Delningsfilter.. Hjälp mig finna delar, och några förklaring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Delningsfilter.. Hjälp mig finna delar, och några förklaring

Inlägg av watti »

Hej. jag har några element från ett par Infinity RS 6b högtalare. De har aldrig vart spelade hemma i mina öron, Men jag har alla mått osv nerskrivna så tänkte skruva ihop några lådor till dessa. Dock är baselementen slut, så ifall någon har tips på några ersättare så säg till!

Här är en dokumentation med schema på Delningsfiltret:

http://www.infinity-forum.de/download/RS_6B_Specs.pdf

Men när de kommer till spolar, AGC Vad FC och NPE står för så har jag ingen aning om vad de betyder, kan någon förklara?

Sen vart kan jag köpa färdiga spolar? Eller ska jag rulla själv, i så fall hur, och hur gör man de precis till de enheterna?

Ifall någon kan ge mig lite art nr på typ elfa vore de guld!

Schema igen:
Bild

// Simon
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Re: Delningsfilter.. Hjälp mig finna delar, och några förklaring

Inlägg av mri »

"AGC" kan väl tänkas vara en säkring.
"AC" Air Core? Luftlindad.
"FC" Ferrite Core? Ferritkärna.
Kondensatorbeteckningarna är jag osäker på, men 87,5 mF NPE borde ju vara en bipolär elektrolyt av storleken att döma (uF inte mF)
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Precis,och NPE=non polarized electrolytic.
watti

Inlägg av watti »

Tackar!

När du skriver (uF inte mF) Menar du att de bör vara kondensatorer med de övriga talen fast i uF då? Sen hur många volt brukar de vara i ett högtalarsystem på runt 50-100w så jag tar i tillräckligt med kondensatorerna?

Sen, Hur lindar jag spolar, Ferrit och Luftlindad? Eller kan jag köpa dessa någonstanns, Har några kvar av de gamla men inte alla.

//Mvh Simon
Tekko

Inlägg av Tekko »

Har sett en tunna med delningsfilterspolar på biltema.
watti

Inlägg av watti »

Fann inget på biltema :/ Och på elfa kostar liknade (bildmessigt) runt 200kr st och de är ganska rejält.

Det är droslarna på 3.0 mH jag saknar, eller tror de sitter en magnet uppe och nere.. Och den delen som vart limmad slets sönder så hela magneten är inte kvar. På ena saknas den. Fungerar den likadant utan? Ferritkärna.

Sen en på 2.0mH har råkat tvinats upp, men bör väl bara vara att linda om den liknande den andra jag har, för den är intakt. Sen alla kondensatorer bör ju inte vara några problem. Känns som de är tid att byta dessa efter 20år.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Har det lossnat större bitar av ferritkärnan så har de fel värde.Spolar lindar man knappast själv.Finns överallt där delar till delningsfilter säljs.Allt ska inte köpas på Elfa!Tyvärr har Biltema slutat med försäljning av sånt här.Såg resterna av deras lager på en loppis.
Men vi har ju Ljudia,Fynda,Belganet,Ecotech,Bhiab,Minic,Conrad,.....osv i all oändlighet
watti

Inlägg av watti »

okey tackar får kolla med dem!

Apropå kondensatorerna så är väl detta ganska känsligt i ljudbygge.. Vill inte finna några vid just detta värde, och ifall jag parallelkopplar mindre så kommer jag väl i närheten men inte exakt. Hur tror ni de gamla kondesatorerna står sig? bi-polära kondesatorerna är ju av metall, de andra är stora korvar. Ser nästan ut att vara gjorda i kork, det är de inte men påminner om det.

Dessa är på 3.2 inte långt ifrån 3 eller?

http://ljudia.com/tillbehor-s82136/komp ... it-p79527/

Tack för all hjälp! Ifall ni vet något specifikt (Gärna svensk) som säljer droslar billigt så hojta till.
watti

Inlägg av watti »

Sådär.. Fick ihop ett delningsfilter till Midi och Tweeter.. Och de tycks fungera helt OK detta med de gamla sakerna, Saknar då en drossel på 2.0 så har jag båda klara. Eftersom de kommer nya basar kanske de är bra med ett nytt filter till dem med, eller vad tror ni? kanske jag slipper dyra droslar.

Annars vad finns de för färdiga relatift billiga delningsfilter 3-vägs?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bilradiolagret har kampanj på ett 3-vägs

Art.nr. 8305412

198:-

http://www.bilradiolagret.com/
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Annars vad finns de för färdiga relatift billiga delningsfilter 3-vägs?"

Har du anspråkslösa krav så kan du använda ett färdigt "standard-filter".
Men, delningsfiltret i en högtalare är nog mycket kritiskt och bör anpassas till just de elementtyper man skall använda. Det är inte bara komponentvärden som skall anpassas utan även typ av filter osv. Märk att även om ett högtalarelement är specad till t.ex. 8 ohm, så varierar impedansen ändå kraftigt med frekevensen.
Skriv svar