Diod för att sänka växelströmsspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
willmans

Diod för att sänka växelströmsspänning

Inlägg av willmans »

Jag har en lödpenna som är på 230V 30W, jag skulle vilja minska effekten för lödning av ytmonterat. Går det genom att sätta en diod i serie med fas eller nolla? Åt vilket håll ska den sitta? Diod = 1N4004
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Diod för att sänka växelströmsspänning

Inlägg av Glenn »

Du vill nog inte minska effekten, du vill nog sänka temperaturen ?

Jag skulle råda dej att köpa antingen en riktig lödstation, eller en lödpenna med någon form av temperaturinställning (finns flera varianter, antingen med en skruvjustering, eller så byter man spetsar)

Diod låter inget vidare i varje fall, det bli halvvågslikriktning, om du inte sätter dubbla motriktade, och då sänker du 0.7V..

Kan också säga att jaga nvänder samma temp på min lödstation vid både hål och ytmontering, fast det finns tillfällen då jag skruvar på ratten :)
willmans

Inlägg av willmans »

Jag har sett denna koppling i en värmekudde som hade två lägen så jag tänkte att samma metod kunde användas till lödpennan. Att köpa en lödstation skulle vara det bästa, men så lite som jag löder är det inte värt.
Senast redigerad av willmans 1 oktober 2009, 21:02:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du kan prova att bara säta den i serie, då får du halva effekten, men du kan även prova med en vanlig dimer
Norpan

Inlägg av Norpan »

Spelar inte heller nån roll vilket håll du sätter den på.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En 30W lödpenna som du halverar effekten till kan bara resultera i kalllödningar. 30W är redan i minsta laget för att löda. Det viktiga är som sagt temperaturen. Pennan är från fabrik konstruerad så att den ska ha rätt temperatur vid den effekt den är konstruerad för. När du sänker effekten förstör du möjligheten för pennan att hålla uppe temperaturen.

En hög effekt och riktigt utformad spets gör att du får snabb uppvärmning av lödstället. En försämring gör att uppvärmningen tar längre tid och värmespridningen blir större och därmed sämre för värmekänsliga komponenter.

Du kan inte likställa en värmekudde och en lödprocess, de har helt andra parametrar. Men tempstyrning skulle i båda fallen vara det riktiga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I en gammal (70-talet) Everyday Electronics fanns just beskrivet en soldering iron saver där det satt en diod som klippte spänningen när pennan sattes i en klyka. Tanken var inte att sänka temperaturen till lödarbetet.

Ska du ha en "riktig" lödstation kan du ju tilla på Kjelles Enkla och billiga lödstation.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Eller så får du väl knåpa ihop en fasvinkelstyrning eller liknande, det här är ju ett elektronikforum som någon så klokt sa :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Köp inte den. Det är en lödkolv med dimmer. Då kan du lika gärna sätta dimmer på den du har. Men bra blir det inte.
Skriv svar