Honungsslunga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matthew

Honungsslunga

Inlägg av Matthew »

Hej !

Har hängt på denna sajjt en tid nu och mest hållit mig i "periferin" så att säga. Har läst ganska mkt ang cnc på mekatronikdeln och finner denna mkt intressant. Håller på att planerar mitt framtida cnc-bygge.

Första inlägget här på denna sajt handlar märkväl inte om cnc, utan om en honungsslunga som min fru nu införskaffat för en billig peng.

Honungsslungan är en vanlig rostfri tank som vid köpet saknade motor och styrning. Slungan drivs med ett vanligt remhjul.
Jag har fått tag på en storleksmässigt passande 3 fas motor, men problemet är att motorn skall kunna styras åt båda håll och varvtalsstyras. För att få denna funktion så är min fundering om det är en frekvensomformare som jag är ute efter, eller finns det något enklare (läs billigare) elschema att bygga efter ?

Under gymnasietiden så utbildade jag mig till el-teletekniker, men detta är inte vad jag jobbar med idag så jag har ju glömt det mesta vad gäller den biten, men jag är inte främmande för att ta fram lödkolven igen och bygga, bara jag har något att bygga efter.

Kan ni hjälpa mig ?

//Matthew
PTC

Re: Honungsslunga

Inlägg av PTC »

Skulle rekommendera att använda en frekvensomformare till det. Då slipper du massa bekymmer. Lätt enkelt och smidigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är knappast billigare att bygga en frekvensomformar än att köpa en.

Och att byta håll klaras med att kasta om 2 av fasorna, det kan skötas med ett relä eller en brytare om inte den funktion redan finns inbyggd i frekvensomformaren.

Och en frekvensomformare är precis rätt grej till detta.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är inte din 3~ motor för stor (under 1-1,5 kW) så går antagligen omformaren på enfas så du slipper trefasuttag med dess bekymmer.
De flesta frekvensomformare har lågnivåingångar för både hastighet och riktning och styrs med en enkel switch och en potentiometer, har nog bara sett en som inte går att vända riktning på med ingångar eller direkt i panelen och den var väldigt gammal.

När jag läste trådnamnet så kom jag helt osökt att tänka på en lite större slunga
Bild
men de kanske inte brukade användas just till håning. :roll: :D
Matthew

Inlägg av Matthew »

Ja, den slungan är inte å leka med.

ska se om jag kan hitta data på motorn, det är en smidig liten rackare.
Då uppkommer ju nästa fråga vart man billigast får tag i en dylik frekvensomformare.

Ska jag leta begagnat eller finns det några sjyssta nya alternativ i prisklassen 0 - 1500:- ?

//Matthew
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul, jag har också odlat bin i min barndom (eller morsan i alla fall, jag trampade mest på dom och åt honumg)

Jag har några omformare som ligger och skräpar, kan kolla när jag vet motoreffekten.
De har ingen manual men det borde gå att hitta. Billigt pris utlovas! :)
Senast redigerad av dar303 13 oktober 2009, 11:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Matthew

Inlägg av Matthew »

Kanon....jag kollar så fort jag kommer hem från jobbet....

Nu har jag kommit hem och naturligtvis är märkplåten nästan helt vit och till stor del oläsbar.
Men mha av en större motor (även den ASEA, så jag vet vart på plåten jag skall leta) så kan eller tror jag utläsa att den är på 0.18kw. Den större motorn är på 0.55kw, så 0.18 verkar ju rimligt på den mindre....

Bild

//M
Matthew

Inlägg av Matthew »

Hej igen !

Nu har det snart gått ett år sedan tråden skapades och nu är det dax för bina å betala skatt för att de får bo hos oss.

Lyckades hitta en manual till den inverter som inhandlades för billig peng av Dar303 här på forumet.

Bild

Manualen (48 sidor ) printades ut i bokform.
Bild

mha manualen så klarnade vad alla beteckningar stod för och hur det skulle kopplas.
Jag hade en biltema panel med 6 switchar så fick stå till tjänst bara för å se om det fungerade.

Bild

Ihopkopplat för test.

Bild

Video:

Nu återstår bara att montera fast elektroniken på honungsslungan.

Kilremsskivan till motorn var alldeles för stor så det blir till å bearbeta denna lite i svarven.

Bild

Tog ner den till ca 70mm.
Bild

Färdig
Bild

Återkommer med mer bilder när jag fått allt monterat å klarrt !

//Matthew
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bättre sent än aldrig! :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Grattis! :tumupp: Ett förslag bara, byt ut styrningen (omkopplarna) så att du bara får en omkopplare för att byta håll på motorn. Risken är annars stor att någon aktiverar båda strömbrytarna samtidigt (men det kanske inte gör något, jag vet ju inte hur det är kopplat)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nämen vad kul att du fick igång det med VFD:n, snyggt!
Matthew

Inlägg av Matthew »

Mindmapper, jo, bina behöver ju ha en säsong på sig att samla på sig nektar, men nu är det dags för skattning.

PeterH, visst vore det bättre med en treläges brytare eller liknande, fast panelen var nått jag hade liggandes hemma, så man tar vad man har när det testas.

dar303, känns skönt. Strax efter att jag köpte denna av dig så letade jag efter en manual på nätet fast kunde då inte hitta något. Nu när skattningstider närmar sig, så var det bara att åter ta tjuren vid hornen å söka runt.

Igårkväll monterade jag fast kilremshjulet och motorn på slungan, återstår att montera elektroniken på slungan.
//Matthew
Skriv svar