Apparatdosa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
patrikst

Apparatdosa

Inlägg av patrikst »

Hejhej...

Håller på med att renovera ett hus och när jag rev en vägg så visade det sig att matningen till vardagsrum och matrum kom upp i just den väggen. Så vad jag undrar över är om det är tillåtet att gömma en apparatdosa under golvet eller måste man kunna komma åt den?

Om den går gömma så slipper jag regla upp en ny vägg mot skorstensmuren för att montera apparatdosan i... = Enkelt!

8)
Xynter

Re: Apparatdosa

Inlägg av Xynter »

Man får ALDRIG gömma en apparatdosa eller kopplingsdosa.
Även om det kan verka ologiskt just nu så kommer du kanske att ha användning av den i framtiden.
patrikst

Inlägg av patrikst »

Aha, i see!... Men om man skulle försöka göra en lucka på något snyggt sätt, då är det väl ok?

Eftersom att vi funderar på att installera en braskamin i muren så vill jag helst slippa regla upp en ny vägg. Tror att sotaren kommer att säga nej. Får klura lite på det.

8)
Xynter

Inlägg av Xynter »

Njae, det är jag skeptisk till, men det kan vara tillåtet.
Det var ett tag sedan jag gick elutbildningen och jag har knappt hållit på med elinstallationer på länge.
Jag skulle rekommendera att ringa till en elfirma och fråga, de bör ha svar på den frågan.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Dra nya kablar istället och sätt en skarvmuff. blir lite dyrare(tänker på att dra nya kablar) men skulle du i framtiden behöva mer kablar dit eller behöva dra nya så slipper du hacka fram din gömda apparatdosa.
Skriv svar