Att bygga en Equlizer?
Re: Att bygga en Equlizer?
Okey, tack för kan ju tänka mig att när man startar bilen att de drar mycket från batteriet, eller att generatorn slås igång och man får ganska kraftiga svängningar. Men ska testa att sätta dina några kondensatorer här och där. Slutsteget i bilen slår ju av vid start för att skydda sig tex.
Sen sista frågan, Vad bör jag gjorda skalet till min Tonförvandlare med, Vanlig jord, eller den viturella?
Sen sista frågan, Vad bör jag gjorda skalet till min Tonförvandlare med, Vanlig jord, eller den viturella?
Kvittar, du kan nog även ta matningspänningen då den också undertrycker yttre störningar. Jag hade tagit jord från batteriet, men får du problem med jordslingor kanske man borde koppla via en liten resistor eller kanske en liten kondensator för att bli av med RF iaf.
Ska prova det!
//Simon
Edit: Förlåt frågorna slutar inte..
Har koppla in en 7805:a med några kondensatorer, sedan till en usb port, detta går på en 3A säkring med båda sakerna från ovan, Detta är strömsladden från radion tidigare, Alltså den som startar med täningen.
Så in på denna 3amp säkring går Remote från slutsteget, Tonkontrolen och 7805:an.. Om jag kopplar in en usb sladd där så sprakar de till och volymen blir jättelåg. Men Ipoden tycks ladda osv.. 7805an är på 1amp.. Kan man sätta ett motstånd innan för att begränsa ner strömmen till ca 500ma?
Brukar de sitta någon annan begränsning på dessa tändningsledare i bilen, så jag maxar den, fast säkringen brinner inte eller något i den stilen? Eller tar strömen helt enkelt den lättaste vägen igenom 7805:an och inget går till Tonkontrollen?.
//Simon
//Simon
Edit: Förlåt frågorna slutar inte..

Så in på denna 3amp säkring går Remote från slutsteget, Tonkontrolen och 7805:an.. Om jag kopplar in en usb sladd där så sprakar de till och volymen blir jättelåg. Men Ipoden tycks ladda osv.. 7805an är på 1amp.. Kan man sätta ett motstånd innan för att begränsa ner strömmen till ca 500ma?
Brukar de sitta någon annan begränsning på dessa tändningsledare i bilen, så jag maxar den, fast säkringen brinner inte eller något i den stilen? Eller tar strömen helt enkelt den lättaste vägen igenom 7805:an och inget går till Tonkontrollen?.
//Simon
Lyfter tråden igen med några frågor angående Kjells/Velleman K8084 Tonkontroll som används här.
Finns det några nackdelar ljudmässigt med att driva den med likström direkt från två batterier istället för den rekommenderade trafon?
Kör den just nu mellan ipod och en nätansluten förstärkare, det brummar litegran men det kanske går att få bort genom att koppla förförstärkarens jord till förstärkarens chassie?!
Finns det några nackdelar ljudmässigt med att driva den med likström direkt från två batterier istället för den rekommenderade trafon?
Kör den just nu mellan ipod och en nätansluten förstärkare, det brummar litegran men det kanske går att få bort genom att koppla förförstärkarens jord till förstärkarens chassie?!
Koppla chassiet till jord gör man bara för att bli av med HF-strörningar och då vanligen via en kondensator. Tror det kan vara något annat problmen hos dig, mät gärna på en apparat i taget med dom övriga frånkopplade.
Angående batterimatning borde det inte vara några problem som jag kan se det. Dock kan batterierna ha hög utimpedans och batterispänningen kan börja pulsa till strömuttaget, men nu snackar vi lite högre effekt än tonkontrollern, men får du problem är det en kondensator i storlek med en glättringskondensator som gäller.
Angående batterimatning borde det inte vara några problem som jag kan se det. Dock kan batterierna ha hög utimpedans och batterispänningen kan börja pulsa till strömuttaget, men nu snackar vi lite högre effekt än tonkontrollern, men får du problem är det en kondensator i storlek med en glättringskondensator som gäller.
Okej, låter bra med batterimatningen. Angående brummandet så försvinner det nästan helt om jag lägger handen på förstärkarens chassi. Kanske en dum fråga, men mellan vilka punkter ska jag mäta?
Matningsspäningen samt signalen.
Vad är det för förstärkare, är den dubbelisolerad eller har den skyddsjord?
Vad är det för förstärkare, är den dubbelisolerad eller har den skyddsjord?