Den energimängd som frigörs från kärnkraft lär vara totalt försumbar vad gäller direkt uppvärming av planeten. Däremot är förstås inte kärnkraft helt fri från klimatpåverkan, byggnation och brytning av uran etc. skapar (iaf i dagsläget) CO2-utsläpp. Dock så gäller det även vind och sol t.ex. Det går åt en hel del energi för att tillverka solceller och vindsnurror också, och det går åt en väldig massa såna för att motsvara en kärnreaktor (för att inte tala om det man fyller upp med de delar av dygnet när sol och vind inte ger någon ström)...psynoise skrev:Fattar inte varför ni tror kärnreaktorer är klimatneutrala.
..
Kärnkraft tillför värme som inte kommer från solenenergin och är därför inte särskilt klimatsmart. Självklart utstrålar joden en del värme ut i rymden men kärnkraft är fortfarande ett tillägg i ekvationen som inte borde vara där.
Jag säger inte att ni här på EF är det men många som är för kärnkraft är av typen som inte vill offra något och tycker ofta det är manligt med att ta risker. Tror faktiskt det kvinnliga könet har en del bra att säga när det gäller klimatfrågor då vi män ofta spelar matcho och hela klimatpolitiken strider mot denna livsåskådning.
Din bild av folk som är för kärnkraft delar jag inte alls, däremot tycker jag det verkar som de är pålästa och insatta och bildar sin uppfattning på fakta (så långt det nu går) istället för att gå på känsla.
Till skillnad från?blueint skrev:Men marken är inte obebolig i 10 miljoner år..