Liten förstärkare till datorn.
Liten förstärkare till datorn.
Jag skulle vilja ha en 2.0 förstärkare kopplad från datorn som i sin tur driver 2 medelstora högtalare (typ dessa: http://www.fynda.se/index.php?prodid=1205). Den skall också vara så liten som möjligt, samt ha en hörlurs-utgång. Allt annat har jag tyvärr ingen koll på.
Har ni några scheman och tips om hur jag skall göra och tror ni det kommer att bli dyrt?
Har ni några scheman och tips om hur jag skall göra och tror ni det kommer att bli dyrt?
Re: Liten förstärkare till datorn.
En "gainclone" med LM3886 skulle du kunna bygga t ex, bara att googla för mer information.
Det blir dyrare att bygga något eget än att köpa en begagnad, halvgammal receiver.
Det blir dyrare att bygga något eget än att köpa en begagnad, halvgammal receiver.
Varför inte en T-amp med en lämplig nätdel, det blir både billigare och bättre än en gammal receiver.
Sen kan man lägga valfri mängd pengar på att uppgradera volympot, anslutningar och kondensatorer om man vill, eller bygga en fin låda.
Sen kan man lägga valfri mängd pengar på att uppgradera volympot, anslutningar och kondensatorer om man vill, eller bygga en fin låda.
En AMP6-BASIC från 41hz.com, ett litet switchat nätagg, ett 3,5mm jack med tvåpolig brytare, en liten kylfläns, en volympot och en snygg låda så är du klar.
Det vore intressant att se några mätningar av en billig switchad förstärkare, jag har mycket svårt att tro att den skulle prestera bättre än en skaplig klass A/B-förstärkare. En vettig receiver kan man hitta nästan gratis på blocket.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Folk som testar tycker att en klassD-förstärkare kan låta lite rå i diskanten men för det flesta ändamål, som det här, är den helt OK. Den är ju liten. Mata med ett 12V MC-batteri så tar den ingen plats.Spazze skrev:Det vore intressant att se några mätningar av en billig switchad förstärkare.
Jag funderar lite lätt på det här och skulle vilja ha en BRA chipförstärkare med lägre effekt; runt 15W.
Just Tripath-chippen som sitter i T-amp och Amp6 har ju fått väldigt bra omdömen för just ljudkvalitet...
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Michael Mardis har gjort en sida bara med mätningar och diskussioner om tripath förstärkarna. http://www.michael.mardis.com/sonic/start.html
Finns det någon som har mätt upp en gammal Marantz eller NAD så man kan jämföra?
Finns det någon som har mätt upp en gammal Marantz eller NAD så man kan jämföra?

Om man beställer ett AMP6-kit, hur höga krav är det då på strömkällan, samt hur mycket ström behöver förstärkaren? Har nämligen en gammal 12V spänningskälla liggandes, men den är tyvärr den enklaste modellen som finns, dvs trafo, diodbrygga, kondensatorer och en L7812CP-regulator. Räcker det? Är dock osäker på hur mycket den klarar av att leverera i stömväg.
Jag har också ingen som helst aning om hur mycket 25W är i högtalarväg, orkar den driva t.ex. högtalarna som jag länkade i min första post?
Jag har också ingen som helst aning om hur mycket 25W är i högtalarväg, orkar den driva t.ex. högtalarna som jag länkade i min första post?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag är själkv förvirrad för det nätaggregat som föreslås på 41Hz:s hemsida innehåller en 5A-regulator vill jag minnas. Men kretsen drar ju så lite ström att ett litet batteri håller månader. Kretsen är kinkig och säger adjö och goodbye vid för hög spänning.
Dina högtalare är ju enligt uppgift på 91dB, det klarar en 4W rörförstärkare att driva som lätt som en chokladpudding.
Dina högtalare är ju enligt uppgift på 91dB, det klarar en 4W rörförstärkare att driva som lätt som en chokladpudding.
Blir kanske att beställa ett kort från sureelectronics när lönen kommer (http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=918). Vad tror ni om nätagg? Såg att han som hade gjort en förstärkare använde sig av ett 24VDC 6A aggregat, men tror ni att ett 24VDC 3A räcker? Denna hade jag tänkt mig i så fall.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Du får inte posta sådana länkar här. Jag dräglar och tröjjan blir våt...