picBasic m.m

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
honcho

picBasic m.m

Inlägg av honcho »

Tja.
Finns det någon billigare Basic klon för Pic än PICBasic? PRO varianten ligger väl på ca 299$ sist jag kollade.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tror det finns bara PicBasic, men en gratisversion finns väl också av den?
Lär dig C eller assembler slipper du iallafall betala :)

Kan du korta av din signatur lite, Citatet är okej men raderna ovanför och under det är lite onödiga.
honcho

Inlägg av honcho »

Fixat sign..
Appropå gratisversionen så var den väl begränsad till ett visst antal rader kod? att blinka lysdioder är väl kul i början:) men mina program brukar bli ett gäng rader. Började med assembler men var inge vidare bra på det...
jaja, övning ger färdighet..
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Hur många rader är begränsningen på? Gissar att du får blinka med en del lysdioder i varierande mönster för att fylla raderrna.
När du skrivit så stora program att de inte ryms i gratisversionen får du väl köpa/piratkopiera fullversionen. Skriver du flera tusen rader kod i Picbasic är koden inte heller lika effektiv som om den vore skriven i t.ex. assembler.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Den är rätt bra

Inlägg av bengt-re »

Om man skriver längre program så återanävänder den koden rätt fiffigt ibland, men som sagt - köp programmet, det är värt det. Fördelen med C eller basic är att man sprar en satans massa tid. Assamber är trist på det viset...
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

mikroBasic kan du ju prova.
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Du kan ladda ner mikroBasic, ett demo som klarar av 2K med kod. motsvarar väll hela minnet på en 16F628 om jag inte har fel.

Kör själv med den demo versionen funkar bra när man ska komma igång, men i framtiden så köper jag nog en fullversion av något basicprogram.

EDIT: Fan inte tillräkligt snabb
Skriv svar