Byta ut potentiometer mot fasta värden alt omvandla trekantp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marhja023

Byta ut potentiometer mot fasta värden alt omvandla trekantp

Inlägg av marhja023 »

Hej! Jag behöver verkligen hjälp.

Jag använder en potentiometer för analog konstruktion men får problem då jag måste ha ett fast värde.

Jag har nämligen två likadana uppkopplingar med två insignaler som ser likadana ut men med en tidsdifferens. Jag ska jämföra dessa men med trimpotentiometrar är det väldigt svårt att ställa in exakt så att båda signalerna fortfarande ser likadana ut.

Vad är det en potentiometer egentligen gör? Kan man byta ut den mot en spänningsdelning med motstånd?

Uppkoppling för potentiometern är följande:

5V
|
__
| |
| |-----Vut
| |
---
|
-5V

Vut går till +-ingången på en op-förstärkare som i sin tur är inverterat återkopplat.

Insignalen till op:n är en trekantpuls (+/- 5V) och anledningen till ovanstående krets är att jag vill omvandla trekantpulsen till någonting från 5 V till jord eftersom jag sedan skickar in signalen till en uP. Kretsen inverterar signalen och kapar de negativa spänningarna. (Blev det rörigt nu?)

Finns det något annat sätt man kan göra för samma resultat?

Hoppas verkligen på hjälp då jag inte har några egna idéer...

Mina frågor är alltså:
1. Kan man byta ut en potentiometer mot något annat och få samma resultat fast utan justeringsegenskapen?

2. Hur omvandlar man en signal från +/- 5 V till 5 V/jord?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Byta ut potentiometer mot fasta värden alt omvandla trekantp

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

japp, du byter mot två motstånd, vanligast är att exemeplvis prova med en trimpot och när man ställt in så mäter man vilka värden man har och tar två motstånd och kopplar in istället

ibland om man är noggrann får man exempelvis hålla på att parallellkoppla motstånd för att få rätt värden

2 med en operationsförstärkare
exempelvis addera 5v och sedan dela spänningen till hälften
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Varianten är att du byter ut poten mot två fasta motstånd och en flervarvspot.
Poten sätter du i mitten med de fasta motstånden på ömse sidor till +/-5V. Nu kan ju göra finare justering men du har ett mindre område.
T ex istf en pot på 10kohm använder du tex två motstånd på 4,3K och en trimpot på 1K.
marhja023

Inlägg av marhja023 »

Tack så mycket för svaren! Det fungerade galant :)
Skriv svar