Steget från en PICkit2 -> "Riktigt projekt"
Steget från en PICkit2 -> "Riktigt projekt"
Hej där igen! Här var det inte igår jag var och skrev.
Köpte för ca 10 månader en BOE-Bot som jag har arbetat med till och från under den tiden, emellanåt med ett bristande intresse, emellanåt med en iver som inte visste några gränser.
Nu har jag dock blivit sugen på att försöka bygga något eget, eller i alla fall inneha kunskapen till att kunna få en egenhändig robot att röra på sig.
Har under relativt lång tid funderat på att köpa hem ett PICkit2 till att börja med, för att förhoppningsvis få en någorlunda solid grund att stå på inom assemblerprogrammering, som jag ärligt talat inte behärskar alls.
Men nu till min egentliga fråga:
Vi leker nu med tanken att jag har köpt hem en PICkit2, och lärt mig att behärska denne väl, såsom att kunna läsa datablad och förstå den faktiska innebörden, samt att få "Newbieplattan" att göra som jag vill.
Hur stort är då steget härifrån till att jag ska kunna få ett gäng servon att snurra, och ha t.ex en IR-sändare/mottagare för avståndsbedömning? Då menar jag alltså rent programeringsmässigt, materialmässigt (Hur gör jag med t.ex kretskort och dylikt?), och även rent kunskapsmässigt, tillför PICkit2-kunskaperna något om jag vill göra ett eget projekt, och på vilket sätt i sådana fall?
Hoppas jag framlade mina tankar förståeligt, trots att klockan kanske är lite sent;
Edit: Var osäker på vilken forumsdel jag skulle lägga tråden i, så flytta den gärna om den är på helt fel plats.
Mvh Erik
Köpte för ca 10 månader en BOE-Bot som jag har arbetat med till och från under den tiden, emellanåt med ett bristande intresse, emellanåt med en iver som inte visste några gränser.
Nu har jag dock blivit sugen på att försöka bygga något eget, eller i alla fall inneha kunskapen till att kunna få en egenhändig robot att röra på sig.
Har under relativt lång tid funderat på att köpa hem ett PICkit2 till att börja med, för att förhoppningsvis få en någorlunda solid grund att stå på inom assemblerprogrammering, som jag ärligt talat inte behärskar alls.
Men nu till min egentliga fråga:
Vi leker nu med tanken att jag har köpt hem en PICkit2, och lärt mig att behärska denne väl, såsom att kunna läsa datablad och förstå den faktiska innebörden, samt att få "Newbieplattan" att göra som jag vill.
Hur stort är då steget härifrån till att jag ska kunna få ett gäng servon att snurra, och ha t.ex en IR-sändare/mottagare för avståndsbedömning? Då menar jag alltså rent programeringsmässigt, materialmässigt (Hur gör jag med t.ex kretskort och dylikt?), och även rent kunskapsmässigt, tillför PICkit2-kunskaperna något om jag vill göra ett eget projekt, och på vilket sätt i sådana fall?
Hoppas jag framlade mina tankar förståeligt, trots att klockan kanske är lite sent;
Edit: Var osäker på vilken forumsdel jag skulle lägga tråden i, så flytta den gärna om den är på helt fel plats.
Mvh Erik
Re: Steget från en PICkit2 -> "Riktigt projekt"
Det finns ett allmänt mycket bra sätt att bygga. Steg för steg. Gör en sak i taget och lär dig behärska en sak utan att blanda in alla nya grejor samtidigt. Sedan börjar man att lägga ihop saker när man får funktion på det. Det går säkert bra! Lycka till!
Runt en PIC behövs (förrutom dina önskade periferienheter, dioder osv) bara ett fåtal komponenter. Kör man med intern oscillator är det endast en avkopplingskondensator över matningsspänningen och ett pullupmotstånd för MCLR.
Detta gäller såklart då du har stabil 5V spänningsmatning till PIC:en.
Med extern kristall så tillkommer kristall och två kondensatorer.
Detta gäller såklart då du har stabil 5V spänningsmatning till PIC:en.
Med extern kristall så tillkommer kristall och två kondensatorer.
-
Att få 2 servon att funka och lyssna på en avstånds sensor är relativt enkelt för en nybörjare skulle jag tro.
Det beror såklart på vilken typ av sensor det är men om det är en ping ))) eller någon sharp ir-detektor så är det enkelt.
Det låter som en bra plan att gå över till PIC eller AVR världen istället för BS2. Jag gjorde typ samma sak, gick från boebot till PIC.
Och om du har en boebot så kan du ta det via labbdäcket och montera det på PICKIT2 labbkortet.
Det blir nog smidigare om man vill lära sim och kommer koppla upp många saker.
Det beror såklart på vilken typ av sensor det är men om det är en ping ))) eller någon sharp ir-detektor så är det enkelt.
Det låter som en bra plan att gå över till PIC eller AVR världen istället för BS2. Jag gjorde typ samma sak, gick från boebot till PIC.
Och om du har en boebot så kan du ta det via labbdäcket och montera det på PICKIT2 labbkortet.
Det blir nog smidigare om man vill lära sim och kommer koppla upp många saker.
Jag börjar fortfarande många projekt med programmet "blink a led" som mall och bygger vidare på det.
Många, många små steg framåt, gör att man slipper "va f*n funkar det inte för nu då???"
Ofta bygger jag bara på labb-däck, dom är ju bara lite dyrare än kretskort och det är så mycket smidigare om det är något man vill ändra eller lägga till.
Billigare, men funkar bra (jag har en):
http://cgi.ebay.co.uk/iCP01-USB-Microch ... 286.c0.m14
Många, många små steg framåt, gör att man slipper "va f*n funkar det inte för nu då???"
Ofta bygger jag bara på labb-däck, dom är ju bara lite dyrare än kretskort och det är så mycket smidigare om det är något man vill ändra eller lägga till.
Billigare, men funkar bra (jag har en):
http://cgi.ebay.co.uk/iCP01-USB-Microch ... 286.c0.m14
Japp, man kan ju dra trådar från en PICKit till en labbplatta:

