Repeater för radioöverföring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Repeater för radioöverföring

Inlägg av jadler »

Hur brukar man konstruera en repeater för rf-signaler? Om man lyssnar hela tiden med mottagaren så kommer man att ta emot det man skickar till sändaren och få en slags rundgång. Filtrerar man detta analogt eller kanske digitalt, eller med µC?

Min granne har två stora frysboxar i ett uthus på tomten, han vill ha koll på temperaturen i dem från huset. Vanlig trådlös termometer fungerar bra, men i den (från huset sett) bortre boxen blir signalen för svag för att mottagarenheten (ca 5-7 meter därifrån) skall uppfatta den. Jag tänkte bygga en repeater att sätta i uthuset som tar emot signalen (433,92 MHz) och skickar den vidare.

Skulle jag ta den signal som kommer från mottagaren och mata den till sändaren skulle jag förstärka och vidarebefodra allt brus, vilket mottagaren kanske skulle kunna hantera men det känns ändå klumpigt och inte som en snygg lösning.

Tanke nummer två är att lyssna på mottagaren, kolla efter signalpaket där logisk låg nivå är omkring 0,95 ms och logisk hög nivå antingen kring 0,6 ms eller kring 1,4 ms. Jag vet att temperatursensorerna sänder data en gång per minut, så jag borde kunna lyssna under en (eller två) minuter för att få koll på när signalerna borde komma från sensorerna, ställa in programmet på att lyssna vid den tidpunkten och skicka signalen vidare med ca 30 s fördröjning (om inte intervallet från de två sensorerna gör det svårt/omöjligt). Verkar det som en rimlig lösning?
Mindmapper

Re: Repeater för radioöverföring

Inlägg av Mindmapper »

En repeater har olika frekvens på mottagare och sändare. En passiv repeater har en antenn riktad mot sändaren och en annan riktad mot mottagaren och är helt transparent. Dock brukar förlusterna vara höga.

Annars är det effektivaste och oftast det enklaste att förbättra antennen på den ena enheten eller kanske tom. båda enheter. Eller ändra deras placering.

Om din lösning fungerar beror väl på eventuell handskakning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns papegojrepetrar, som spelar in , väntar och skickar iväg på samma frekvens

men helt klart börjar man med antennerna. om dom inte är bra från början

kanske det räcker med att placera sändare och mottagare bra , ev en reflektor bakom sändaren, en enkel antennförbättring :wink:
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Ingen handskakning, envägskommunikation som jag till stor del kan avkoda, och intervallet mellan sändningarna är som sagt känd. Vore det bara en sensor/sändare vore det enkelt att bara skicka signalen vidare efter halva intervallet, men med två sensorer blir det lite mer intressant.

Jag tror faktiskt att det är lättare att bygga en enkel halvintelligent repeater än att bättra på antennerna på termometerdelarna (något i stil med Kjell & Co 48558), åtminstone för mig. Eftersom jag vet hur protokollet är uppbyggt borde det inte vara alltför svårt att sortera ut faktiska temperatursändningar från allmänt brus. Är man riktigt busig kan man någon gång ibland lägga till 40 grader på temperaturen under några timmar, för att se att han faktiskt kollar på sin termometer, men skall jag få det till ett aprilskämt måste jag ta med en RTC också.

Skiss över upplägget:
Bild

Sensor ett tas emot utan problem, sensor två sporadiskt. Sensorerna ligger alltså inuti frysboxar och borde egentligen vara väl skärmade men signalen går fram trots det, om än inte perfekt. Mottagaren står så nära den kan komma utifrån givna förutsättningar.

Kunde man dra en kortare kabel till en extern antenn per sändare skulle det förmodligen lösa problemet direkt. Jag har liknande prylar själv, tre mottagare med varsin sensor, så jag kanske kan skruva isär en sändare och se om jag tror mig kunna löda in en tunn koaxialkabel att dra till en extern antenn. (Visst borde jag använda koax fram till antennen?)

Visst vore det lite roligt att bygga en repeater, men kan det lösas bättre på ett enklare sätt är det ju inte helt obra så.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I ditt fall kanske det är lättare att identifiera tempsensorn. Sätt den på en tunn tvåledare och ha den inne i boxen och elektroniken ute.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Nu har jag med visst våld öppnat en sensor, som garanterat inte tål utomhusbruk såvida jag inte tätar fogarna med silikon eller liknande. På kretskortet finns ett typexempel på "loop antenna" som illustreras i detta dokument.

Om jag gissar rätt borde det kanske gå att löda loss trimkondingen, löda dit koax med skärmen mot loopen (som går till jord, som den skall) och ledaren mot andra sidan, som borde vara RF ut (eller vad det kallas). I andra änden av koax-kabeln t.ex. 68 eller 34 (½-våg) cm antenn och gärna ett jordplan.

Ni som kan radio, är jag helt ute och cyklar, eller kan det tänkas fungera (frånsett att grannens sändarmoduler kommer att se ut som sk*t när jag har moddat dem)?
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Bild

Mindmapper: Det känns lite pinsamt att jag inte tänkte på det själv. ;-) Jag vet inte ännu om jag (och min granne) föredrar att dra en liten parledare till sensorn eller en koax till en extern antenn. Det förra verkar klart smidigare och enklare, såklart, och båda lösningarna kommer att göra att sensormodulerna ser hemska ut och/eller inte klarar vanligt utomhusbruk.

Som ni ser på bilden borde det vara ganska enkelt att genomföra endera lösningen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det vettigaste är att förlänga sensorn!
Skriv svar