komponent frågor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
leiding76

komponent frågor

Inlägg av leiding76 »

la detta inlägg i fel forum insåg jag sorry för det hoppas det passar här annars for mod gärna flytta det.

Hej

håller på med ett controllerkort till en scooter, 36v blybatteri går den på och nu till mina komponentfrågor.
har hittat en S8050(D998) de datablad jag hittat på denna kan innebära två olika en typ pnp och en npn
kan inte få fram vilken av dem som är rätt?
http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... S8050.html första
http://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=S8050 några till tydligen.

förutom detta har jag lyckats haft sönder en P75NF problemet när jag söker på denna
är att det tydligen saknas några siffror enligt de komponenterna jag hittat. det ja hittar är dessa
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... P75NF.html
men varför skulle det vara 75 V på en 36V moped eller har ja fattat fel ?

första gången ja skriver och registrerar mig här men har läst mycket förut. Är inte super bra på elektronik
men hankar mig fram. har utbildning inom sensorer(industri) etc så där kan jag väll mera. tack för svar på förhand.
Användarvisningsbild
jesse

Re: komponent frågor

Inlägg av jesse »

Det var ju märkligt, att det finns två varianter av den.

Men båda har emitter på pinne ett (se databladet) och kollektor på pinne tre. Det betyder att om det är en NPN så bör pinne ett vara kopplad till negativ spänning och pinne tre till positiv. Är det en PNP så är det tvärt om. I övrigt verkar den ju vara som vilken standard småsignal transistor som helst.

Ett annat sätt att kontrollera om det är PNP eller NPN är att kolla om transistorn leder (med spänningsfall ca 0.6 volt) från basen till kollektor/emitter eller om den leder till basen från kollektor/emitter. Det är kanske möjligt att avgöra utan att behöva ta bort den från kortet.

P75NF - det är säkert rätt datablad. Och den får gärna tåla 75 volt, det uppstår väldigt mycket spänningsspikar när man kopplar in en motor så det är inte fel tänkt. Om du ska ersätta den med en annan, ta inte allt för låg spänning. Och ta reda på varför den brann första gången, annars är risken stor att du smäller den nya också.
leiding76

Inlägg av leiding76 »

tackar för ditt svar. Ännu några frågon om pnp/npn kretsen.
Om jag titta på baksidan av kretskortet så sitter 2 stycken likadana kretsar i rad.
pinne 3 på den första sitter "ihop" med pinne 1 på den andra.
pinne 1 på den första sitter ihop genom en resistor till (pinne 3 första /pinne1 andra)
pinne 3 på den andra sitter genom en resistor ihop med pinne 2 på den första

har lödit bort bägge två troligen är den ena paj. Vet inte riktigt hur ja ska komma fram till
vilken typ det är. Ska jag skicka spänning igenom emitter och collector? behöver ja skydda
basen med resistor när jag gör testet ?

som ni märker har ja inte riktigt någon koll jag är väll vad man ska säga en glad amatör...
Den andra kretsen ska ja beställa från farnell det enda stället jag kunde hitta den på. 200kronor i frakt :)
denna krets gick inte att beställa under 16000 av så jag skulle verkligen behöva en ersättningskrets när jag nu vet vilken typ detta är.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

om du har en multimeter (finns att köpa för ca 49 - 99 kr på nån billig shop) med diodmätarfunktion så skickar den en liten ström och visar spänningsfallet på displayen i volt. om du kopplar den över bas-emitter med röd ledare (+) på basen så visar den --- om transistorn inte leder alls, visar 0 om det är kortslutning (= transistorn trasig) och 0.653 (tex) om den är en NPN och leder som den ska. Vänder du på mätstiften (svart på basen) så ska det visa 0.645 om det är en PNP eller --- om det är NPN.

Om du inte har sån diodfunktion får du generera en liten ström själv (kanske 2 mA) genom att seriekoppla ett motstånd med ett batteri.

Om du har 9V batteri blir spänningen över motståndet ca (9V-0.6V) = 8.4 volt. R=U/I dvs 8.4/0.002 = 4200 ohm (välj något i närheten, t.ex. 3.9k eller 4.7k, inte så noga), koppla in som multimetern ovan, sen mäter du med voltmeter över bas-emitter.

Om du använder 1.5v batteri blir R = (1.5-0.6)/0.002 = 450 ohm... välj något mellan 330 och 470 ohm t.ex

kretsen du beskrev säger inte mycket... vart leder ben1 på den "första" förutom till motståndet?, vart leder ben3 på den andra förutom till motståndet osv.... var kommer matningsspänningen in?

När man ska felsöka (och fråga om hjälp) kan det vara bra att först beskriva felet - dvs - VAD fungerar inte? VAD är fel? "Trasig" säger inte mycket. Hur kom du fram till att du tror att någon av de små transitorerna är kassa? Hur förstörde du mosfeten? osv....

Vad är det för krets du pratar om som du ska beställa på Farnell?