Notera hur jag lött hylslister på PICKiten.
Sedan då det börjar arta sig så flyttar man rubbet till en labplatta och har en ICSP-kontakt på den:

Notera hur jag lött hylslister på PICKiten.
Sedan då det börjar arta sig så flyttar man rubbet till en labplatta och har en ICSP-kontakt på den:

Hmm, inte helt säker på att jag förstod kopplingarna i Anders bild, men rätt ovesäntligt för egen del, tror det är enklare om man ser det i verkligheten ;p
Anyhow, verkar alltså finnas hopp även för dammiga nybörjare som en annan, får nog bli att köpa mig ett PICkit innan veckan är slut
(nästa vecka alltså).
Men nu kommer en liten följdfråga;
Laddade ner AVR Studio 4 (och för er som jobbar på antipiratbyrån, det är helt gratis och fullkomligt lagligt ;p ) , för att se lite hur det såg ut mest. Testade även att leta upp lite källkod på nätet, som jag sen körde i simulatorn och smått försökte analysera innebörden av.
Nu är min fråga huruvida det kan vara bra att lära sig hur assembler funkar i AVR-Studio, innan jag ger mig på att köpa ett PICkit? Är det någon större skillnad mellan AVR och PIC i detta fallet, eller kan man nästan se AVR-simulatorn som en PIC-simulator också? (Alltså, samma språk etc, men olika modeller -> spelar det någon större roll i detta avseendet?)
Anyhow, verkar alltså finnas hopp även för dammiga nybörjare som en annan, får nog bli att köpa mig ett PICkit innan veckan är slut

Men nu kommer en liten följdfråga;
Laddade ner AVR Studio 4 (och för er som jobbar på antipiratbyrån, det är helt gratis och fullkomligt lagligt ;p ) , för att se lite hur det såg ut mest. Testade även att leta upp lite källkod på nätet, som jag sen körde i simulatorn och smått försökte analysera innebörden av.
Nu är min fråga huruvida det kan vara bra att lära sig hur assembler funkar i AVR-Studio, innan jag ger mig på att köpa ett PICkit? Är det någon större skillnad mellan AVR och PIC i detta fallet, eller kan man nästan se AVR-simulatorn som en PIC-simulator också? (Alltså, samma språk etc, men olika modeller -> spelar det någon större roll i detta avseendet?)
Varför inte ta ned MPLAB direkt om det är PIC du ska ägna dig åt? MPLAB är AVR Studio:s motsvarighet för PIC. Verkar lite bakvänt att ta hem IDE:t för en annan microkontrollerfamilj. Du lär nog ha fullt upp ändå 

