Då jag hatar att hålla reda på hela toolchain själv med alla attribut och makefiler med mera så ville jag ha ett färdigt IDE med allt inbyggt, bara att klicka på "build and run".
Hittade inget integrerat IDE direkt som funkade i PCLinuxOS så jag letade upp ett program för Windows och det första vettiga spm jag råkade stöta på var Quincy 2005. Installerade och - vips . fungerade direkt! Eller nästan. Normalt trodde jag att kommentarer gjordes med //xxxxxx men det blev fel. Det funkade bara med /* xxxxxxx */
Mitt första program:
Kod: Markera allt
// mitt första C-program
#include <stdio.h>
int main(void){
printf("Nu testar vi detta.");
}
Lite momdifierat och allt gick utmärkt:
Kod: Markera allt
/* mitt första C-program */
#include <stdio.h>
int main(void){
printf("Nu testar vi detta.");
}

Men: Vilka IDE kör ni när ni ska göra C/C++ program för PC?
Det verkar finnas ett verktyg i detta IDE som heter "FLUID Screen Designer" typ "what you see is what you get" där man kan lägga dit text, bilder och knappar mm. i ett fönster. Nån som har provat det? Fattar inte riktigt hur jag ska börja?
Är det ett vettigt val att jag börjar med Quincy 2005, eller finns det mycket bättre gratis-IDE? Vilka använder ni? och finns det inga för Linux? Jag har ju Netbeans också, men den är nästan för överambitiös - det är för mycket att hålla reda på med miljoner verktyg och options.