Välkommen till forumet, förresten.... :) glömde att säga det först!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag ska beställa från Farnell, kanske i kväll eller i morgon bitti (tror jag) .... ska du ha nåt (helst inte från USA-lager då, men det är väl en förhandlingsfråga, jag vill inte att mina komponenter ska bli försenade) kan du ju säga til här snarast, dom har ju "STP75NF75 - MOSFET, N, TO-220 " som antagligen kan vara samma som din "P75NF" eller i alla fall duga som ersättare.
leiding76

Inlägg av leiding76 »

Vet inte om ja är sen men egentligen spelar det ingen roll. Jag ska nog ha lite mer saker så jag lugnar mig lite tack endå. Ska ta och titta på det du skrivit igen imorgon nu är det dags för sängen.
leiding76

Inlägg av leiding76 »

här kommer resultaten har använt en fluke 124 inställd på diodmätning(jo jag har lite leksaker på jobbet).
på första s8050
+ på bas till Emitter ger 0v(0.007v)
- på bas till emitter ger 0v(0.007v)
+ på bas till collector ger ---
- på bas till collector ger ---
andra s8050
+ på bas till Emitter ger ---
- på bas till emitter ger ---
+ på bas till collector ger ---
- på bas till collector ger ---

är säker på att ja mätt rätt så det verkar som om båda är trasiga och jag kommer aldrig få reda på om det är pnp eller npn vad händer om jag sätter dit fel?

På dina frågor ska jag börja från början.
Har fått en chinesisk moped(import) från min far som i sin tur fått den av någon han inte kände riktigt. Vad jag förstår har den aldrig funkat. Motorn är dock testad och är okej. Samtliga lampor blinkers mätar etc funkar som dom ska. Det som inte funkar är handtaget(kabel paj måste köpa nytt) samt motor controllern(tejpade ihop och funktions kontrollerade handtaget men fick det endå inte att funka). Mosfet kretsen gick sönder när jag tog med mig kortet till jobbet, den böjdes och gick av långt upp vid kretsen. den ena s8050 kretsen var trasig(mekaniskt) så illa så att man såg dom inre delarna detta är den som visar --- hela vägen, så ja antar min misstanke var korrekt. Jag har varit väldigt försiktig när jag lött bort dessa använde en krokodiltång som värme avledning så ja tror inte de har tagit skada av det.
Ännu ett problem med mopen är att jag kan inte alls hitta den på internet så jag har ingen aning om vad det är för motor. Om jag vetat detta kunde ja köpt en ny controller men tyvärr inte. Controllern är av typen Yuan lang men någon mer info står inte.

Så ser det ut. Får tacka ännu en gång för din hjälp skönt att någon orkar svara på mina frågor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ett tips är att om man flyttar fram leveransdagen 7 dagar så slipper man betala 200kr i USA-frakt, beror ju på hur bråttom man har förstås.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

MrFrenzy: Hur gör jag det? Det alternativet kan jag inte hitta någonstans, eller blir frakten automatiskt billigare om jag schemalägger leveransen 7 dagar framåt?

Leiding: om du ska få ordning på motorkontrollen får du nog försöka göra upp ett schema - kanske inte på alltihop om det är ett komplicerat kretskort, men i alla fall på kretsarna runt dina trasiga transistorer. Med den info du har nu finns det inte mycket mer att säga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir automatiskt rätt på fakturan, se detta inlägg: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 61#p443961
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Funkar inte för mig, jag skrev in 20 oktober (i "schemalägg leveranstid"), men får ändå betala 200 kr.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det ser du ju inte förrän du får fakturan den 22:a oktober.
Citerar ett mail från farnell för jag tyckte också det var otydligt:
Hej

För att beställa Newark varor med ca 10dgr leverans ska du endast flytta
fram datumet med 4 arbetsdagar. Det kommer fortfarande stå som fraktavgit
200kr på webben men på fakturan kommer frakten som 60kr

Mvh
Marlene
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, det var ju lurigt.
Dags att sova.

(ursäkta att vi spårade ur ämnet lite)
leiding76

Inlägg av leiding76 »

jag gjorde ett försök i varje fall här är kortet zooma lite så ser du texten bättre. Har försökt markera ut lite komponenter.
Bild

här är på det lilla kortet som sitter ovanpå i mitten av kretskortet
Bild

har letat och letat och ev är ja på spåren hittade en sida på något konstigt språk troligen kan det vara en SS8050 krets. Men jag kan ha fel då
jag inte kan rumänska eller vad det var.

hoppas det hjälper till lite har kollat runt på ersättningskretsar och hitta troligen en till P75NF kretsen men jag har alla uppgifter på jobbet
återkommer om detta.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Som det ser ut så används dina S8050 som drivare till mosfeten, P75NS.
Vilket innebär att det antagligen går att ersätta dem med t.ex. BC327 eller BC337 beroende på om det är NPN eller PNP.
Men det går inte att reda ut eftersom det inte går att se var matningen kommer från, så en bild från ovansidan där de sitter (satt) kan kanske hjälpa.
Skriv svar