar kabelparet (så länge högtalarens ledare och dess återledar ligger intill varandra så är fälten utanför kabeln litet) då låga kopplingsfaktorn och relativt lilla kapacitansen ger så otroligt hög 'läckimpedans' (konduktans) mellan ledarna och leder igenom ytterst lite effekt gentemot högtalarnas egen impedans.

Det man skall tänka på är att högtalarkablarnas totala slingresistans skall inte vara mer än 5% av högtalaren impedans - dvs är högtalaren på 4 Ohm så behöver inte högtalarkabeln vara tjockare än att det kommer precis kommer under 0.2 Ohm i sligresistans (skall man vara noga så räknas även resistansen i hötalarens passiva filter (drosslen) i slingan) - oavsett längd. Och någon inser ganska snabbt att 8 Ohms högtalare är bättre då man bara behöver hälften så stor area på kablarna eller kan köra dubbelt så långt...

---

Skall man jobba så är det att ta bort den passiva delningsfiltret och ersätta med en förstärkare per element, gå från fjärde ordningens högtalarlådor (läs basreflex) till andra ordningens dito (läs tryckkammare) om man vill ha rappare respons samt att högtalarelementen bör arbeta bredbandigt.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Om jag förstår dina krav rätt så duger det som någon redan sagt utmärkt att köra en cat5kabel med lågnivåsignaler och förstärkaren nära ölstolen. Med tanke på ljudkällan (youtube) så har överföringen knappt någon inverkan alls.
Skriv svar