Ljud i telefon..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klatterapan

Ljud i telefon..

Inlägg av klatterapan »

Hej!
jag är verkligen en newbie, men har ett litet konstprojekt på gång och då tänkte jag att kanske någon här har en idé på hur man skulle kunna göra.

En telefon ska hänga på ett träd ute i skogen och när man lyfter på luren ska något slags ljud låta. Givetvis kommer jag inte kunna koppla in den på något nät. Jag testade dock att koppla ihop två av bläcken på telefonkontakten med ett 9-volts batteri och då lät det lite i telefonen samt att den röda lysdioden som visar att luren är ur sin klyka började lysa. Mitt problem är följande:

jag skulle vilja att ljudet i telefonen inte var konstant utan varierar lite. Det skulle t.ex. kunna vara sprakande eller varierande toner eller egentligen vilket typ av ljud som helst så länge det inte är konstant.

Någon som har någon idé på hur man skulle kunna göra? Har lött ihop några enkla grejer för länge sedan, men är ingen expert. Helst skulle det bara vara några enkla komponenter... Har för mig att kondensatorer kan "pulsa" ut ström som kanske skulle ge en varierande ljudmatta, fast det kanske finns en bättre lösning?
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Ljud i telefon..

Inlägg av Electricguy »

hmmmm.. borde man inte kunna ta en mp3 spelare och koppla till högtalaren i luren. och koppla play knappen till klykan, så den spelar upp en ljudfil när någon lyfter på luren. Då kan man ju enkelt byta ljud om man vill det.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

min första tanke var en hotwired mp3 spelare som kopplades till högtalaren, men att skapa ett ojämnt brus på ett annat sätt.. det finns det säkert andra som kan svara på :=)

[edit] 1 min för sakta :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Eller ha en randomiserad spellista med olika toner, brus och andra läten.
klatterapan

Inlägg av klatterapan »

att koppla in en mp3 spelare vore ju suveränt, men hur skulle man koppla in den? Helst skulle jag vilja koppla in något till själva telefonsladdskontakten så att man inte ser på själva luren att någon har fifflat med den.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skulle väl knappast vara speciellt svårt att lösa:
Man tar en mikroprocessor och låter den skapa "slumptal" som sedan används till att styra en portpinne som i sin tur blir som en brusgenerator.
Detta brus kan man sedan, vid "konstiga tidpunkter" låta ge en liten ton eller klickande eller liknande, fantasin sätter gränsen bara.

Man kan självklart ha "inspelat" detta i programmet och sedan "spela upp" det via UART'en i synkront läge.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är väl bara att öppna luren och byta ut högtalaren som sitter där. Och koppla in via sladdarna. Det syns ju inte utanpå att du bytt högtalare eller använder ledarna i sladden på annat sätt än normalt.

Det var ju nån som hade byggt in ett BT-headset i en gammal telefonlur?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

varför byta högtalare när det redan finns en som fungerar alldeles utmärkt?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har den som finns rätt impedans då?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ingen aning, men den funkar säkert jättebra. Hur vet du att det är fel impedans?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vet inte, men jag vet ju inte heller om det är rätt. Just därför föreslog jag den enklaste lösningen (där man slipper bekymra sig om vad det är för impedans på den befintliga högtalaren).

Det ska ju bara se ut som en telefonlur på utsidan, om det ser annorlunda ut inuti spelar ju ingen roll.
Skriv svar