Tips på billiga PLC. Titta på Omrons små eller Crouzet. Crouzet har ett väldigt lätt komma igång programspråk. Deras PLCer i låg prisklass har även analoga ingångar och PWM utgångar. Kul när man tex vill styra en motor till olika varvtal. Har gjort en styrning till en gasturbin med en Crouzet millenium ll. Den övervakar analogt oljetryck, oljetemp, brännkammartryck, brännkammartemp, gaspådrag och styr därefter bränsletryck, oljetryck. kul applikation som visar att den fungerar i en hemsk miljö. Sitter på fordon i regn + värme från gasturbinen. Använder även Omrons PLCer i fordonsmiljö.
Letar efter en liten PLC.
Re: Letar efter en liten PLC.
- electronix
Synd att du inte har mer batterikraft och större generator för då kunde du köra en lagomt stor inverter för att få ström till PLC;n, så kunde du välja fritt bland modellerna och köra med en som går på 230V om du så vill.
EDIT_ Eller skulle den sitta på en traktor ? Tror det stod ATV längre upp i tråden men blev osäker när du länkade till en traktor..
EDIT_ Eller skulle den sitta på en traktor ? Tror det stod ATV längre upp i tråden men blev osäker när du länkade till en traktor..
LOGO är ett programmerbart relä snarare än en PLC.
Att gå omvägen via 230V är bara energislöseri, i stort sett alla PLC finns i 24V variant,
Att gå omvägen via 230V är bara energislöseri, i stort sett alla PLC finns i 24V variant,
Jag kikade lite efter en Siemens LOGO, och typ första träffen på google, det blir lätt att man fnissar lite omoget över deras val av namn på företaget.
Klicka här ......
Tack även för de övriga tips, precis de moduler jag kollat in innan, men det är ändå inte självklart vilken man ska ta. Förutom siemens 200, den verkar lite väl avancerad.
Men efter som kollega hade en Moeller Easy 412-DC-R, så det får nog bli en sådan om den fungerar som jag tänkt. Så nu ska jag sitta o pilla med den heela kvällen.
Klicka här ......
Tack även för de övriga tips, precis de moduler jag kollat in innan, men det är ändå inte självklart vilken man ska ta. Förutom siemens 200, den verkar lite väl avancerad.
Men efter som kollega hade en Moeller Easy 412-DC-R, så det får nog bli en sådan om den fungerar som jag tänkt. Så nu ska jag sitta o pilla med den heela kvällen.
Precis lika Moellern som jag har tillgång till är ett avancerat relä, kan man använda detta som PLC?mrfrenzy skrev:LOGO är ett programmerbart relä snarare än en PLC.
Det är inget avancerat jag ska göra, det finns ju räknare, timer, analog signal in, compare, och möjlighet att programera i en massa rader i ladder. Så vad är skillnaden?
- electronix
Observera att jag skrev "för enklare grejer" verkade som lite overkill med en PLC för en enkel uppgift bara.
Jag har suttit några timmar med Moeller Easy 412-DC-R. Det skulle nog funka med den tror jag. Kul är det iaf att sitta och göra enkla funktioner i den. Men man måste nästan rita upp det på papper för att få det lite lättare överskådligt. Det var väldigt bökigt att hitta manual till den, utgången modell eller nått, men den nästan lika sin efterföljare så jag lyckade hitta en manual till den.
Den behöver inte vara så våldsamt skak och vibrations tålig, det går ju alltid att placera apparatlådan där det inte skakar. Där emot kyla och kondens (fukt) är nått jag måste tänka på.
Den behöver inte vara så våldsamt skak och vibrations tålig, det går ju alltid att placera apparatlådan där det inte skakar. Där emot kyla och kondens (fukt) är nått jag måste tänka på.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kanske har du redan hittat det du behöver, men jag nämner ändå att jag tycker att det verkar som att RS har ganska stort urval av PLC.
Också en trevlig sida, det är ju alltid roligare att pilla med ett kretskort än att ha en färdig modul.