IAC och IDC från nättrafo (även VAC och VDC)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

IAC och IDC från nättrafo (även VAC och VDC)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en trafo som ser ut som den här:
Bild
där VDC = 1,41*VAC och IDC = IAC

Sekundärlindningarna, om jag betraktar dem som två hopkopplade är specifierade till 275V @ 75mA vardera. Jag använder precis den kopplingen ovan, med undantag för en efterföljande RC-länk.
Nu vet jag att en trafo lämnar, efter likriktare och filter, en helt annan spänning än den som är stämplad på trafon och dessutom lämnar den en helt annan ström, se nedan.
I det här fallet får jag det till att jag får en spänning på knappt 400V med en ström på 75mA, vilket borde vara fullt tillfyllest för min koppling som suger 60mA (klassA-steg med biasström på 30mA per steg).

Mina frågor är följande:
1) Är det rätt tänkt? Stämmer skissen och formeln?
2) Räcker trafon jag använt till min aplikation eller ska jag trycka in en biffigare (125mA per lindningshalva)?

Referens: http://www.sowter.co.uk/rectifier-trans ... lation.htm
Användarvisningsbild
kimmen

Re: IAC och IDC från nättrafo (även VAC och VDC)

Inlägg av kimmen »

Förstår jag rätt att transformatorn har två 275V 75mA lindningar? 40VA totalt alltså?

I så fall ska det räcka. Transformatortillverkare brukar rekommendera att transformatorlindningarnas strömtålighet är mellan 1 - 1.2 ggr DC-utströmmen i den där kopplingen. Drar du 60mA så ligger du ju i den konservativa delen av spannet :D (60mA *1,2 = 72mA)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: IAC och IDC från nättrafo (även VAC och VDC)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag skulle tro så själv, men eftersom trafon blir varm och precis om på att formlerna är lite speciella; att om trafon är specad 1AAC får man inte 1ADC.
Jag skruvar tillbaka trafon och har en trafo över till annat kul då.
Skriv svar