Knasig jordfelsbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Duffman

Knasig jordfelsbrytare

Inlägg av Duffman »

Hejsan!

Det har uppstått ett litet problem men en jordfelsbrytare hemma hos mig. Den har alltid fungerat som den ska innan men för en vecka sen upptäckte jag att det var något som var fel. Jag skulle testa en ny spänningsprovare genom att mäta i ett vägguttag. Det funkade fin fint tills jag skulle mäta mellan fas o jord, då sa det poff o jordfelsbrytaren bröt. Jag klurade lite på det o öppnade o kollade i alla kopplingsdosorna men det var inga fel där. Jag har också testat att sätta dit en ny jordfelsbrytare utan något resultat. Så nu undrar jag om någon kan vara så snäll o komma med lite SERIÖSA tips om vad som kan vara fel o vad jag ska göra för att åtgärda det.

PS jordfelsbrytaren bryter mellan fas och jord även om det inte är någon belastning på. DS

Tack på förhand
danielr112

Re: Knasig jordfelsbrytare

Inlägg av danielr112 »

Hur vet du att det inte är någon belastning? Dvs har du kollat upp mätinstrumentet du satte mellan fas och jord? Låter lite som om den släpper igenom såpass mycke ström att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Specielt med tanke på att nu nämner att du testat med en annan jordfelsbrytare.
Duffman

Inlägg av Duffman »

Vad jag menade med ingen belastning var att allt efter jordfelsbrytaren är bortkopplat så den inte har någon kontakt med anläggningen efter sig. Men när jag mäter så bryter den fortfarande.

ska kolla med en multimeter om det inte funkar hör jag av mig igen
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det låter som sagt som om du antingen ha kopplat den fel eller det är fel på det. Speciellt med tanke på att du sägs ha testat med annan jordfelsbrytare också.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Det är inte helt ovanligt att multimetrar löser jordfelsbrytare. Till Arvikafestivalen skaffade vi senast hyffsade spänningsprovare från Fluke med det var tydligen fortfarande problem med jordfelsbrytarna (men de billiga biltema-multimetrarna var mycket värre).
Duffman

Inlägg av Duffman »

Nu har jag testat med en multimeter och det löser inte ut. Det var fel på min nya spänningsprovare :( svårt att tro. Men den får jag byta ut eller kasera :) Tack för eran hjälp och tack till danielr112 för hans spänningsprovar expertis :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det behövs ju bara att resistansen är under 7,5 kohm för att lösa ut en 30 mA jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gör ett isolationstest mellan nollan och skyddsjord. Det är många huvuden som kliats pga överledning mellan nollan och skyddsjord.

Inan spänningsprovaren, var det en fungerande anläggning?

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inte fel på din spänningsmätare, många sådana avsedda för "elinstallationsbruk" har en låg ingångsimpedans just för att undvika falska värden på grund av inducerade spänningar och annat.
I manualen till många står att innan man mäter mellan fas och jord ska man mäta mellan fas och nolla för att ladda upp kondensatorerna i instrumentet.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Som så många andra här säger så är det spänningsprovaren som det är "fel" på. Jag har själv några stycken som jag kan "testa" JFB med.
Jag själv tycker att det är bra att den löser ut JFBn för då vet man att den fungerar som den ska.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Som mrfrenzy skriver är det mest troligt inte fel på spänningsprovaren utan den har de egenskaperna. Ett bra tips är att läsa bruksanvisningen. Genom att lära sig vilka egenskaper mätinstrumenten har lär man sig när man bör använda det ena eller det andra. Dessutom kan man lära sig använda dom på många fiffiga sätt som man kanske inte tänker på (som xynter upptäckt).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

mrfrenzy skrev:Det är inte fel på din spänningsmätare, många sådana avsedda för "elinstallationsbruk" har en låg ingångsimpedans just för att undvika falska värden på grund av inducerade spänningar och annat.
I manualen till många står att innan man mäter mellan fas och jord ska man mäta mellan fas och nolla för att ladda upp kondensatorerna i instrumentet.
Hur fick du ihop det där? Är det lågimpedans så kvittar det väl att ladda upp den mellan fas och nolla.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Dels har dom låg impedans, men bara den är inte tillräcklig för att lösa jordfelsbrytaren på alla modeller.
Dessutom har dom ofta inget batteri, utan tar sin strömförsörjning från mätobjektet, då kan man "ladda upp" den mellan fas och nolla först för att undvika alltför stor ström när man mäter mot jord.
Skriv svar