> Laddade ner AVR Studio 4...
Innan du laddar ner någonting alls så kanske du ska bestämma dig vilken processorfamilj du vill pyssla med.
> Nu är min fråga huruvida det kan vara bra att lära sig hur assembler funkar i AVR-Studio, innan jag ger mig på att köpa ett PICkit?
Låter riktigt bakvänt. Hur tänkte du igentligen !?
> Är det någon större skillnad mellan AVR och PIC i detta fallet,
Generellt är det inte någon större skillnad, men det skiljer en massa i detaljerna.
Som sagt, bestäm dig...
> eller kan man nästan se AVR-simulatorn som en PIC-simulator också?
Absolut inte. Lika lite som PIC simulatorn i MPLAB/SIM är en AVR simulator...
Innan du laddar ner någonting alls så kanske du ska bestämma dig vilken processorfamilj du vill pyssla med.
> Nu är min fråga huruvida det kan vara bra att lära sig hur assembler funkar i AVR-Studio, innan jag ger mig på att köpa ett PICkit?
Låter riktigt bakvänt. Hur tänkte du igentligen !?
> Är det någon större skillnad mellan AVR och PIC i detta fallet,
Generellt är det inte någon större skillnad, men det skiljer en massa i detaljerna.
Som sagt, bestäm dig...
> eller kan man nästan se AVR-simulatorn som en PIC-simulator också?
Absolut inte. Lika lite som PIC simulatorn i MPLAB/SIM är en AVR simulator...
Hela grejen var ju huruvida språken till båda processorerna liknar varandra till en sådan grad, att man kan lära sig att behärska assembler i AVR-Studio (som jag finner mycket användarvänligt, och lätt att ta till sig), för att sedan gå över och programmera en PIC.
Men får väl ge mig på att tanka ner MPLAB igen, även fast jag inte förstod hur man skulle få igång det sist jag gav det ett försök, får återkomma om jag stöter på problem.
Edit;
Vad föreslår den stora skaran att jag ska ge mig in på i sådana fall? Såsom jag har förstått efter lite läsning här på forumet är läget följande i valet av mikroprocessor:
AVR - > Något dyrare, men snabbare (t.ex så tror jag att motsvarande labbplatta à la "PICkit" för AVR gick på x-antal hundralappar extra, är det värt det isf?
PIC -> Billigare än AVR ... Men sen då? Fördelar/nackdelar :O
Men får väl ge mig på att tanka ner MPLAB igen, även fast jag inte förstod hur man skulle få igång det sist jag gav det ett försök, får återkomma om jag stöter på problem.
Edit;
Vad föreslår den stora skaran att jag ska ge mig in på i sådana fall? Såsom jag har förstått efter lite läsning här på forumet är läget följande i valet av mikroprocessor:
AVR - > Något dyrare, men snabbare (t.ex så tror jag att motsvarande labbplatta à la "PICkit" för AVR gick på x-antal hundralappar extra, är det värt det isf?
PIC -> Billigare än AVR ... Men sen då? Fördelar/nackdelar :O
Varje processor har en unik assemblerdialekt men i stort sett så är det bara andra namn på samma kommando.
Dock är AVR och PIC olika på många sätt bla i registrens hantering och hur dessa är uppbyggda.
PIC har BÄST datablad. Har du en pickit så har du en väldigt bra programmerare för PIC.
Ang pris så varierar det ganska mycket det finns billiga av nåda sorter.
Dock är AVR och PIC olika på många sätt bla i registrens hantering och hur dessa är uppbyggda.
PIC har BÄST datablad. Har du en pickit så har du en väldigt bra programmerare för PIC.
Ang pris så varierar det ganska mycket det finns billiga av nåda sorter.
v-g;
Ok
Tar och tankar ner MPLAB i så fall, så får vi se vart det slutar!
Ok

