Energimätare för likström
Energimätare för likström
Jag skulle vilja mäta energiförbrukningen (kW/h) på några batterimatade likströmsmotorer som går på 48V. Idealiskt vore en pulsutgång med 1000 eller 10000 pulser per kW/h. Jag har letat på nätet utan att hitta något. Tips på hur man skall göra tas emot tacksamt.
Re: Energimätare för likström
Du kanske kan köra med en watts up.
Den mäter effekt (max 50A, 60V). Fast då får du förstås ingen pulsutgång.
Till mitt el-cykelprojekt har jag tänkt mäta strömmen med en sådan här.
Den kan mäta strömmar +/- 200A. Sedan får du kombinera den med någon lämplig spänningsmätare, typ en A/D omvandlare och räkna ut effekten.
Den mäter effekt (max 50A, 60V). Fast då får du förstås ingen pulsutgång.
Till mitt el-cykelprojekt har jag tänkt mäta strömmen med en sådan här.
Den kan mäta strömmar +/- 200A. Sedan får du kombinera den med någon lämplig spänningsmätare, typ en A/D omvandlare och räkna ut effekten.
Jag köppte min watts up från svenska http://www.rc-batterier.se/.
Både billigt & toksnabb leverans!.
Jag har testat den upp till 119A utan problem!.
Både billigt & toksnabb leverans!.
Jag har testat den upp till 119A utan problem!.
Hur är det med problemet med "skitiga" laster på DC nät, blir det problem att mäta dom?
Nja, på DC-nät slipper du ju fasvinkelproblematiken, så om bara spänningskällan är stabil så är ju effekten rent proportionell mot strömmen. Däremot kan ju strömmen innehålla små spikar som kan vara svåra att mäta korrekt.
Men det är ju betydligt enklare att "bara" behöva mäta RMS-ström.
Men det är ju betydligt enklare att "bara" behöva mäta RMS-ström.
-
danielr112
Det beror på vad man mäter. Men visst joule är en enhet för effekt. Samma sak som en wattsekund (Ws).
Pratar man el eller värme brukar man använda kilowatttimmar (kWh). Pratar man mat brukar det vara kilokalorier. Men att man ofta mäter i joule håller jag inte med om.
Till att börja med så ska man ju använda en enhet för det man har avsikt att prata om, och då gärna en som bygger på SI enheterna.
Pratar man el eller värme brukar man använda kilowatttimmar (kWh). Pratar man mat brukar det vara kilokalorier. Men att man ofta mäter i joule håller jag inte med om.
Till att börja med så ska man ju använda en enhet för det man har avsikt att prata om, och då gärna en som bygger på SI enheterna.
Fast det står kW delat med tid i timmar (h). Inte kW gånger tiden (kWh). 
Det var ju det jag påpekade förut.....
danei skrev:kW/h är inte en enhet för energi. Snarare effektförändring.
-
danielr112
Jag ber om ursäkt att jag skrivit fel här på erat fina forum!danei skrev: Till att börja med så ska man ju använda en enhet för det man har avsikt att prata om, och då gärna en som bygger på SI enheterna.
För övrigt tackar jag för de mera konstruktiva svar som jag fått.
Detta svar skall jag glömma så snart som möjligt.