tottie: Nej det är programmerbar logik som isåfall bara sköter minneshanteringen. Det blir fortfarande en AVR som sköter resten. Jag skulle nog kunna fixa färdigprogrammerade CPLD-kretsar om det blir något av det hela och nån vill prova bygga en.
Men vad tror ni om att generera -5V till opampen med en TPS60400? Det är väl mest att det är en switchande inverter som jag funderar på om det funkar eller om det kommer synas spår av switchfrekvensen i mätsignalen sen.
Portabelt DSO
Re: Portabelt DSO
Jahaaaaa.. det är ju en sådan där skojig sak som sitter på kortet till ett av projekten som jag länkade.. se där 
** bild borttagen då den hade ynka få pixlar för många på bredden..
http://www.eosystems.ro/eoscope/img/pcb_asm_1_big.jpg
Fortfarande så behövs en programmerare för det? Så om ingen kan fixa sådana, så är det kört för mig åtminstone
Men om du skulle kunna ordna med sådana så kanske det finns ett hopp ändå
Älskar byggsatser

** bild borttagen då den hade ynka få pixlar för många på bredden..
http://www.eosystems.ro/eoscope/img/pcb_asm_1_big.jpg
Fortfarande så behövs en programmerare för det? Så om ingen kan fixa sådana, så är det kört för mig åtminstone

Men om du skulle kunna ordna med sådana så kanske det finns ett hopp ändå

Älskar byggsatser

Senast redigerad av toffie 6 oktober 2009, 23:57:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag kollade faktiskt inte igenom länkarna innan jag kom med CPLD-funderingarna men det där senaste projektet på bild verkar vara ungefär som jag tänkte. Funderar på att rita upp ett schema som är nån slags blandning av mitt ursprungliga och det där. OPA2652 verkar t.ex vara mycket bättre och billigare än OPA365 som jag hade valt innan. FIFOn blir ett IDT7202 som är 1k x 9 bit och CPLDn en Xilinx XC9572...
Jag fattar inte riktigt hur triggern fungerar. Går inte den lägga digitalt i CPLDn om man drar utdatan från A/D:n via den? Känns onödigt att sampla och skicka till MCU'n hela tiden om inte triggern ger något utslag som det verkar vara gjort där.
Jag tror även det går att göra ett mindre och snyggare kort än det han gjort om man kör mer ytmonterat så går det att få till en ganska liten och smidig handhållen enhet.
Jag fattar inte riktigt hur triggern fungerar. Går inte den lägga digitalt i CPLDn om man drar utdatan från A/D:n via den? Känns onödigt att sampla och skicka till MCU'n hela tiden om inte triggern ger något utslag som det verkar vara gjort där.
Jag tror även det går att göra ett mindre och snyggare kort än det han gjort om man kör mer ytmonterat så går det att få till en ganska liten och smidig handhållen enhet.

Man kan även använda 74HC590 + sram för att få en högre samplings hastighet.
Exempel minidsmain.gif
Trig blir lite svårare men går att lösa med mjukvara och hårdvara.
Exempel.
Man samplar kontinuerligt och sparar i sram, när "trig" inträffar fort sätter man att sampla tills ca halva minnet, läser ut minnet till AVR och via mjukvara avgöra "trig-punkten" mer exakt.
Det är väll inte en så bra lösning men lite annorlunda.
Exempel minidsmain.gif
Trig blir lite svårare men går att lösa med mjukvara och hårdvara.
Exempel.
Man samplar kontinuerligt och sparar i sram, när "trig" inträffar fort sätter man att sampla tills ca halva minnet, läser ut minnet till AVR och via mjukvara avgöra "trig-punkten" mer exakt.
Det är väll inte en så bra lösning men lite annorlunda.

Okej nu har jag klurat lite till. Dom här komponenterna ser ut att bli grunden:
MCU: ATmega168 (eller 328p)
FIFO: IDT7202 (1024 byte)
CPLD: XC9572 (plcc44-modellen)
OPAMP: LMH6658 (dubbel)
ADC: TLC5540 (8-bit 40Msps)
Det jag funderar mest över är väl vilken ordning komponenterna borde vara. Jag har ritat upp såhär nu:
Analog in -> OP-ampar -> A/D -> CPLD -> FIFO -> MCU
Anledningen att jag satt CPLD:n före FIFO:n är att jag ska kunna känna av triggern digitalt. Tror ni det funkar?
En annan anledning är för att kunna ställa samplingshastigheten till FIFO-buffern utan att behöva sänka hastigheten på ADC:n (har läst nåt om track 'n hold-errors om man samplar för långsamt från ADCn men vet inte om det gäller TLC5540...).
Nästa bekymmer blir att hitta en opamp-koppling som funkar med vanliga 1Mohm probar och går att switcha mellan olika förstärkning enkelt (analogt), några tips? Har väl tänkt mig nån vanlig spänningsdelning med motstånd in i första opampen som i sin tur förstärker signalen och i den andra opampen adderas 1.6V för att få rätt input till ADCn. Fast jag är lite osäker på hur proben inverkar på det hela...
MCU: ATmega168 (eller 328p)
FIFO: IDT7202 (1024 byte)
CPLD: XC9572 (plcc44-modellen)
OPAMP: LMH6658 (dubbel)
ADC: TLC5540 (8-bit 40Msps)
Det jag funderar mest över är väl vilken ordning komponenterna borde vara. Jag har ritat upp såhär nu:
Analog in -> OP-ampar -> A/D -> CPLD -> FIFO -> MCU
Anledningen att jag satt CPLD:n före FIFO:n är att jag ska kunna känna av triggern digitalt. Tror ni det funkar?
En annan anledning är för att kunna ställa samplingshastigheten till FIFO-buffern utan att behöva sänka hastigheten på ADC:n (har läst nåt om track 'n hold-errors om man samplar för långsamt från ADCn men vet inte om det gäller TLC5540...).
Nästa bekymmer blir att hitta en opamp-koppling som funkar med vanliga 1Mohm probar och går att switcha mellan olika förstärkning enkelt (analogt), några tips? Har väl tänkt mig nån vanlig spänningsdelning med motstånd in i första opampen som i sin tur förstärker signalen och i den andra opampen adderas 1.6V för att få rätt input till ADCn. Fast jag är lite osäker på hur proben inverkar på det hela...
Det är ingen som sett nåt fint ingångssteg som skulle kunna fungera? Jag har inhandlat en STM32-modul som jag funderar på om man skulle kunna använda för att läsa data direkt från A/D-omvandlaren och skita i CPLD/FIFO. Det skulle definitivt bli ett enklare och mindre PCB iallafall fast med en samplingshastighet på omkring 10-20Msps istället för 40Msps skulle jag tippa (dock mycket större buffer).
Men som sagt projektet ligger och väntar litegrann på att jag ska stypa över nån fin opamp-koppling som går att använda med en vanlig oscilloskop-prob (1x och 10x). Vad tycker ni kan vara lämpliga mätområden på ett handhållet oscilloskop? Det räcker kanske om det är två eller tre olika områden för att förenkla.
Men som sagt projektet ligger och väntar litegrann på att jag ska stypa över nån fin opamp-koppling som går att använda med en vanlig oscilloskop-prob (1x och 10x). Vad tycker ni kan vara lämpliga mätområden på ett handhållet oscilloskop? Det räcker kanske om det är två eller tre olika områden för att förenkla.