Det är en religionsfråga, själv föredrar jag PIC, men jag tror egentligen det är lite hugget som stucket, dom är ungefär likvärdiga egentligen.
Jag tycker dock att "demoplattorna" till båda är rätt meningslösa, köp en lös programmerare och ett vanligt labbdäck typ breadboard istället.
Jag tycker dock att "demoplattorna" till båda är rätt meningslösa, köp en lös programmerare och ett vanligt labbdäck typ breadboard istället.
> lära sig att behärska assembler i AVR-Studio..., för att sedan gå över och programmera en PIC.
Du är totalt ute och seglar. Var jag inte tydlig nog i förra inlägget ?
Det du föreslår är helt bortkastat. Det är ett lite annat läge om man av
andra orsaker redan kan AVR sedan tidigare, det kan man sannolikt ha en
del nytta av. Men det kunde lika gärna vara maskinnära programmering på
vilken annan plattform som helst. Om du däremot inte redan kan AVR
assambler sedan tidigare så är det en riktig omväg till PIC assembler...
> ...även fast jag inte förstod hur man skulle få igång det...
Att starta MPLAB brukar bara vara att klicka (OK, eventuellt dubbelklicka då)
på någon ikon någonstans. Eller att välja "MPLAB" i någon meny. Om du
faktiskt *har* något problem att få igång MPLAB, tala då om *vad*
det är och inte bara gnäll i största allmänhet...
> Tar och tankar ner MPLAB i så fall, så får vi se vart det slutar!
Ja, det kan nog bara sluta på ett sätt. Jag körde ner senaste MPLAB, kopplade
in en sprillans ny PICkit2 inköpt i fredags (ELFA/Linköping), kopierade över alla
demo programmen och hade alla byggda och testkörda på 16F690'ian inom
någon timme tidigare idag. Igentligen inga som helst problem. Man får ange ny
path till en INC fil, men annars funkade det "out-of-the-box"...
Du är totalt ute och seglar. Var jag inte tydlig nog i förra inlägget ?
Det du föreslår är helt bortkastat. Det är ett lite annat läge om man av
andra orsaker redan kan AVR sedan tidigare, det kan man sannolikt ha en
del nytta av. Men det kunde lika gärna vara maskinnära programmering på
vilken annan plattform som helst. Om du däremot inte redan kan AVR
assambler sedan tidigare så är det en riktig omväg till PIC assembler...
Att starta MPLAB brukar bara vara att klicka (OK, eventuellt dubbelklicka då)
på någon ikon någonstans. Eller att välja "MPLAB" i någon meny. Om du
faktiskt *har* något problem att få igång MPLAB, tala då om *vad*
det är och inte bara gnäll i största allmänhet...
> Tar och tankar ner MPLAB i så fall, så får vi se vart det slutar!
Ja, det kan nog bara sluta på ett sätt. Jag körde ner senaste MPLAB, kopplade
in en sprillans ny PICkit2 inköpt i fredags (ELFA/Linköping), kopierade över alla
demo programmen och hade alla byggda och testkörda på 16F690'ian inom
någon timme tidigare idag. Igentligen inga som helst problem. Man får ange ny
path till en INC fil, men annars funkade det "out-of-the-box"...
> lära sig att behärska assembler i AVR-Studio..., för att sedan gå över och programmera en PIC.
Tror nog att du läste lite snabbt där sodjan ;p Det första var menat som en FRÅGA och INTE ett påstående. Känns inte kanonbra att bli klassad som världsomseglare när man ställde en fundering. Men nu har jag i alla fall laddat ner MPLAB, så får se om jag kan göra några framsteg under timmarna som följer.
Ang. MPLAB, så förstod jag mig sist inte på hur simuleringen av programmen gick till, och hur man skulle använda MPLAB i allmänhet vilket gjorde mig lite föbryllad. Ska dock ge mig på ett nytt försök nu!
Tror att det har nämnts innan, men kan vara bra att sänka ner den sarkastiska kritiken lite sodjan. Inget personligt menat, förstår att jag i.o.f.s inte var helt tydlig med min fråga, men ser inget nödvändigt i att vara lite för "snälldum" eller hur man nu ska uttrycka det, ibland
Hursomhelst, tackar för hjälpen allihopa! Ska bli intressant och se vart detta slutar ;p
Tror nog att du läste lite snabbt där sodjan ;p Det första var menat som en FRÅGA och INTE ett påstående. Känns inte kanonbra att bli klassad som världsomseglare när man ställde en fundering. Men nu har jag i alla fall laddat ner MPLAB, så får se om jag kan göra några framsteg under timmarna som följer.
Ang. MPLAB, så förstod jag mig sist inte på hur simuleringen av programmen gick till, och hur man skulle använda MPLAB i allmänhet vilket gjorde mig lite föbryllad. Ska dock ge mig på ett nytt försök nu!
Tror att det har nämnts innan, men kan vara bra att sänka ner den sarkastiska kritiken lite sodjan. Inget personligt menat, förstår att jag i.o.f.s inte var helt tydlig med min fråga, men ser inget nödvändigt i att vara lite för "snälldum" eller hur man nu ska uttrycka det, ibland

Hursomhelst, tackar för hjälpen allihopa! Ska bli intressant och se vart detta slutar ;p